Skip to main content

 

Dan Boabeş, SimPlus: A trecut vremea în care oamenii trimiteau un SMS doar ca să îşi vadă numele pe ecran

Mesajele care curg în josul ecranului TV sau dedicaţiile care apar pe ecran nu mai sunt de ajuns pentru a convinge telespectatorii să trimită un SMS la un număr special. O spune Dan Boabeş, director general al companiei SimPlus, care oferă servicii de soluţii SMS. Este nevoie de soluţii mai creative.

Publicitate

SimPlus a fost înfiinţată în 2002 iar dedicaţiile care apăreau pe postul Atomic TV au fost printre primele servicii oferite. În prezent, oferă servicii – de la mesaje la diverse sondaje şi dedicaţii - pentru 15 posturi de televiziune, printre care Kanal D, Naţional TV, UTV şi TVR. Printre ultimele servicii SimPlus – televotingul Eurovision, pe TVR 1. Un post TV poate ajunge la 100.000 de euro lunar din astfel de servicii.

Dan Boabeş, director general SimPlus, vorbeşte despre ce se poate face prin campanii SMS şi despre cum folosesc companiile ceea ce se numeşte mobile marketing – soluţii de plată prin SMS, abonamente prin SMS sau campanii speciale. În proiect: un program de transformare a mesajelor de pe ecran în texte vorbite.

Acum, într-un an de criză, cum poate ajuta SimPlus un post de televiziune?
Dan Boabeş: Noi intermediem o relaţie între televiziuni şi telespectatori. Televiziunile pot avea o reacţie directă şi imediată din partea telespectatorilor, deci pot avea un feed back în ceea ce priveşte preferinţele telespectatorilor. Acesta ar fi un avantaj a ceea ce facem noi. Doi: Pot să obţină nişte venituri directe, care nu intră în zona publicitaţii, care este afectată de criza din acest moment. Astfel, îşi pot compensa, pierderile din publicitate exploatând spaţiile pe care le au disponibile prin servicii cu valoare adăugată, care le-ar genera nişte venituri. Poate nu la fel de mari precum cele din publicitate, dar pot fi semnificative.

Cam cât de semnificative? Un sondaj TV, mesajele de pe ecran, prin SMS, cât pot aduce?
Sunt mai multe tipuri de servicii. Sondajele sunt utile pentru a înţelege reacţiile telespectatorilor, însă sunt şi alte forme de aplicaţii, alte utilizări atât pe voce, cât şi prin SMS, care pot să genereze venituri. De exemplu, concursurile, aplicaţiile de fidelizare, de urmărire a fidelităţii. Mai sunt multe altele, şi se pot genera venituri bune. De exemplu, e un post TV, unul dintre clienţii noştri mari, care încasează frecvent chiar şi sume cu cinci zerouri. Numai pentru o singură lună. Sunt şi alte exemple de succes.

  • O detaliere a serviciilor oferite de compania Simplus?
    Avem categoria de servicii pentru televiziune, care înseamnă SMS şi voce, combinată cu soluţia de afişare – mesaje, sondaje, dedicaţii, voting. Sunt soluţii de plată prin SMS, de care pot beneficia atât cei din online, dar şi din mediul clasic – abonamente reviste, ziare şamd. A treia categorie ar fi zona de mobile marketing campanii SMS, bluetooth, adaptarea site-urilor pentru telefoanele mobile. A patra – serviciile de voce (roboţi telefonici, redirectare de pe voce către un call center).

Cum ajunge un serviciu SMS la un post de televiziune?
Cum lucrăm noi: discutăm cu managementul postului şi cu producătorii, înţelegem care sunt obiectivele lor şi încercăm să inventăm servicii care se potrivesc atât cu profilul telespectatorului, cât şi cu strategia postului.

Puteţi da câteva exemple de servicii adaptate, personalizate?
Am început colaborarea cu TVR, din luna ianuarie şi am realizat aplicaţii, de exemplu pentru emisiunea Marinei Almăşan. Am găsit subiecte de interactivitate, de interes, realizate prin SMS, care au ca subiect exact tema emisiunii din ziua respectivă. Tema emisiunii diferă de la sătămână la săptămână şi de fiecare dată este o altă aplicaţie promovată pe ecran.

În limbaj popular, ce înseamnă această aplicaţie: un sondaj sau trimiteţi un SMS pentru ceva la un număr de pe ecran, pentru mesaje care să curgă pe ecran?
Dacă subiectul emisiunii este Cum să mâncăm sănătos, noi putem, în funcţie de datele telespectatorului, să îi dăm nişte sfaturi: ce i s-ar potrivi cel mai bine să mănânce. Pot fi elemente de astrologie, dar şi altele ştiinţific validate. Contractăm astfel de informaţii cu specialişti din piaţă, în care toată lumea are încredere. Din zona astrologiei, din zona dietei sănătoase etc.

