Skip to main content

PAGINA DE EPOCĂ: Evanghelia după Matei deschidea ziarul acum 100 de ani. Reclame de Paşti şi leacuri pentru nervoşi

 

Joi, 3 aprilie 1914. Câteva zile înainte de Paşti. Acum aproape 100 de ani, sărbătoarea era evenimentul zilei în ziar, cu o deschidere greu de imaginat astăzi şi cu reclame adaptate, care promiteau leacuri pentru nervoşi.

Publicitate

Pentru presa anului 2010, pare hilar să deschizi ziarul cu citate din Evanghelia după Matei. În Joia Mare, Parabola celor zece fecioare era subiectul zilei: “Drept aceea vegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici ceasul, când vine Fiul omului.” Evanghelia era prezentă şi în interiorul ziarului, care publica, pe pagina a doua, “Cina cea de pe urmă”.

Sărbătoarea Învierii era pe prima pagină, în articole, dar şi în reclame, după cum se va vedea în continuare. Ştir

Mix interesant pe prima pagină: Evanghelia după Matei stătea lângă un articol despre politică, despre un subiect actual şi astăzi: “amestecul prea deşănţat şi prea pe faţă al oamenilor politici în afaceri şi al celor de afaceri în politic”. Tot pe prima pagină: un manifest pentru mişcarea “femenistă”, Gânduri simple de la cititori şi Lucruri vesele.

prima-pagina1

ŞTIRI PE SCURT: Un căruţaş care “gonea în goana cailor” a dispărut după ce a călcat un copil. Un tren a fost atacat cu pietre la Craiova, iar “frânarul a fost rănit la cap.” Iar un servitor al gimnaziului local Dănilă, din Dorohoi, a câştigat la loto premiul cel mare, de 50.000 de lei.

stiri

dorohoi

Reclamele, adaptate pentru Paşti

Advertiserii” vremii se orientau în funţie de context. Multe dintre reclamele vremii erau adaptate la sărbătorile pascale.

Voiţi să fiţi eleganţi de Paşte?”, se întreba o reclamă. Lustruiţi-vă ghetele cu Pyram.

Socec & Co se lăuda cu o ofertă de Cadouri de Paşti, o sărbătoare din care nu trebuie să lipsească perfecţionata maşină de luminat Eugeos, de 80 de lumânări putere. Şi, că tot suntem la capitolul tehnică, este de remarcat recordul lămpii Primus, care “Fierbe cu orice petrol un litru de apă în două minute”. Pe atunci se purtau reclamele raţionale.

pyram

cadouri-de-pasti

eugeos-de-paste

primus

Şi o promoţie de Paşte: Surcele gratuite la depozitul de lemne Dărmăneşti. Atenţie la numărul de telefon. Oare câţi abonaţi erau atunci?

depozit-lemne

Fiţi calmi! Avem soluţii pentru nervoşi!

Dacă Paştele nu se dovedeşte un prilej de odihnă şi relaxare, există şi soluţii medicale pentru un tonus mai bun. Vital Syrup (un fel de Red Bull de epocă) se laudă că este Regele tonicilor şi că Redeşteaptă nervii istoviţi şi obosiţi. O altă marcă a ales o abordare frontală: Nervoşii preferă să ia pentru calmare perle de Bornyval.

Dr. Erdreich face “băi higienice cu abur de putină”, celor care “din pricina ultimelor evenimente au nevoe de o reconfortare”.

regele-tonicilor

bornyval

erdreich

Ce se mai scria pe prima pagină? Femeile ar putea rezolva problema localurilor infecte.

Iată cum:

După cum în străinătate, în Elveţia, Germania, Franţa, vedem nenumărate patiserii, lăptării, restaurante, conduse de femei, tot astfel noua îndrumare a feminismului raţional va face şi la noi ca numărul localurilor infecte conduse de greci şi bulgari, cu şorţurile pline de soi, să dispară şi să fie înlocuite cu cochete prăvălioare, în fruntea cărora bucureştencele harnice să nu considere ca o ruşine a trona.”

Mişcarea “femenistă” este salutată, deşi “se schiţează abia la noi prin ideea înfinţării unei societăţi cooperative cu un restaurant şi ceainărie conduse numai de femei”.

“Deşi cam târziu, trebuie să recunoaştem, femeile române au început în chip timid, fără revendicări prea gălăgioase, să-şi dea seama că sunt multe de făcut pe tărâmul progresului, al înălţărei prestigiului şi bunei lor stări materiale.”

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu