Skip to main content

Criza pe TV: Posturile TV, mult mai sărace în reclame

 

Clienţii de publicitate au tăiat serios din bugetele alocate posturilor TV la sfărşit de an. Canalele TV au avut în luna noiembrie mult mai puţină publicitate decât în aceeaşi lună a anului trecut. Astfel, o analiză pe timpul ocupat de reclame arată că scăderile au fost în unele cazuri chiar de peste 50%.

Publicitate

Toate posturile de televiziune mari au avut un spaţiu dedicat reclamelor (grad de încărcare, în termenii industriei) semnificativ mai scăzut faţă de anul trecut.

Cu cât a fost mai scurt timpul acordat publicităţii în noiembrie 2008, faţă de noiembrie 2007:

  • Pro TV : -35%
  • Antena 1: - 37%
  • Acasă TV: - 50%
  • TVR 1: - 15%
  • Realitatea TV: - 36%
  • Antena 3: - 61%
  • Prima TV: - 50%

Advertiseri mari şi-au ajustat banii alocaţi reclamelor pe sfârşit de an, o perioadă în care, în mod normal, bugetele creşteau. Anul trecut, staţiile se aflau în situaţia de a refuza clienţi, pentru că sloturile publicitare erau pline (sold-out, în termenii industriei).

Reprezentanţii Pro TV, Antena 1 şi TVR explică pentru paginademedia.ro ce s-a întâmplat.

Zoe Vasilescu, sales director Pro TV SA spune că scăderile sunt datorate unei prudenţe a clienţilor, în contextul crizei economice iminente:

„Luna noiembrie a coincis cu anunţarea crizei internaţionale, pe care încă nu o simţim în România. Spenderii au preferat să fie mai prudenţi dar suntem convinşi că în 2009 piaţa se va dezgheţa."

Laurenţiu Ionete, director CLIR Media, regia care vinde spaţiul publicitar al Antenelor, constată reduceri ale investiţiilor în rândul clienţilor FMCG:

"Au fost clienţi mari care şi-au redus bugetele: Unilever, Procter&Gamble, Coca-Cola. Sunt companii de bunuri de larg consum care investeau mult în televiziune, ca urmare scăderile de bugete se simt. Cred că grupurile mari vor traversa criza mai bine decât companiile media mici."

TVR a avut o scădere mai mică în ceea ce priveşte încărcarea, însă audienţa foarte slabă a posturilor publice a determinat livrarea de GRP-uri (puncte de audienţă) mai puţine. Radu Budeş, managing partner Splendid Media, regia care vinde spaţiul publicitar al TVR:

"Ne-am confruntat cu o scădere a cererii de spaţiu publicitar, din două motive: precauţia clienţilor în perspectiva crizei şi scăderea efectivă a bugetelor de publicitate pe ultimul trimestru. Am avut clienţi care au tăiat 20-25% din buget."

Anul trecut, spune Budeş, spaţiul publicitar nu putea onora toate comenzile venite de la clienţi.

Dacă în ceea ce priveşte încărcarea, TVR stă bine, problema posturilor publice vine din audienţă: Ratingul mic al TVR 1 a făcut ca audienţa spoturilor să fie, de asemenea redusă. Ca urmare, GRP-urile livrate au fost cu peste 40% mai puţine decât anul trecut. În traducere: încasările de publicitate au fost afectate.

Previziunile pentru anul viitor sunt greu de făcut. Mulţi clienţi nu au anunţat încă planurile pentru 2009 în ceea ce priveşte bugetele de publicitate. Un lucru e cert: după trei ani în care piaţa a fost a televiziunilor, va urma un an al cumpărătorilor. Posturile TV vor fi la mâna clienţilor de publicitate.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • hai, Petrisor, ca intreci masura! Vezi ca domnul Clau se ocupa de publicitate. Nu'nteleg cum de ai tupeu sa il contrazici cu cifrele alea ale tale. Si se mai baga in seama si neica nimeni aia - Zoia, Budesi si Ionascu sau cum ii cheama. Io zic sa nu te pui cu ce ia in mana Clau.
    Am zis!
  • Crede-ma ca stiu ce vorbesc. Nu ma iau dupa niste cifre, dar ma ocup de publicitate. Stiu exact ce luam la mana anul trecut in aceeasi perioada si ce iau in momentul de fata. Si in nici un caz nu a scazut, din contra este din ce in ce mai multa.
  • Dear Petrisor,

    It's clear that there is a serious upcoming decline in ad market yet comparing this November versus previous November may lead us to wrong conclusion about the scope of current recession in ad market, which is indeed limited for the moment.

    by comparing both novembers, I believe you are comparing apples with oranges. Having
    those channels with declining loading ratios fails to show that the total ad market declined in Nov 08 by that much.

    first of all, 4Q2007 was a vey unique boom period where the channels in your list have higher loading again due to other major reasons than the real market growth.

    In 2007, we had a "biased" peoplemeter panel where only a couple of major channels deliver the grp's. So many of the channels you listed above were among this group thus garnered more than they deserved last year.

    with GfK panel and increasing share of niche and small channels, plus increasing
    performance of some other channels, the share of channels in your listed started to get less share from the pie. therefore even if there were no crisis (sounds like a dream) right now, your listed channels would have still gathered less share for sure.

    also, there are individual, 'channel related causes' which contributed to your decline picture.

    we all know that both Intact and Prima groups failed in budget negotiations at the beginning of 2008 and lost a couple of important spenders for the whole year. the decline in TVR is due to their declining performance ,despite their eye popping budgets, nothing about the market performance

    the decline in Acasa, in my opinion, is also pretty much not related to the decline. It is the reaction of the big spenders to the imposing pricing power of MediaPro and I expect a "tamed" or "mild" sales policy from MediaPro for 2009.

    to clarify my position, here I am not trying to argue that there is not a recession. There is! And I am afraid, we have seen nothing yet!

    what I am trying to say is that the decline for some channels in Nov 08 does not reveal the size of this hidden crisis monster due to some other major factors blundering the picture.

    In order to reveal this monster which is waiting his turn after Santa Claus in order to bite Romania , I believe we need other comparisons and studies. By the way thnx for running such a discussion platform so that with such platforms this opaque ad market hopefully gains some transparency for god's sake.

    best
  • Pentru public e o veste buna (pe termen scurt). Ca nu mai suporta atatea reclame :) Pe termen lung, n-o sa mai aiba bani sa sustina programe de calitate. Deci...
  • clau, tu spui că NU CREZI că au fost mai puţine, dar materialul se bazează pe cifre concrete, nu pe păreri.

    Posturile de televiziune au confirmat că în noiembrie au fost scăderi semnificative.

    Este vorba, repet de timpul total ocupat de reclame, încărcarea, cum se spune în industrie. Iar în luna noiembrie 2008, durata totală a reclamelor a fost cu mult sub noiembrie anul trecut.
  • nu cred ca au fost mai putine.nu stiu de unde ai cifrele astea, dar cu siguranta nu au fost mai putine

Trimite un comentariu