Skip to main content

Numărul emisiunilor culturale scade de pe radio şi TV

 

Emisiunile culturale se regăsesc din ce în ce mai rar în grilele de programe ale posturilor de radio şi televiziune din România. Aceasta este principala concluzie care se desprinde din cel mai recent studiu realizat de CNA.

Publicitate

În consecinţă, Consiliul se gândeşte să impună o serie de condiţii la prelungirea şi acordarea licenţelor audiovizuale pentru a creşte numărul emisiunilor culturale din grilele de programe ale posturilor de radio şi televiziune.

Date din studiu:

  • 31% dintre televiziunile cu emisie terestră ( 248 la număr în total) difuzează emisiuni culturale.
  • 22% din totalul de 725 de posturi de radio cu emisie terestră difuzează emisiuni culturale.
  • 24,1% din cele 112 televiziuni prin satelit realizează emisiuni culturale.
  • 27% din posturile de radio prin satelit (36) realizează emisiuni culturale.

Un alt fapt evidenţiat de raport este că din momentul obţinerii licenţei, pe parcursul celor nouă ani în care aceasta este valabilă, radiodifuzorii îşi micşorează considerabil ponderea de emisiuni culturale din grila de programe.

“Atunci când se pune problema obţinerii sau prelungirii licenţei, în argumentele justificative şi grilele tuturor operatorilor, „cultura” apare ca element de interes aproape major pentru ca apoi, în foarte multe cazuri, să–şi diminueze consistent formula propusă până la dispariţia definitivă”, se arată în studiu.

Cu ce soluţii vine CNA-ul pentru a creşte interesul radiodifuzorilor asupra emisiunilor culturale?

În prezent, Consiliul lucrează la modificarea deciziei de acordare şi prelungire a licenţelor audiovizuale. Noua decizie va conţine o serie de prevederi care îi va permite CNA-ului să se achite de obligativitatea legală privind protejarea culturii şi limbii române, potrivit declaraţiei lui Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

Acest lucru poate însemna chiar condiţionarea acordării sau prelungirii licenţei prin impunerea posturilor difuzarea unui anumit procent de emisiuni culturale din grila lor de programe.

O a doua posibilitate este încheierea unui parteneriat între CNA şi Ministerul Culturii prin care acesta din urmă să subvenţioneze parţial o serie de emisiuni culturale.

“Deocamndata este o idee persoanală, o vom discuta şi vom încerca să o propunem Ministerului Culturii pentru a o implementa”, a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA, la conferinţa de lansare a studiului.

Date despre studiu:

Studiul “Ponderea emisiunilor culturale şi religioase în programele de radio şi televiziune” a fost realizat în intervalul 1 februarie – 15 martie 2009, la iniţiativa membrului CNA Mihai Mălaimare.
Pentru a strânge datele necesare acestui raport, Consiliul Naţional al Audiovizualului a trimis 331 de scrisori către toţi titularii de licenţe audiovizuale şi a primit doar 118 răspunsuri (98 au comunicat că au emisiuni culturale în grila de programe, în timp ce 20 au răspuns contrarul).

Din studiu au fost excluse programele informative cu privire la manifestările culturale, s-au luat în calcul doar acele emisiuni dedicate exclusiv evenimentelor culturale.

Studiul integral poate fi consulatat aici.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • Ideea de a subventiona unele emisiuni culturale e probabil singura solutie. Inca un lucru: la titlu, "scade de pe radio si TV" nu suna bine. "scade la radio si TV".

Trimite un comentariu