Skip to main content

CNA a oprit campania Roşia Montana la finalul campaniei: spoturile induc publicul în eroare

 

Reclamele pentru Roşia Montana induc publicul în eroare, drept pentru care au fost oprite de la difuzare. Măsura CNA este tardivă, întrucât campania pentru Roşia Montana se va termina joi, 25 iunie. Spoturile lasă impresia că toate cele patru miliarde de dolari sunt în totalitate la dispoziţia statului, dar suma de care va beneficia direct statul român direct este de 1,8 miliarde. Restul sunt beneficii indirecte.

Publicitate

Spotul manipulează, a spus Ioan Onisei, membru CNA. “Întrebarea de la început nu face decât să arate câte nevoi are România de acei patru miliarde”, s-a apărat Bogdan Naumovici, autorul campaniei.

Concluzia a venit în urma unei analize făcute de RAC - Consiliul Român al Publicităţii. RAC a constatat că "din cele patru miliarde de dolari introduse în economie prin proiectul de exploatare minieră Roşia Montana, doar 1,8 miliarde de dolari sunt beneficii directe ale Statului, materializate în dividende pentru Guvernul României, impozite pe salarii, redevenţe şi alte taxe."

Unul dintre spoturile pentru Roşia Montana:

Spotul Roșia Montană

[flashvideo filename=video/spot1.flv /]

După analiza RAC, Roşia Montana Gold Corporation a propus modificarea spoturilor, dar CNA a considerat că problema nu s-ar fi rezolvat.

În varianta refăcută, care oricum ar mai fi rulat doar două zile, reclamele ar fi detaliat, într-un text, ce reprezintă cele patru miliarde de dolari:

  • Beneficii directe ale Statului român, într-un cuantum evaluat la 1,8 miliarde USD.
  • Beneficii indirecte pentru economia României, într-un cuantum evaluat la 2,2 miliarde USD.

Spotul e impecabil, ca producţie, dar ascunde marile adevăruri. Reclama manipulează”, a spus Ioan Onisei, membru CNA. „Tot ceea ce povestiţi în spot nu are nicio legătură cu realitatea economică. Este ca şi cum referendăm în România ce facem cu patru miliarde de dolari.”

Campania este realizată de Bogdan Naumovici, director de creaţie 23 Communication Ideas, iar conceptul a fost explicat într-un interviu pentru paginademedia.ro, AICI.

Din discuţii:

Bogdan Naumovici: "Întrebarea de la început nu face decât să arate câtă nevoie are România de acei patru miliarde."

Christian Mititelu, CNA: "Se creează impresia că votul popular contribuie la cheltuirea banilor."

Grigore Zanc, CNA: "Gold Corporation nu aduce acei bani acum. Sunt împărţiţi în cei 16 ani. E vorba de sume mult mai mici în fiecare an."

Andreea Năstase, director de comunicare RMGC: "Exista percepţia că Roşia Montana nu aduce mulţi bani României. De aceea am ales să mergem pe varianta cu suma de patru miliarde de dolari."

"Afirmaţia Roşia Montana aduce României patru miliarde de dolari este corectă."

Concluziile Consiliului Român al Publicităţii:

"Succesiunea în spoturi a afirmaţiei “În ce proiecte ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari” şi a afirmaţiei “Noul proiect Roşia Montana aduce României 4 miliarde de dolari” pot induce consumatorului ideea că cele patru miliarde de dolari sunt în totalitate la dispoziţia Statului Român pentru a fi investite de către acesta în proiectele propuse în răspunsurile obţinute prin vox-pop.

În fapt, din datele prezentate chiar de compania Roşia Montana Gold Corporation pe pagina de internet la care se face trimitere în spoturile analizate, rezultă că din cele patru miliarde de dolari introduse în economie prin proiectul de exploatare minieră Roşia Montana, doar 1,8 miliarde de dolari sunt beneficii directe ale Statului, materializate în dividende pentru Guvernul României, impozite pe salarii, redevenţe şi alte taxe."

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Si spoturile alea cred ca sunt pentru prosti! Pentru cei care autnci cand aud de bani, le fac ochii ca la jocuri mecanice si li se blocheaza creierul. Nu dragilor, nu va vrem nici pe voi, nici banii nostri. Luati-va gandul de la aur si tirati-va!
  • Eu cred ca avem nevoie de un mediu sanatos si nu de iazuri cu cianura, iar banii nu compenseaza daunele produse tarii. Acum Rosia Montana e o zona frumoasa, verde, unde se poate realiza si altceva, si dacanu noi, acum, generatiile viitoare vor putea sa-si spuna cuvantul, ca pamantul nu pleaca din tara.

