Skip to main content

Dinu Patriciu: Fiecare jurnalist trebuie să aibă blogul lui şi asta în câteva săptămâni. Ziare pe scuter. Proiect TV pentru posturile locale

 

Publicitate

"Fiecare jurnalist trebuie să aibă blogul lui şi atunci când publică un material în ziar va apărea şi pe blogul lui", spune Dinu Patriciu. "Iar asta nu în termene de luni, ci de săptămâni", continuă el. Paginademedia.ro vă prezintă în exclusivitate câteva fragmente relevante dintr-un interviu cu Dinu Patriciu publicat de Liderul, revista internă a grupului pe care îl patronează. Patriciu vorbeşte despre online, despre accesul pe bani la adevărul.ro, despre poiectul de televiziune (producţie TV pentru presa locală), despre Adevărul de Seară (care nu se închide, dar trebuie să îşi rezolve problemele cu publicitatea) şi despre un model experimental de distribuţie (cu scuterul şi cu bicicleta). Detalii:

Printre indicatorii de performanţă pentru toţi jurnaliştii din trust (Adevărul Holding) va fi numărul de accesări la propriile articole, numărul de comentarii la articole sau la propriul blog”, a declarat Dinu Patriciu. Acesta a mai spus că internetul va deveni una dintre principalele surse de finanţare ale afacerii de presă, într-un interval de cel mult doi ani.

“Fiecare jurnalist trebuie să aibă blogul lui şi atunci când publică un material în ziar va apărea şi pe blogul lui. De aici vor rezulta comentarii cărora va trebui să le răspundă. Deci, jurnalistul din trustul Adevărul va trebuie să fie mereu interactiv! Iar asta nu are termene de luni, ci de săptămâni. Nu se poate altfel. Dacă nu comunici cu cititorii, nu e în regulă.”

Omul de afaceri a mai spus că internetul va deveni una din principalele surse de venit ale holdingului, “alături de cărţi şi discuri”. "WEB-ul va începe să producă foarte mulţi bani! Asta pot să vă asigur! Ca orizont de timp văd un interval cuprins între 18 şi 24 de luni pentru a putea pune la punct un sistem."

Despre adevărul.ro pe bani:

"Am făcut-o special pentru că vreau ca această idee să nu li se mai pară ciudată jurnaliştilor şi publisher-ilor. Trebuie să ne scoatem din cap aprecierea că informaţia e pe gratis. Nu mai suntem în comunism şi trebuie să ne fie clar că nimic nu e pe gratis. Nu există aşa ceva, indiferent de domeniu, nu doar în presă.

WEB-ul nu poate supravieţui numai din publicitate. Parte din conţinut trebuie să fie plătit. Asta este evoluţia lui. Acum informaţia a devenit din ce în ce mai specializată. În primul rând cea economică. De aceea a sosit momentul plăţii. Pasul l-au făcut ziarele financiare, precum Financial Times sau Wall Street Journal. Modelul trece de la cele specializate spre cele generale, iar viteza va creşte foarte mult după ce The Times l-a adoptat. Asta nu înseamnă că nu poţi intra pe site gratis. Doar că povestea integrală, story-ul de care eşti interesat, o vei primi doar dacă eşti abonat. Accesul în baza de date, care contextual înconjoară informaţia respectivă, este plătit. De asemenea, site-urile trebuie să conţină pachete de informaţii sau de entertainment la care ai acces contra cost."

Adevărul TV va produce ştiri pentru posturile locale

Studiourile de radio şi televiziune din Adevărul Holding (divizie condusă de Alexandru Sassu) vor produce programe de ştiri, emisiuni de divertisment şi seriale pentru posturile locale, “compet lipsite de mijloace”, a declarat Dinu Patriciu, în interviul acordat publicaţiei interne, Liderul.

“Important este cât mă costă această informaţie şi mă costă mai puţin să produc la nivel integrat, decât celular, în fiecare dintre organizaţiile de media din ţară. Şi atunci, putem să oferim programe mai ieftine decât l-ar costa pe oricare alt concurent din ţară.”

"Noi vom fi producători de programe de radio şi televiziune. Programe de ştiri, emisiuni de divertisment, seriale, conţinut, produs de aceeaşi fabrică de informaţii care apoi se distribuie către televiziunile din ţară, complet lipsite de mijloace. Important este cât mă costă această informaţie şi mă costă mai puţin să produc la nivel integrat, decât celular, în fiecare dintre organizaţiile de media din ţară. Şi atunci, putem să oferim programe mai ieftine decât l-ar costa pe oricare alt concurent din ţară. Chiar dacă informaţia e locală, fiindcă am nucleul meu de la ediţia locală a ziarului Adevărul de Seară. Această observaţie e importantă şi pentru publicitatea din care trăim."

"Publicitatea locală e una aparte. Salonul de coafură, frizeria, restaurantul, service-ul auto, toate astea au nevoie în primul rând de publicitate strict locală. Pe toţi aceşti patroni locali trebuie să-i înveţi că publicitatea e un instrument de creştere a cifrei de afaceri. Trebuie să-i educăm în sensul ăsta. Oamenii află despre una sau despre alta din gură-gură. Or, noi suntem un instrument prin care le putem oferi un serviciu foarte util. Deocamdată însă n-avem antrenorii pe plan local, reprezentanţii comerciali în fiecare judeţ care să fie capabili să-i ia la rând pe toţi şi să le demonstreze utilitatea. Spre exemplu, iei un salon de coafură, îi bagi o optime de pagină de reclamă în ziar. După aceea îi măsori numărul de clienţi şi-i demonstrezi că într-o săptămână, ca unitate de timp, numărul de clienţi i s-a mărit, să zicem, cu 30%. Apoi, vom trece la faza în care vor trebui să plătească. Dar ăsta e încă un lucru care rămâne de făcut. Nu l-am făcut încă. Avem instrumentul, avem platforma, dar n-am depistat încă piaţa. Pe plan local, mica publicitate, spre exemplu, e din ce în ce mai tare preluată de WEB. Or eu pot deja să-i dau clientului un mix de WEB cu publicit ate în ziar. Că n-o fac, e doar vina mea. Toate astea sunt surse de venit."

Divizia de TV a trustului Adevărul va fi condusă de Alexandru Sassu, directorul demis al TVR (după cum scria Paginademedia.ro aici ).

Ziarele vor ajunge acasă pe bicicletă şi pe scutere

Avem un model experimental care începe încet-încet să funcţioneze, spune Dinu Patriciu despre distribuţia ziarelor. În centrul acestui model experimental este reţeaua de prăvălii Mic.ro, de unde ziarele vor fi distribuite cu bicicleta sau cu scuterul. “Presa nu se vinde la chioşc”, spune el.

“Avem un model experimental care începe încet-încet să funcţioneze. Încercăm să creăm sinergii cu o altă companie din grup, MIC.RO, care are nişte prăvălii. Cei care le gestionează se numesc băcani, care au băieţi de prăvălie şi ucenici. Băiatul de prăvălie pe vremuri era cel care ducea clientului marfa acasă. Cu sacoşa. Acelaşi lucru se va întâmpla şi acum, cu menţiunea că sacoşa va fi înlocuită de bicicletă sau de scuter.”

“Tot în trecut, băcanii vindeau pe caiet, adică pe datorie. Azi metoda se poate menţine. Înlocuim caietul cu computerul şi atunci vindem pe datorie de la ziare până la iaurturi. Dar i le duci dimineaţa, la şapte, acasă. Laptele, pâinea şi ziarul. Aşa poţi să creşti numărul de abonaţi. Altfel, tirajele ziarelor nu au cum să crească.”

“În prezent, avem contracte cu organizaţii care cred că pot să distribuie presă la nivel naţional, cum era de pildă Rodipetul, iar mai nou Poşta Română, ceea ce este imposibil din pornire. Clientului nostru trebuie să-i ajungă ziarul acasă la şapte dimineaţa. Asta ar însemna ca poştaşul să umble noaptea. Nu se poate aşa ceva. Pe de altă parte, dacă ziarul nu-ţi ajunge acasă la şapte dimineaţa, ci la ora 12.00 sau la ora 15.00, mai bine nu-ţi ajunge.”

Despre Adevărul de Seară: În cel mult şase luni trebuie să rezolvăm problemele din domeniul vânzării de publicitate.

Adevărul de Seară nu se va închide, spune Patriciu, dar trebuie să îi rezolve problemele legate de publicitate.

"Am auzit că oamenii spun prin redacţie că închidem Adevărul de Seară. Nici nu se pune problema să demolăm ce-am construit. Dimpotrivă, trebuie dezvoltat, dar prin crearea surselor de venit sănătoase. Iar în unele judeţe Adevărul de Seară a devenit foarte puternic...

Vă dau de exemplu Ploieştiul. În acel oraş distribuim zilnic 20.000 de exemplare. E cel mai puternic ziar. Nu avem nici un centimetru pătrat de publicitate în el. Pentru că nu avem organizaţie comercială la Ploieşti, redacţia regională fiind la Braşov. Şi cei de la Braşov nu pot vinde publicitate în Ploieşti. Diferenţa între o întreprindere socialistă şi cea capitalistă este că nici un capitalist nu-şi permite să aştepte clientul în poarta fabricii. N-or să vină. Socialiştii aşteptau clientul în poarta fabricii, iar clientul era planificarea. Nu se poate aşa ceva, trebuie să fii pro-activ şi să-ţi cauţi clientul.

În cel mult şase luni trebuie să rezolvăm problemele din domeniul vânzării de publicitate. În şase luni trebuie să fim de departe cei mai buni, în sensul apropierii cotei de piaţă de publicitate de cea a tirajului. Dar, în acelaşi timp, creând şi educând piaţa. Trebuie să devenim formatori de piaţă pentru publicitatea locală. Şi o dată ajunşi aici să spunem că există foarte puţină publicitate a micilor meseriaşi. Cea care înainte de război umplea ziarele."

Foto: Ovidiu Andrei, Mediafax Foto

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • UnCapsunarCanadian UnCapsunarCanadian
    Eu zic sa faceti un "follow up" interviu dupa 18-24 luni si sa vedem cati bani a inceput sa scoata d-nul Patriciu din web, cam cati abonati cu plata va avea Adevarul si cum va merge livrarea cu scuterul sau bicicleta...

    mult succes
    UnCapsunarCanadian

    PS: Caietul cu datorii din trecut a fost inlocuit in ziua de azi prin cartea de credit... stiu ca in Romania nu este chiar asa de populara, dar totusi a aparut si pe acolo
  • DANIELA DANIELA
    are dreptate.mi se pare normal.
  • Marius Sescu Marius Sescu
    Sunt curios, oare si pe blogurile jurnalistilor accesul la varianta integrala a stirilor va fi contra cost? :d
  • Tataie Tataie
    Daca ziaristul trebuie sa raspunda la comentarii pe blog, n-o sa mai aiba timp pentru articole. :)
  • Monoranu Monoranu
    eu cred ca e o idee buna. gandeste-te ioane ca cititorii de bloguri reprezinta doar 15% din populatia Romaniei si oricum astia nu cumpara ziare tiparite. in schimb ceilalti ... :) e mai important sa ai interactivitate pentru feedback, evaluare sau idei noi decat sa incerci sa vinzi frigidere la polul nord (n.r. ziare la cei care oricum citeau varianta online). probabil ca cei care citesc articole pe blog ar fi putut sa le citeasca si pe site-ul ziarului insa interactivitatea e mai mare pe bloguri pentru ca oamenii sunt mai tentati sa dea comentarii la un articol stiind ca autorul e prin zona si probabil va da un raspuns. nu sunt un fan al lui Patriciu dar cred ca are un model de business bun pentru trustul Adevarul.
  • ion ion
    Taaare Patriciu! Pe de o parte spune ca trece site-ul ziarului pe bani, pe de alta zice ca ziaristii sa-si puna materialele publicate pe blog. Hehe, cine o sa mai dea banii in situatia asta? Chestii destepte, n-am ce zice... Iar distributia aia de presa asa cum o vrea el are sanse sa functioneze, insa costurile pentru asta nu vad cum ar putea fi acoperite in urmatorii 2-3 ani. :)

Trimite un comentariu

sus