Skip to main content

Soluţia autoreglementării: Profesia, mai presus de orgolii

 

avadaniUn cod de bune practici ar fi cel mai bun document de autoreglementare. Un set de reguli elaborate de un for profesional, nu de unul moral. Este concluzia principală a Convenţiei Organizaţiilor de Media, care a avut loc în weekend la Centrul pentru Jurnalism Independent.

Publicitate

O autoritate morală are mai puţine şanse decât un for profesional. Explicaţia: nu există, încă, o autoritate morală unanim acceptată. Este poate motivul pentru care codurile deontologice de până acum există, de cele mai multe ori, doar pe hârtie. “Cine eşti tu, să îmi spui ce să fac?”, este întrebarea aruncată de cei pentru care astfel de reguli sunt doar un moft.

Împreună cu Ioana Avădani (foto), directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, am sintetizat pentru paginademedia concluziile Convenţiei:

Avem nevoie şi există premisele unui document de autoreglementare unic. Codurile deontologice care există în prezent nu sunt diferite în esenţă. Diferă doar în formulare şi în mecanismul de adaptare.

Nu va fi un cod deontologic. Va conţine şi reglementări deontologice, dar şi privind conflictul de interese şi relaţia dintre ziarist şi patronat. Termenul cel mai potrivit ar fi Cod de bune practici.

Etica este prea încărcată de moralitate. Nu vorbim despre o autoriate morală care să spună Acesta este adevărul. Este un grup de profesionişti care spune Noi aşa lucrăm. Cred că o astfel de abordare va face mai uşoară adoptarea documentului.

Mută greutatea din zona eticii în zona practicii, pentru că nu vorbim de o autoritate morală, ci de una profesională. De ce? Când vorbeşti de o autoritate morală, intră în calcul multe orgolii. Sunt elemente subiective care au stat în calea autoreglementării în ultimii 19 ani.

După 1989, nu a emers nici o autoritate morală. La un moment dat, aceasta se va constitui, dar acum soluţia este un for profesional.

Ce va conţine, pe scurt:

  • Norme deontologice, legate de practica journalistică
  • Relaţia jurnalistului cu patronatul
  • Relaţia editorialului cu publicitatea

Se aplică doar celor care vor, care vor adera la acest Cod de bune practici. Nu are o valoare normativă. Este un proces de durată, care nu poate fi făcut cu forţa. Are şi o valoare de educare pe termen lung.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu