Skip to main content

STUDIU: Managerii sunt zgârciţi când e vorba de pregătirea pentru jurnalismul online

 

În ciuda creşterii numărul jurnaliştilor care activează în mediul online, doar 17% dintre patronii de presă s-au arătat interesaţi să plătească cursuri de pregătire în domeniul online pentru angajaţii lor. Cifrele reies din cel mai recent raport realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent, în parteneriat cu Clubul Român de Presă şi Asociaţia Patronală a Editorilor Locali.

Publicitate

Interesant este că majoritatea covârşitoare a celor chestionaţi spun clar că “dacă nu eşti pe internet nu exişti” şi că sunt de acord că este nevoie de cursuri de pregătire. Şi atunci, de ce nu le plătesc?

Una dintre explicaţii ţine de lipsa unui model de business clar pentru jurnalismul online. Într-adevăr, peste 90% dintre redacţiile din România sunt prezente în mediul online, dar acest canal este departe de a fi profitabil, iar managerii de presă nu prevăd nicio reabilitare în următorii trei ani.

Câteva concluzii din studiu:

  • În cele mai multe redacţii chestionate, există intenţia de a dezvolta mediul online, iar măsurile de dezvoltare au fost deja implementate.

Aproape toate redacţiile chestionate (90%) sunt prezente în mediul online; de cele mai multe ori, jurnaliştii şi editorii online se ocupă de adăugarea de text sau imagini pe internet.

  • Cei mai mulţi cred că dezvoltarea presei online cere dezvoltarea de noi abilităţi profesionale la nivelul managementului şi la nivelul jurnaliştilor.

Cele mai multe redacţii nu au organizat până în prezent cursuri pentru jurnalism online şi 71% dintre redacţii nu au trimis angajaţila cursuri privind jurnalismul online.

  • Totuşi, 63% dintre manageri spun că redacţiile lor sunt interesate de instruirea managerilor în jurnalismul online şi 77% sunt interesaţi de instruirea jurnaliştilor. Dintre aceştia, doar 22% spun că ar fi dispuşi să platească costul integral pentru manageri şi numai 17% pentru jurnalişti.

Cei mai mulţi manageri spun că presa tiparită va continua să fie mai profitabilă decât mass-media online în România şi în viitorul apropiat; 81% dintre managerii chestionaţi cred că ediţiile tipărite nu vor dispărea în viitorul apropiat; 63% dintre ei spun că doar ziarele care vor avea în următorii ani probleme financiare vor renunţa la ediţia tipărită;

  • 94% cred că în viitorul apropiat mass-media care nu se vor dezvolta online vor avea de pierdut. Opinia conform căreia “dezvoltarea ediţiei online a unui ziar conduce la scăderea profitului” este mai răspândită în rândul managerilor din presă scrisă decât în rândul managerilor din alte medii.

Cei mai mulţi manageri cred, de asemenea, că televiziunea va continua sa fie mai profitabilă decât mass-media online.

  • Piaţa de publicitate nu oferă preţul corect pentru audienţele online şi preţul ar trebui să crească. Pentru cei mai mulţi, site-ul nu acoperă în totalitate cheltuielile redacţionale. Dintre aceştia, doar jumătate se aşteaptă ca veniturile generate din site să acopere în totalitate cheltuielile redacţionale şi cei mai mulţi cred că acest lucru este posibil în cel mult 3 ani.

Cei mai mulţi jurnalişti (63%) spun că nu au urmat cursuri de pregătire privind jurnalismul online.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • patronii isi bat joc de jurnalisti pentru ca jurnalistii le Permit acest fapt. Nu se organizeaza nu lupta pentru respect reciproc. Ei aduc valoarea adaugata pt profit iar patronii dar salarii. Dar sunt mult mai perversi si fac din datul salariilor o reusita economica cand e ceva elementar, mai ales ca presa e meserie grea!

Trimite un comentariu