    Eu nu am incredere in tehnologia lor. Ar promite orice sa-si realizeze proiectul. Nu uitati de poluarea Tisei cu cianura... nici acolo n-au vrut... au avut cele mai bune intentii, dar iata ce a iesit.

    Si pe de alta parte, acum nici de aurul din munti nu mai incapem? Hai sa nu vindem noi tot, ca sa aiba smecherii ce sa fure si sa nu vedem oricum nimic, ci sa mai lasam ceva si pentru vremurile in care Romania va fi in mainile copiilor nostri.
  • Ma Razz; Prosti oamenii din vidioclipul initial dar astia suntem. Da poti tu sa zici ca n-avem nevoie de apa, trotuare si drumuri?
  • O sa le para rau oponentilor ca s-au zbatut sa scoata reclamele de pe post. Noile reclame mi se par chear mai reusite decat primele, iar motivul interzicerii spoturilor cu 4 miliarde e discutabil pentru ca direct sau indirect, pe termen mediu si lung, romania castiga mai bine de 4 miliarde. Ca nu castiga direct si pe termen scurt banii astia...hmmmm
  • reclama la milka zice ca marmota invelea ciocolata in staniol; nimic mai fals/ pont ptr CNA. cat depre faptul ca din cele 4 miliarde statul cheltuie doar 1,8 mi se pare minunat, ptr ca stim cu totii cum cheltuie statul banii. restul vor fi bonificatii indirecte ptr stat si directe ptr cetateni, firme...mult succes in demararea proiectului!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Am vazut-o aseara cred ca pe ProTV. am simtit ca e ceva neanregula cu ea. Am vazut apoui steluta aia care anunta ceva "scris mic" in josul paginii si nici n-am apucat sa citesc notita respectiva.
    Asadar...unii pierd altii castiga.
  • ...le-a murit capra celor de la RMGC! Sa ne bucuram! ...Problema este ca a murit in curtea noastra... mai faceam si noi un jumi-juma (sau pe-acolo) la lapte ... Reclama nu este mincinoasa, cele 4 miliarde nu trebuie sa ajunga plocon la buget ca sa-si bata joc vreun Ritzi-Pitzi de ei. Abia ajungand la buget ii putem considera pierduti... Cele 4 miliarde vor fi "sange" in venele secate ale finantelor romanesti, vor circula prin banci, vor cumpara bunuri si servicii, vor plati facturile micilor si marilor afaceristi si ratele romanilor... Sunt bani CHELTUITI in Romania. Ce, banii turistilor ajung la buget? De ce se zbate Udrea sa mai aduca turisti, ca astia doar nu platesc la bugetul de stat? Suntem prosti si rai in saracia noastra! Nu-i mai verificati pe aia de la RMGC la reclame, ci la continutul tehnic al proiectului si planul de afaceri... Sau nu mai avem specialisti in tara pt asa ceva si trebuie sa ne multumim doar cu "guristii"?
  • Frate, o varza totala spoturile alea, si pe cat le-au interzis CNA la tv inca le da antena3.ro la video news ....

    Am stat in RO 2 sapt si m-a capiat promo-ul acela, oameni mai prosti n-au gasit sa introduca in clip : cum era analfabeta aia cu salariile mai mari ca sa-si dea interesul (?!) cine femeie ?

    Well done CNA, bun articolul din blog !!
  • Spotul nu e nici mai bun, nici mai rau ca altele. CNA are talentul asta de a gasi cate-o cauza scandaloasa in care sa se dea aparatorul patriei si al moralei. E foarte simplu sa primesti aplauze pe chestii de astea.

    Naumovici a gresit ca s-a expus lucrand pentru Rosia Montana. Sau in definitiv e treaba lui, a luat bani, n-a facut nimic ilegal sau nazist si aia e.
  • pe loc repaus, prieteni!
    iata, reclama ruleaza in continuare, doar ca a primit un mic text, care "lamureste" problema! Evident, textul este practic invizibil!
    Felicitari CNA, era cat pe ce sa va faceti treaba!
  • hehe, pacat ca azi Ridzi si Nemirschi tin prima pagina, e deja aglomerat si nici un canal de stiri nu da atentie acestei informatii! Dupa ce s-a mintit organizat luni de zile meritam macar sa ni se spuna asta!
  • pai chiar daca nu se duc la Stat sunt bani care se investesc in Romania. Poate e mai bine sa fie cumparate servicii din Romania, daca se duc la stat nu exista nici un control. Conceptul de investitie cred ca nu a fost inteles...

Trimite un comentariu