Skip to main content

Schimb de comunicate Federaţia Europeană a Jurnaliştilor – Ringier - MediaSind în cazul Marius Drăghici

 

Cazul jurnalistului Marius Drăghici (Evenimentul zilei), care a dat în judecată Ringier, a declanşat un schimb de comunicate între Federaţia Europeană a Jurnaliştilor, Ringier şi MediaSind. Marius Drăghici a dat în judecată Ringier pentru neplata drepturilor salariale, hărţuire la locul de muncă şi cenzură.

Publicitate

Federaţia Europeană a Jurnaliştilor a acuzat Ringier că foloseşte standarde duble:

“Compania Ringier nu ar aplica niciodată acelaşi tip de comportament în Elveţia, de care se face vinovat în România, unde s-a constatat că-şi înşeală angajaţii în privinţa salariilor care li se cuvin.”

În replică, Ringier a respins acuzaţiile:

“Ringier România îşi asumă respectarea prevederilor legale specifice industriei media în România. Compania noastră şi-a onorat întotdeauna obligaţiile faţă de proprii angajaţi, cu atât mai mult în ceea ce priveşte efectuarea plăţilor cuvenite.”

Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind a reacţionat:

"În cazul jurnalistului Marius Drăghici, acestuia nu i s-a asigurat nici cuantumul salariului minim la nivel de ramură mass-media (salariul minim pe economie majorat cu 25% la care se aplică un coeficent de salarizare “2” cuvenit pentru salariaţii care au studii superioare)". Totodată, MediaSind publică lista unor articole refuzate de redactorul-şef al EVZ şi cere explicaţii.

Pe aceeaşi temă:

Cele trei comunicate, integral:

Federaţia Europeană a Jurnaliştilor condamnă standardele duble folosite de compania elveţiană Ringier în România

Federaţia Euroapeană a Jurnaliştilor (FEJ), grupul regional al Federaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor (FIJ) condamnă “standardele duble” folosite de către grupul media elveţian Ringier împotriva jurnaliştilor români.

Vedem din nou o companie care funcţionează în afara hotarelor ţării din care provine aplicând standarde duble scandaloase,” a declarat secretarul general FEJ Aidan White. “Compania Ringier nu ar aplica niciodată acelaşi tip de comportament în Elveţia, de care se face vinovat în România, unde s-a constatat că-şi înşeală angajaţii în privinţa salariilor care li se cuvin.

Scandalul a ieşit la suprafaţă când Marius Drăghici, jurnalist la Evenimentul Zilei, cotidianul deţinut de Ringier, a deschis un caz în instanţă pentru discriminare financiară, prin depunerea unei plângeri la Tribunalul Bucureşti pentru hărţuire la locul de muncă, cenzură şi încălcarea drepturilor sale.

Din octombrie 2008, redactorul şef de la Evenimentul Zilei a cenzurat articolele scrise de către Drăghici, inclusiv anchete cu privire la anumiţi demnitari şi articole despre Holocaust. Drept rezultat al plângerii acestuia, în data de 11 februarie 2009, angajatorul i-a redus aproape 70 procente din venit. Afiliatul FEJ din România, MediaSind, a sesizat de asemenea Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.

Un raport al Ministerului Muncii a confirmat drepturile dlui Marius Drăghici şi a cerut trustului Ringier România SRL să-i plătească salariul integral. Raportul a arătat, de asemenea, că legislaţia muncii cu privire la salariul minim şi sporurile legale a fost încălcată pentru toţi angajaţii Ringier România. Ministerul a obligat Ringier, printr-o adresă oficială, la plata sumelor restante pentru ultimii trei ani.

Ringier Romania respinge acuzatiile FEJ (Federatia Europeana a Jurnalistilor)

Ringier Romania a luat nota de comunicatul publicat astazi de catre Federatia Europeana a Jurnalistilor si doreste sa isi exprime surprinderea fata de demersul unui organism international care reprezinta jurnalistii si care nu a respectat una din regulile fundamentale ale jurnalismului inainte de a emite o comunicare publica: solicitarea punctului de vedere al partii ce face obiectul acuzatiilor lansate.

Prin urmare, dorim sa clarificam cateva aspecte:

1. In comunicatul emis de catre FEJ se face afirmatia ca Ringier Romaniaisi inseala angajatii in privinta salariilor care li se cuvin.

Ringier Romania isi asuma respectarea prevederilor legale specifice industriei media in Romania. Compania noastra si-a onorat intotdeauna obligatiile fata de proprii angajati, cu atat mai mult in ceea ce priveste efectuarea platilor cuvenite. Acest lucru este confirmat si de rezultatele Sondajului de Opinie implementat de catre un tert la nivel international in toate companiile Ringier si care plaseaza Ringier Romania la un nivel de apreciere ridicat in ceea ce priveste consideratiile: “Ringier este un angajator responsabil” si “sunt mandru sa lucrez la Ringier”.

Referitor la controlul mentionat in comunicatul FEJ, pe langa confirmarea implementarii corecte a majoritatii prevederilor legale, exista si cateva aspecte care ne-au fost subliniate de catre Inspectoratul Teritorial de Munca si in consecinta suntem in curs de implementare a masurilor la nivelul intregii companii.

