Skip to main content

Rupert Murdoch: „Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publicitate este mort”

 

murdoch8Patronul colosului de presă News Corp, Rupert Murdoch s-a folosit de cea mai recentă achiziție a sa, The Wall Street Journal, pentru a-și reafirma credințele cu privire la subiectele lui preferate: plata pentru conținutul online al ziarelor și deliberalizarea industriei de media.

Publicitate

În articolul “Jurnalism şi libertate”, Murdoch îşi susţine poziţia: „conţinutul de calitate nu este gratuit”.

Carmen Andronache a făcut o selecţie interesantă a ideilor lui Rupert Murdoch:

„Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publiciate este mort. Hadeți să recunoaștem. Un model de afacere care se sprijină mai înainte de toate pe publicitatea online nu va putea susține ziarele pe termen lung.”

„În noul model de business îi vom taxa pe consumatori pentru știrile oferite pe site-urile noastre. Criticii spun că oamenii nu vor plăti. Eu cred că vor plăti în condițiile în care le vom oferi un produs bun și folositor.”

Murdoch este foarte critic și la adresa site-urilor care își construiesc conținutul din alte surse media, mai precis din alte publicații "fără să contribuie măcar cu un ban la producerea știrilor". El a catalogat această practică ca fiind furt.

Rupert Murdoch:

"Suntem în momentul în care tot mai multe instituții de presă se închid sau sunt în declin. Fără îndoială vei auzi că jurnalismul se află pe o linie haotică de dezvoltare și că triumful mediei digitale este vinovat pentru asta". Așa își începe magnatul de presă Rupert Murdoch editorialul din Wall-Street Jurnal, intitulat "Jurnalism și libertate".

În articolul său de opinie, Murdoch subliniază importanța unei prese libere și populare, criticând ziarele care câștigă multe premii în domeniu, dar au un tiraj mic. De asemenea, el mai susține că indiferent dacă va mai urma o creștere fabuloasă a publicității, ziarele nu se vor mai putea baza pe veniturile care le-au susținut odată.

Iată câteva fragmente din amplul articol semnat de Rupert Murdoch în Wall-Street Journal:

"Viitorul jurnalismului este mai promițător ca niciodată - limitat doar de editorii și producătorii care nu vor să lupte pentru cititorii lor sau de guvernul care își folosește mâna de fier pentru a ne suprareglementa și subdiviza.
Unele ziare sau organizații de media nu se vor adapta realității digitale din zilele noastre, motiv pentru care vor eșua. Nu trebuie să blamăm tehnologia pentru aceste eșuări."

"Viitorul jurnalismului aparține celor îndrăzneți, vor prospera acele companii care vor găsi modalități noi pentru a-și atinge vizitatorii, cititorii și ascultătorii. Conținutul de calitate nu este gratis. În viitor, jurnalismul de calitate va depinde de abilitatea organizațiilor de media de a-și atrage cumpărători prin oferirea de informații acelora care sunt dispuși să plătească."

De-a lungul discursului său, Rupert Murdoch devine din ce în ce mai radical cu privire la soarta ziarelor online care își oferă în mod gratuit conținutul:

"Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publicitate este mort. Haideți să recunoaștem. Un model de afacere care se sprijină mai înainte de toate pe publicitatea online nu va putea susține ziarele pe termen lung. Motivul este cât de poate de simplu și artimetic. Cu toate că publicitatea online este în creștere, acea creștere nu este decât o parte a ceea ce s-a pierdut din publicitatea pe print."

"În noul model de business îi vom taxa pe consumatori pentru știrile oferite pe site-urile noastre. Criticii spun că oamenii nu vor plăti. Eu cred că vor plăti, în condițiile în care le vom oferi un produs bun și folositor."

"Clienții noștrii sunt suficient de deștepți să știe că nu poți primi ceva fără să dai nimic în schimb. Asta funcționează totuși la câțiva prieteni online de-ai noștri. Vorbesc de aceia care cred că ei au dreptul să ia știri de la noi, să le folosească pentru propriile lor scopuri fără să contribuie măcar cu un ban la producerea lor. Unele știri sunt pur și simplu rescrise și de cele mai multe ori nu sunt atribuite autorului original. Este vorba de știri scrise de jurnaliști, costisitori, jurnaliști cu renume care au investit zile, săptămâni și chiar luni pentru poveștile lor- totul sub vălul unui principiu nerespectat adesea - "utilizare corectă" a conținutului media."

"Pentru a lua decizii în cunoștință de cauză, pentru a fi informați, oamenii liberi vor cere știri oneste despre evenimentele care le afectează țările și viețile. Indiferent dacă ziarele din viitor vor fi distribuite cu ajutorul electronilor sau prin defrișarea copacilor. Acest fapt are mai puțină importanță. Cel mai importante lucru este că industria media rămâne liberă, independentă și competitivă."

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • O singura problema as ridica, si anume distinctia dintre informare corecta si manipulare, intre informatie si opinie. Adicatelea, daca eu, ca si consumator, primesc informatie/opinie manipulatoare gratis, mai e cum mai e... fiindca am acces la o diversitate de surse si, hopefully, am suficient discernamant ca sa ma prind ce e bine si ce e rau. Dar sa imi servesti manipulare (fie ca e prin modul de prezentare a informatiei, fie prin omisiune etc) si subiectivism si sa ma si pui sa platesc pentru asta, ei bine imi vine peste mana sa accept. Cine poate sa rezolve aceasta problema? Cine poate sa garanteze ultima afirmatie a domnului "mogul" Murdoch, din fragmentele de mai sus, "că industria media rămâne liberă, independentă și competitivă"?

    Va zic eu: nimeni. In cazul asta, nu sunt de acord cu modelul cu plata. Este unul din motivele pentru care am renuntat sa citesc ziarele: m-am saturat sa inghit minciuni sau jumatati de adevaruri si sa mai si dau bani pentru asta.

Trimite un comentariu