Skip to main content

Şeful Best Advertising despre licitaţia de la Ministerul Turismului: Preţurile nu au fost date din burtă

 

marian-strachinescu-2Preţurile nu au fost date din burtă”, spune Marian Străchinescu, directorul general al agenţiei de publicitate Best Advertising într-un interviu acordat în exclusivitate paginademedia.ro, publicat mai jos. Best, în parteneriat cu Optimedia, a câştigat licitaţia pentru promovarea internă a programului Turist în România.

Publicitate

Deşi preţurile sub nivelul pieţei au atras poziţii ferme ale posturilor TV, Străchinescu speră că “vom ajunge la un reglaj cu posturile TV”.

Străchinescu, în exclusivitate pentru paginademedia.ro:

“Preţurile nu au fost date din burtă. Au reieşit din calcule, fiind constrânşi de caietul de sarcini. Sperăm că posturile TV vor înţelege, cu atât mai mult cu cât sunt convins că au avut acces la caietul de sarcini şi şi-au dat seama de preţul pe punctul de audienţă care reiese din cerinţele Ministerului Turismului.”

Străchinescu ia în cacul şi o pierdere financiară “suportabilă”, de cel mult 90.000 de euro. De ce a intrat atunci în licitaţie? „Ne ajută la imagine”. Caietul de sarcini, spune Străchinescu, a obligat ofertanţii să vină cu propuneri mult sub preţul mediu al pieţei.

Ministerul Turismului a răspuns, de asemenea, unor întrebări paginademedia.ro. Răspunsurile ministerului, la sfârşitul articolului, după interviu.

Interviul, pe larg:

Petrişor Obae: Cum aţi stabilit preţul pe care l-aţi ofertat la licitaţie?
Marian Străchinescu: Bench-Marking (studiu comparativ nota red.) cu alte bugete de aceeaşi mărime şi clienţi la fel de importanţi ca Ministerul Tursimului. Am ţinut cont de istoricul clientului şi din anii anteriori, dar mai ales în acest an de criză, pe care l-am ponderat cu o deflaţie caracteristică anului 2009.

Cum aţi ţinut cont de bugetul de anul trecut?
Am văzut cu ce preţuri a cumpărat Agenţia de Turism anii trecuţi, înainte de criză. Din câte ştiu, la un moment dat, a fost şi un buget de 200.000 de euro, iar la primele televiziuni s-a oferit un preţ de 300-400 lei pe punctul de audienţă.

Preţurile pe care le-aţi oferit sunt mult sub nivelul pieţei. De ce?
Preţurile au reieşit din calcule, întrucât solicitările prin caietul de sarcini au fost atât de bine exprimate (felicitări consultantului de media pe care l-a avut ministerul!), încât obligau toţi ofertanţii să vină mult sub preţul mediu al pieţei pentru atingerea acestor parametri. Aceasta se observă şi din tabelul pe care l-aţi prezentat, în care sunt agenţii cu volume mai mici ca ale noastre pentru televiziunile ofertate şi cu preţuri mai mici, ceea ce contrazice logica oricărei negocieri: volume mai mari - preţuri mai mici.

Dacă pierdeţi, de ce aţi intrat în licitaţie. Cu ce vă ajută?
Ne ajută la imagine: suntem onoraţi să lucrăm pentru Guvernul României, indiferent care ar fi el. De asemenea, ajută şi agenţia la construirea unei mase critice.

Adică?
E vorba de cifră de afaceri, de experienţă similară cu un anumit buget, fapt care ne ajută foarte mult în activităţile ulterioare ale agenţiei.

Deci ce câştigă agenţia de publicitate de aici?
Prestigiu şi experienţă pentru următoarele activităţi de acest gen. Considerăm că asta este suficient într-o perioadă tulbure.

De ce nu aţi discutat cu posturile de televiziune înainte de a face ofertă?
Au fost discuţii preliminare pe marginea solicitărilor din caietul de sarcini, nefinalizate într-adevăr, iar acestea împreună cu experienţa agenţiei partenere ne-au ajutat la construirea ofertei finale. Este o practică des întâlnită în lumea media şi specialiştii în domeniu ştiu la ce mă refer. Vor fi de acord cu mine.

Realitatea TV spune că aţi anunţat preţuri din burtă.
Preţurile nu au fost date din burtă. Au reieşit din calcule, fiind constrânşi de caietul de sarcini. Sperăm că posturile TV vor înţelege, cu atât mai mult cu cât sunt convins că au avut acces la caietul de sarcini şi şi-au dat seama de preţul pe punctul de audienţă care reiese din cerinţele Ministerului Turismului. Este public, pe elicitaţie.ro.

Ce veţi face în continuare, dacă televiziunile spun că nu vor difuza?
Avem încredere că vom găsi o soluţie la toate problemele cu atât mai mult cu cât performanţele staţiilor TV pe targetul comunicat în caietul de sarcini sunt bune. Considerăm că vom ajunge la un reglaj între staţiile TV şi clientul Ministerul turismului pentru anul 2009.

Ce fel de reglaj?
Un cost pe punctul de audienţă similar cu al altor operatori economici similari, ca bugete angajate, cu ce se conturează a fi Ministerul Turismului pe TV, în 2009.

Concret, aveţi semnale că bugetele MT vor fi mai mari?
Nu ştiu ce acţiuni are Ministerul Turismului în continuare, dar, până acum, bugetele ministerului pe cele trei televiziuni sunt comparabile cu mari clienţi comerciali: peste 500.000 de euro la Pro TV, 600.000 la Realitatea TV, 250.000 la Antena 3.

Realitatea de acum este că posturile TV spun clar că preţul este mult prea mic? Ce veţi face?
Cum spuneam, considerăm că vom ajunge la un reglaj.

Asta presupune să cumpăraţi la preţuri mai mari decât cele prezentate în caietul de sarcini şi să ieşiţi în pierdere?
Putem să facem şi acest lucru, dacă pierderea este suportabilă. Ne vom regla cu bugetele pe care cele două agenţii - Best şi Optimedia - le investesc pe TV.

Ce înseamnă pierdere suportabilă?
Până la un maxim între 5 şi 10% din bugetul acestei campanii. Între 45.000 şi 90.000 de euro, este programată. Dacă depăşeşte, mai bine pierd cei 20.000 de euro garanţia de participare, în caz că nu semnăm contractul. Ceea ce nu ne putem permite, pentru că ne-ar dăuna unor acţiuni similare în viitor.

Cât totalizează bugetele Best şi Optimedia pe 2009, pe cele trei televiziuni?
Pot spune care au fost bugetele pe televiziuni în general. Anul trecut, Best şi Optimedia împreună au investit pe piaţa TV 25 de milioane de euro. Acum, pe criză, estimăm o cifră asemănătoare.
Să încerc totuşi nişte estimări pe cele trei posturi: împreună, am totalizat în 2008 1,2 milioane de euro pe Realitatea TV, cam 600-700.000 de euro pe Antena 3 şi 5-6 milioane la Pro TV.

Ce spune Ministerul Turismului:

"Constatând că oferta asocierii SC Best Advertising & Consult SRL şi SC Optimedia SRL, primul clasat după evaluarea ofertelor depuse, este mai mică decât a următorului clasat cu peste 35%, Ministerul Turismului a solicitat clarificări.

Asocierea în cauză a reconfirmat oferta iniţială şi a asigurat că poate executa contractul, în condiţiile din ofertă.

Conform OUG 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea contractantă este obligată să declare câştigător al licitaţiei ofertantul cu preţul cel mai mic.

Astfel, Ministerul Turismului a declarat câştigătoare asocierea SC Best Advertising & Consult SRL şi SC Optimedia SRL, urmând să semneze contractul după expirarea termenului legal de depunere a eventualelor contestaţii.

În situaţia în care asocierea SC Best Advertising & Consult SRL şi SC Optimedia SRL nu îşi va respecta obligaţiile asumate prin contract, Ministerul Turismului va executa garanţia de bună execuţie, care reprezintă 10% din valoarea contractului, şi va cere în instanţă despăgubiri pentru prejudiciul cauzat."

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • doamna mineistra
    sunt un fan al ronamiei dar ce se intampla cu turismul nostru lasa de dorit
    sunt multe statiuni balneare care se darama
    nu sunt exploatate
    ex am fost anul trecut la eforie nord,lasa de dorit curatenia,sunt cladiri vechi care ar putea fi refacute si amenajate in stilul care au fost si sa atraga turisti
    daca ati observat turisti sunt atrasi de lucruri vechi si frumos amenajate
    am fost la amara,a fost o tabara de copii care nu mai exista
    hotelul din apropiere nu mai functioneaza si lacul din apropiere nu este in folosinta
    astea aufost exemple putine as putea sa va dau mai multe dar sper ca veti lua fiecare judet inparte si sa vedeti ce valori se pierd in tara si este foarte pacat
    cu respect si sper sa nu va suparati pt acest cfomentariu
    va rog sa va ginditi chiar avem ce arata turistilor
  • Corect, vor rezista, atunci se vor duce la alte televiziuni, care vor dubla-tripla numarul aparitiilor, se vor intrema, vor intra in combinatii si vor rasturna piata media
  • Nu vor inchide Liviu. E criza dar sunt televiziuni de top, de aia au fost alese. Au si alti clienti. Daca nu vin astia de la Opti cu alte pachete de reclame, care sa compenseze, sunt buni de plata.
  • Din cite imi dau eu seama, nu pretul este mic, ci legarea lui de punctul de audienta, ceea ce, la ratingurile actuale, prabusite, inseamna ca televiziunile vor trebui sa difuzeze si la anul din contractul asta. Sper sa nu ma acuzati de naivitate, dar se potriveste perfect Plin de riie si cu coada ridicata... Vor ceda au vor inchide

Trimite un comentariu