2. Ringier Romania respinge acuzatiile conform carora compania noastra nu ar respecta principiile fundamentale ale jurnalismului, incluzand cenzura sau independenta editoriala. Aceasta afirmatie este sustinuta de prevederile Codului International de Conduita al Ringier care a fost implementat din 2007 si care reglementeaza aspectele legate de activitatea jurnalistica in general.

In final, ne reafirmam dorinta de a respecta si promova independenta editoriala ca principiu fundamental in activitatea jurnalistica.

MediaSind respinge acuzaţiile Ringier

Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind a luat notă de comunicatul transmis presei în data de 3 martie a.c. de SC Ringier România SRL şi dezaprobă modul în care acest important trust de presă înţelege să soluţioneze un litigiu de muncă. FRJ MediaSind doreşte să facă următoarele precizări:

Ringier România afirmă în comunicat că respectă prevederile legale specifice industriei media în România şi invocă existenţa unui sondaj de opinie intern în care angajaţii săi ar fi declarat că “Ringier este un angajator responsabil” şi “sunt mândru să lucrez la Ringier”.

FRJ MediaSind nu poate să contrazică concluziile sondajului, dar atrage atenţia că el s-ar putea referi la angajaţii Ringier din alte ţări decât România.

Inspecţia Muncii a efectuat un control la Ringier România SRL, control care demonstrează contrariul celor afirmate de companie în comunicat. Astfel, în Anexa nr. 1 la contractul individual de muncă al unor angajaţi ai Evenimentului Zilei s-a introdus art. 3.4 conform căruia “orice beneficii suplimentare prevăzute în contractele naţionale colective de muncă nu vor afecta salariul plătit de către angajator”.

Această prevedere încalcă art. 38 din Codul muncii şi Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Mass-Media, potrivit cărora “salariaţii nu pot renunţa la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzacţie prin care se urmăreşte renunţarea la drepturile recunoscute de lege este lovită de nulitate”. De asemenea, Raportul confirmă că angajaţii nu şi-au primit sporurile legale prevăzute în CCM la nivel de ramură, cum ar fi sporul de vechime (între 5 şi 25% din salariul brut), sporul de fidelitate, sporul de condiţii deosebite, clauza de mobilitate, spor pentru orele suplimentare etc.

În cazul jurnalistului Marius Drăghici, acestuia nu i s-a asigurat nici cuantumul salariului minim la nivel de ramură mass-media (salariul minim pe economie majorat cu 25% la care se aplică un coeficent de salarizare “2” cuvenit pentru salariaţii care au studii superioare).

Din aceste motive, Inspecţia Muncii a dispus plata tuturor drepturilor cuvenite jurnalistului Marius Drăghici, dar şi pentru toţi angajaţii acestei companii.

Pentru curajul de a-şi cere drepturile în instanţă, jurnalistului Marius Drăghici i s-a reziliat contractul de drepturi de autor, măsură care a diminuat venitul angajatului de la Evenimentul Zilei cu peste 70%.

FRJ Mediasind consideră că nu era necesar ca Inspecţia Muncii să “sublinieze câteva aspecte” privind drepturile salariaţilor din cadrul Ringier pentru ca acestea sa fie aplicate şi respectate. Reamintim faptul că încă de la sfârşitul anului 2008, FRJ MediaSind a încercat să medieze situaţia conflictuală dintre membrul său de sindicat şi Ringier, însă compania nu a dat curs acestui demers, preferând să dialogheze prin intermediul comunicatelor de presă.

Dialogul dintre partenerii sociali este calea prin care se poate evita declanşarea unor conflicte de muncă şi suntem convinşi că, dacă SC Ringier România SRL ar fi dat curs solicitărilor noastre şi ar fi fost deschişi unui dialog real, litigiul Marius Drăghici - Ringier nu ar fi existat.

În ceea ce priveşte cenzura

- Am luat act că prevederile Codului Internaţional de Conduită al Ringier ar cuprinde clauze care interzic această practică şi care garantează independenţa editorială. Solicităm SC Ringier România să facă publice motivele pentru care redactorul şef Vlad Macovei a refuzat să publice următoarele articole, realizate şi semnate de Marius Drăghici:

1. Renunţare cu aprobare
Cu voie de la SRI, SIE şi MIRA:
“Băiatul deştept” Buzăianu are imunitate elveţiană

2. Chestor avere
Avere mare, declaraţie “mică”
Terenul-fantomă din averea unui general de poliţie

3. Reportaj Iran
Iran, dincolo de politică şi islam

4. Iran
Iranul, pe două voci
"Crima împotriva evreilor a avut loc în Europa"

5. ONU
Ziua Internaţională dedicată memoriei victimelor Holocaustului
O supravieţuitoare din Transnistria vorbeşte la ONU

FRJ MediaSind îşi reafirmă disponibilitatea de dialog pentru a soluţiona pe cale amiabilă litigiul dintre membrul său de sindicat şi SC Ringier România SRL.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu