Skip to main content

Câteva concluzii care ar trebui să pună pe gânduri presa economică

 

A fost presa americană un mediu independent sau a avut anumite interese în reflectarea crizei care a lovit SUA? Câteva concluzii din ultimele luni ar trebui să pună pe gânduri şi presa economică din România. Cristina Simion a sintetizat câteva idei şi citate despre presa americană care nu au nevoie de niciun comentariu.

Publicitate

Trecută într-o zonă glossy, orientată mai degrabă spre lifestyle, decât spre fenomenul economic, cu o abordare reţinută, presa economică se depărtează de domeniul pe care ar trebui să îl analizeze.

Iată concluziile:

  • “Presa e prea politicoasă şi plină de deferenţă faţă de CEOs, jurnaliştii şi reporterii de business au prea mult respect pentru instituţii pe care se presupune că ar trebui să le examineze critic.” (John Friedman, Market Watch)

 

  • Cultul personalităţii este transferat din showbiz în presa economică. Managerii sunt noile celebrităţi ale lumii afacerilor. Presa economică este orientată spre lifestyle, decât spre fenomenul economic. Atenţie, însă! De multe ori, managerii vedetă apără interesele companiei şi industriei din care face parte.

  • Media e o parte a mecanismului consumerist şi din ce în ce mai puţin interesată de jurnalismul de investigaţie; într-un fel ironic, ştirile de business adresate segmentului de business au explodat, dar nu şi cele adresate publicului general, felului în care fenomenul economic afectează consumatorul de rând. Pe măsură ce jurnaliştii financiari devin parte a scenei de business, se identifică în bună măsură cu actorii acesteia, merg la petreceri şi evenimente, intră într-o lume care e foarte diferită de cea a americanului de rând. (Danny Schechter, jurnalist şi autor al volumului Plunder – Investigating our Economic Calamity and the Subprime Scandal)

 

  • Noile produse financiare, care au cauzat multe dintre problemele de început au fost ignorate sau superficial examinate de către presă. Este vorba de lipsa culturii economice a jurnaliştilor sau media şi-a pierdut rolul de putere independentă şi a devenit parte a problemei?

 

  • Unele dintre principalele surse de venituri pentru ziare sunt reclamele pentru credite, cărţi de credit, produse financiare, dar şi real estate advertising. “Industria ziarelor este braţul de marketing al celei de real estate. În unele cazuri, ziarele primesc o cotă parte din veniturile generate de reclamele de real estate pe care le publică. E un conflict de interese între rolul de a informa şi sursa de profit pe care o reprezintă vânzările de case.” (Danny Schechter, Plunder)
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • In sfarsit poate incepeti sa va puneti intrebari despre demersul jurnalistic de glazura sclipitoare ale anumitor cotidiene economice de pe piata copiat la indigo de cele cateva reviste econimice de pe piata.

    Draga Petrisor, sunt dispus la o discutie mult mai aprofundata pe aceasta tema.

Trimite un comentariu