Skip to main content

Mihai Coman, pentru HotNews: De ce au oamenii încredere într-o presă care este coruptă?

 

mihai-coman-hotnews1Cum s-a născut imaginea presei corupte, imaginea liderilor spirituali din presă (a exponenţilor ideii de presă) ca persoane corupte şi versatile? O întrebare la care Mihai Coman, decanul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (FJSC) găseşte câteva explicaţii, într-un articol publicat pe HotNews.

Publicitate

Când o parte dintre jurnalişti şi-a orientat eforturile către utilizarea prestigiului jurnalistic în maximalizarea profitului economic, aceste eforturi s-au orientat în două direcţii, de-a lungul timpului, spune Coman. De aici rezultă câteva explicaţii.

Iată cele două direcţii, după Mihai Coman:

1. transformarea poziţiilor de top din ierarhia jurnalistică în pârghii pentru obţinerea de beneficii financiare: pe această cale liderii redacţiilor au utilizat puterea lor de a lua decizii privind organizaţiile mass media pe care le conduceau şi au creat o ”piaţă gri” în jurul acestora, piaţă controlată de ei, piaţă generetoare de beneficii economice;

2. transformarea prestigiului în monedă de schimb pentru a obţine privilegii politice sau economice din partea clasei politice: în acest sens, liderii şi vedetele au exploatat poziţia lor de gardieni ai vizibilităţii publice şi au negociat accesul politicienilor la o cuvertură mediatică pozitiva contra unor beneficii economice.

Efectul:

“Primul proces a condus la transformarea jurnaliştilor în manageri şi acţionari majoritari ai instituţiilor mass media; pe acest teren ei au intrat în coliziune sau în cârdăşie cu patronii de presă, reprezentând capitalul străin sau naţional: pentru prima situaţie sunt simptomatice aşa-numitele ”scandaluri” de la România liberă, Adevărul sau Evenimentul zilei, iar pentru mezalianţele cu oameni de afaceri controversaţi se poate aminti pactul dintre Academia Caţavencu şi Sorin Ovidiu Vîntu.”

Al doilea tip de strategii, punctează decanul FJSC, a dus la transformarea leaderilor din presă în vedete ale talk-show-urilor politice şi ale rubricilor de comentarii, în ”lideri de opinie” (cum le place să se numească).

Articolul integral, pe HotNews, AICI.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu