Skip to main content

OTV, ţapul ispăşitor în cazul casetei cu Băsescu şi copilul de la Ploieşti. Realitatea, Antena 3 şi B1 au scăpat ieftin

 

dan-diaconesc-db5Postul lui Dan Diaconescu a fost ţapul ispăşitor în cazul casetei cu Traian Băsescu şi incidentul de la Ploieşti. OTV a încasat astăzi 20.000 de lei amendă de la Consiliul Naţional al Audiovizualului. Celelalte posturi care au difuzat filmul au scăpat ieftin: câte 5.000 de lei pentru Realitatea TV, Antena 3 şi B1 TV.

Publicitate

Carmen Andronache a fost la şedinţă şi vine cu detalii. De ce posturile de ştiri au fost menajate? De ce OTV, cel mai puţin credibil dintre canalele care au difuzat insistent filmul, s-a ales cu pedeapsa cea mai mare?

Motivul invocat de CNA a fost insitenţa lui Dan Diaconescu în intervievarea copilului. Discuţia telefonică dintre Diaconescu şi copil a dura aproape o oră. Minorul a încercat să pună punct discuţiei, dar moderatorul a continuat “interogatoriul”, abordând şi aspecte din viaţa privată.

Imaginile difuzate în cadrul emisiunii de la OTV au fost, ca la majoritatea televiziunilor, neblurate. În momentul intervenţiei telefonice a copilului, în noaptea de 26 spre 27, pe ecran era titrat “L-am găsit pe copilul din film, este Bogdan Istrăţoiu, are 15 ani şi locuieşte în Italia”.

Răsvan Popescu:

„Lucrul cel mai grav s-a petrecut la OTV, unde acest copil a fost agresat în direct printr-un interviu care atingea probleme de familie, mult faţă de implicarea lui în incidentul de acum cinci ani”.

Posturile de ştiri, menajate de preşedintele CNA

Posturile de televiziune Antena 3, Realitatea TV şi B1TV au fost sancţionate fiecare cu o amendă în valoare de 5.000 de lei.

Preşedintele CNA explică de ce au primit toate aceaşi amendă:

„Am sancţionat posturile de ştiri Realitatea TV şi Antena 3, precum şi B1 TV, în principal pentru dezvăluirea identităţii copilului, pentru transmiterea repetată şi neblurată a imaginii chipului său”.

Diferenţa dintre Realitatea TV şi Antena 3 a fost că primul post a difuzat imaginea neblurată a copilului doar pe 26 noiembrie, în prima zi, în timp ce Antena 3 a difuzat până în ziua de astăzi filmul cu imaginea neacoperită a copilului.

Realitatea TV, ca şi OTV, l-a intervievat în direct pe copil şi nu i-au respectat acestuia decizia de a opri discuţia atunci când el a decis acest lucru. Realitatea a scăpat cu 5.000 de lei, OTV s-a ales cu 20.000.

Gelu Trandafir, unul dintre membrii CNA, s-a arătat indignat faţă de o practică din ce în ce mai frecventă a televiziunilor şi anume verificarea informaţiilor prin difuzarea lor.

Gelu Trandafir:

„Posturile au ajuns să-şi facă anchetele în direct. La urma urmei este o problemă de verificarea informaţiilor. Practic, posturile îşi verifică informaţiile în direct, nu înainte de emisiune, aşa cum ar fi corect”.

Narcisa Iorga, membru CNA:

„Putem avea o oarecare înţelegere, pentru primele emisiuni, înţelegem demersul jurnalistic. Prima instinct al televiziunilor este de a da filmul fără să se mai gândească la protecţia copilului, dar pentru următoarele zile nu mai au nicio scuză”.

Preşedintele CNA, Răsvan Popescu a ţinut să precizeze că instituţia pe care o conduce nu a amendat mediatizarea filmului cu Traian Băsescu ci lipsa protecţiei copilului expus în material.

Răsvan Popescu:

rasvan-popescu2“Am încercat astăzi să dăm un mesaj foarte clar în legătură cu încălcarea dreptului acestui copil. CNA-ul nu şi-a pus niciodată problema că aceste imagini nu ar fi trebuit difuzate. Ele reprezintă un interes public major. Ele ar fi putut fi difuzate, însă, fără încălcarea drepturilor copilului, aşa cum a făcut-o Prima TV, care este singurul post care a reuşit să atace acest subiect fără să compromită subiectul jurnalistic jutificat, dar reuşind, în acelaşi timp, să protejeze şi imaginea copilului.”

Consiliul Naţional al Audiovizualului a primit câteva zeci de reclamaţii cu privire la încălcarea drepturilor copilului la imagine, intimidate şi viaţă de familie. Printre reclamanţi s-au numărat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, care au cerut sancţionarea posturilor şi oprirea difzării materialului.

Fragmente din sesizările primite de CNA

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC)

Numeroase posturi de televiziune au difuzat şi difuzează în continuare în mod excesi imagni explicite cu privire a copil, fără să fi existat acordul prealabil scris al reprezentanţilor săi legali şi nici nu au asigurat protecţia imagninilor, conform normelor legale existente în materie.

Expunerea prelungită a imaginilor rspective şi a tuturor elementelor care au permis identificarea copilului pot afecta în mod grav starea sănătăţii psiho-emoţionale a acestuia.

Simpla invocare a interesului public nu poate justifica invadarea vieţii private şi încălcarea vieţii private şi încălcarea drepturilor fundamentale ale copilului.

Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale

Considerăm că prin difuzarea excesivă a imaginilor referitoare la copil asistăm la o formă de abuz asupra acestuia.

Vă rugăm să dispuneţi încetarea diuzării oricăror imagini referitoare la copil şi vă rugăm să aveţi în vedere sancţionarea acestor postur de televiziune.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Mai, Andrei, hai sa fim seriosi. Romania e membra NATO si UE si chiar daca-ar vrea n-ar putea sa paraseasca cele doua organisme. Rusia e departe, e intr-o pozitie defensiva de mult timp si nu mai are nici pe departe ambitiile imperiale din 46. Iar Rusia nu mai este o tara comunista, cum nici Geoana si psd-istii nu sunt comunisti. Esti un pic ridicol, chiar daca avertismentul tau e argumentat prin orecari similitudini istorice.
  • offtopic.oare ?
    Coincidenţe istorice Un fost prim-ministru liberal, sa-i zicem domnul T., dupa o guvernare cu foarte bune rezultate economice, decide sa-si vireze partidul sau liberal mai spre stanga. Impotriva unor liberali mai moderati si cu rezerve fata de o astfel de alianta, partidul liberal al domnului T. hotaraste sa se alieze cu comunistii, dupa rezultatul alegerilor din noiembrie. Liberalii sai umplu tara cu poza lor alaturi de comunisti si astfel incepe o noua perioada in istoria Romaniei. Va suna cunoscut? Era tot noiembrie, anul 1946. Domnul T. este liberalul fost prim-ministru Tatarascu iar noul sau aliat este tanarul partid comunist al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Ba mai mult, arhivele sovietice recent desecretizate relateaza o vizita pre-electorala a lui Dej la Moscova, de unde s-a intors cu 1 milion de dolari (valoare 1946!) pentru a castiga alegerile din Romania. Vizita la Moscova a lui Dej se intampla tot in luna aprilie, ca si cea a lui Geoana, de peste 63 de ani. Ma amuza istoria si coincidentele ei ironice.
  • ce-i aia 5000ron ?
    e bataie de joc.
    la cat profit au facut in seara aia e mărunțiș
    De-aia isi permit televiziunile sa faca ce vor pentru ca penalizarile sunt prea mici.
  • Cred ca ar trebui sa iei o masura cu reclama de la renault. Iti face varza site-ul pe o rezolutie mai mare. Tip: Adauga wmode="transparent" la flash.

Trimite un comentariu