Tarifele între ce marje se situează?
Pot costa între 50 de de cenţi şi un euro. Recent, a venit un post de televiziune la noi care ne-a spus: eu aş vrea să vând tricouri. Nu vreau să câştig nimic, vreau doar să am brandul în piaţă. Vreau prin SMS să îmi scot doar cheltuielile aferente cumpărării tricourilor, branduirii lor şi distribuţiei. Noi le-am asigurat la o valoare mai mare de 50 de cenţi-1 euro, pentru că nu poţi altfel să te încadrezi cu aceste costuri şi au derulat un serviciu de plată a tricourilor prin SMS, la o valoare de 10 euro. Funcţionează foarte bine şi toată lumea este mulţumită, şi telespectatorii pot să obţină ceea ce îşi doresc şi canalul respectiv de televiziune îşi regăseşte brandul în piaţă.

Practic, trimite un SMS, se taxează cu 10 euro şi vine tricoul acasă.
Exact. Acesta este sistemul. Noi asigurăm tot procesul din spate: asigurăm încasarea, asigurăm inclusiv împachetarea şi livrarea acestora.

Au fost şi alte produse vândute prin SMS?
Am mai vândut CD-uri şi DVD-uri şi multe, foarte multe cărţi.

Cât de ofertant este segmentul acesta pentru posturile TV? Ce se poate face? Daţi câteva exemple de proiecte făcute de SimPlus sau de afară.
Noi am început în 2002. Am fost primii care am lansat servicii de SMS cu valoare adăugată pentru televiziune. Poate vă mai amintiţi, la vremea respectivă era vorba de postul Atomic TV. Ulterior, am lucrat cu aproape toate televiziunile existente acum pe piaţă. În 2004, am lansat Kuplometru (care am constatat că e destul de cunoscut în piaţă). Am dezvoltat apoi tot felul de jocuri care se derulează în partea de jos a ecranului TV.
Acum, foarte recent, am lansat în decembrie un serviciu de schimbare a vocii. Dacă vrei să faci cuiva o farsă, suni la un număr de telefon, îţi alegi tipul de voce – de femeie, de bărbat – iar mai departe poţi, prin intermediul sistemului, să suni pe altcineva. Iar el nu te va recunoaşte, pentru că aude o voce modificată.

Procesează automat vocea.
Da, avem o platformă inteligentă de voce care permite aceste schimbări. Acum vom lansa un sistem de procesare a portretelor. Trimiţi prin MMS sau urci pe o pagină de internet fotografia, portretul şi poţi să alegi: cum vei arăta la 64 de ani, cum ai arăta de sex opus.

Contează foarte mult diversitatea aplicaţiilor, pentru că a trecut vremea în care oamenii trimiteau un SMS doar ca să îşi vadă numele pe ecran. Oamenii vor mai mult de atât. Vor să primească şi altceva în schimb pentru valoarea plătită. Şi asta încercăm să facem.
De şapte ani încoace, avem o medie de un serviciu nou în fiecare lună.

Câteva exemple de proiecte interesante făcute de SimPlus pe TV.
Ultimul foarte mare a fost televotingul pentru Eurovision, care, zic eu, dar şi din semnalele pe care le am, chiar a funcţionat bine anul acesta, fără probleme. Am asigurat atât votingul prin SMS, cât şi cel prin voce. Îmi amintesc cu plăcere, în 2003 a fost o aplicaţie Spânzurătoarea prin SMS, care a fost promovată pe cinci sau şase canale TV şi chiar a avut nişte rezultate foarte bune.
Inclusiv oamenii o căutau pe Elodia prin intermediul numărului nostru de SMS.

Care sunt posturile TV pentru care lucraţi acum?
Am fost şi suntem prezenţi în foarte multe televiziuni. Sunt peste 15 în prezent. Avem grupul CNM – Centrul Naţional Media (Naţional TV, Favorit TV, N24), grupul Realitatea, Dogan – Kanal D, UTV, cu OTV avem colaborări punctuale, dar şi alte posturi muzicale – Party TV, Mynele TV, MusiKlub. În ultimul timp, am început să intrăm şi în zona televiziunilor locale, care îşi doresc comunicare cu telespectatorii.

Posturile TV au nevoie de anumite cerinţe tehnice pentru astfel de servicii?
Încercăm să îi consiliem. Dacă au o soluţie tehnică de afişare, încercăm să integrăm soluţia noastră cu soluţia deja existentă. Dacă nu, venim noi cu o propunere concretă, pe care o instalăm. Furnizăm inclusiv soluţia de grafică. Pentru Eurovision, soluţia tehnică de afişare a fost realizată de noi. Mecanismul din spate, softul de adunare a punctelor.

Ai văzut, în alte ţări, un proiect interesant pe care aţi vrea să îl faceţi?
Este o aplicaţie interesantă şi cred că o vom realiza şi noi anul acesta: Transformarea textului în voce - text to speech. E foarte interesant şi poate fi speculat pe spaţiul de noapte al unei televiziuni. Un personaj animat – un iepuraş, foarte haios, citeşte mesajele trimise prin SMS de telespectatori. Ei trimit text, el transformă în voce.

Telespectatorii încercau să îl pună în încurcătură şi trimiteau texte complicate şi alambicate. E o aplicaţie care mi s-a părut interesantă şi poate exploata un spaţiu de emisie.

Vreţi să îl propuneţi unui post TV?
Încercăm să avem un pilot. Avem acum în lucru o aplicaie de transformare a textului în voce pentru limba română. Când vom fi convinşi că funcţionează bine, îl vom propune, în mod cert.

Partea de TV e doar un segment. Ce se mai poate face şi ce oferă SimPlus?
Avem soluţii de plată prin SMS, cum spuneam mai devreme de acele tricouri. Pot fi utilizate pentru plăţi de abonamente, pentru plăţi de produse fizice, dar foarte mult, în ultimul timp, au fost utilizate şi în zona de online, de abonamente. De a putea încasa, deţinătorii de site-uri de la vizitatori, nişte bani pentru o soluţie premium. De exemplu, dacă pe un site există o secţiune pentru care se pot încasa bani, se poate face un membership plătit prin SMS.

Toată lumea vorbeşte de dezvoltarea zonei de mobile marketing. Sună mai tehnic, dar acesta este mobile marketingul, nu?
De trei-patru ani încoace, aud la fiecare conferinţă “acesta va fi anul mobile-marketingului”. Şi anul acesta, la Barcelona am auzit – "Sigur anul acesta va fi anul mobile-marketingului". Se întâmplă nişte fenomene care vor fi exploatate în mod cert de către advertiseri.

Sunt legate şi de criză?
Da, pentru că ei îşi doresc un Return of Investments mult mai mare decât ce se întâmpla până acum. Adică, din banii cheltuiţi să se obţină un rezultat mult mai bun şi mai bine măsurabil. Este dovedit faptul că prin mobile marketing rezultatele pentru anumite produse, campanii pot fi sensibil mai bune decât prin publicitatea clasică. Dar şi tehnologia evoluează. Lumea a început să acceseze internetul de pe mobil, telefonul este deja un echipament foarte intim, să spunem.

Alte exemple de campanii pe mobil?
Sunt multe rezultate care se pot obţine prin campanii de mobile marketing.
Poţi să obţii, dacă ai ca obiectiv, o creştere a numărului de vizitatori în magazine. Poţi să creşti fidelizarea clienţilor deja existenţi. Sunt obiective care au abordări diferite.

În străinătate funcţionează foaerte bine zona de mobile coupons – cupoane distribuite pe mobil. Discounturi de care beneficiezi prezentând telefonul mobil sau un cod pe care l-ai trimis prin telefonul mobil.

Începem să facem campanii prin bluetooth. Instalăm un access point bluetooth, o cutiuţă, într-o zonă publică, şi începem să transmitem diverse mesaje publicitare: poze, text etc. Până acum, era o problemă tehnică: nu exista tehnologia de a adapta conţinutul pentru fiecare telefon în parte.

Noi avem o platformă prin care receptorul bluetooth recunoaşte tipul de telefon. Şi dacă vrei să îi trimiţi o poză, o transmiţi corect formatată pentru modelul de telefon. Dacă transmiţi video, îi trimiţi fişierul video care rulează corect pe telefonul respectiv.

Sună foarte frumos, dar la noi de ce nu se întâmplă atât de multe lucruri în zona mobile marketing?
Poate e şi vina noastră, a furnizorilor, că nu am făcut un training, în care să prezentăm mai în detaliu. De obicei, serviciile noi sunt dezvoltate de tehnicieni, dar sunt utilizate de oameni în general atehnici. Atunci, serviciile mai simple sunt acceptate şi utilizate. Vedem, din abundenţă Trimite codul prin SMS şi poţi să câştigi. Deja, nu mai este o aplicaţie care să se diferenţieze de concurenţă.
Trebuie, la un moment dat, ca şi cei care adoptă tehnologiile din zona de mobile marketing să utilizeze şi alte instrumente foarte interesante.

Poate că mobile marketing, ca termen, sună tehnic şi neprietenos....
Da, tehnologia este complexă. Transformarea unui fişier video pentru telefonul mobil presupune o anumită procesare care impică tehnologia. Noi, ca utilizatori de telefoane mobile, suntem tentaţi să folosim ceea ce am mai utilizat deja. Folosim SMS-ul, hai să facem o campanie prin SMS. Însă şi utilizarea acestora în mod intensiv poate duce la o degradare a acceptării lor.

Putem combina bine cele două activităţi: Avem o profilare bună a telespectatorului, pe care îl putem implica şi într-o campanie publicitară. Adică un telespectator de emisiuni sportive are un anumit profil, iar mesajul care le este transmis să fie un mesaj adaptat preferinţelor lor.

Dacă încercăm să folosim, împreună cu un advertiser, baza de profile pe care o avem, răspunsurile pot fi mult mai bune decât prin publicitatea clasică.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu