Skip to main content

THR: Marketingul destinaţiilor turistice este specializarea noastră principală. ANETA BOGDAN: THR crede că românii sunt needucaţi şi neinformaţi

 

Ofensiva THR din ultimele zile, pe strategia "ce vedeţi nu-i adevărat" este năucitoare”, spune Aneta Bogdan, managing partner Brandient. Reacţia Anetei Bogdan vine după ultimele declaraţii ale reprezentanţilor THR, care au spus că “Strategia noastră este să fim “specialişti” şi nu “generalişti” (poziţia lor, în articol).

Publicitate

Zilele trecute, Brandient şi-a expus punctul de vedere legat de brandul de turism. “THR nu este specializată în consultanţă de brand. Nu “oricine” stăpâneşte mecanismele de strategie şi cele creative”, a spus Brandient. THR a reacţionat: “Marketingul destinaţiilor turistice este specializarea noastră principal”. După ultima reacţia a THR, Aneta Bogdan vine cu declaraţii directe la adresa firmei spaniole.

Aneta Bogdan, MBA Chartered Marketer, managing partner Brandient, pentru paginademedia.ro:

“Când ţi se întâmplă aşa ceva cred că poţi lăsa o clipă politeţea şi convenţiile la o parte şi poţi să spui ce gândeşti. Pentru ce face THR acum, englezii au o expresie foarte potrivită: "to add insult to injury". Într-o traducere aproximativă, înseamnă să împingi un bătrân pe scări şi pe urmă să-l întrebi râzând de ce aleargă.”

“În acest spirit, THR consideră românii nişte oameni needucaţi şi neinformaţi care văd prima oară în viaţa un consultant şi un logo. Ne spun că brandingul este o rudă săracă a marketingului. Ne explică cum designerii desenează cam toţi la fel şi de aceea, după munca asiduă de luni de zile a 6 designeri, munţii şi văile se transformă într-o frunză identică dintr-o bază de imagini.”

Ultimele declaraţii ale THR şi ale Anetei Bogdan:

Răspunsul THR cu privire la experienţa companiei în domeniul brandingului

În urma afirmaţiilor facute de D-na Aneta Bogdan, managing partner Brandient – companie finalistă alături de noi în licitaţia privind brandul turistic al României, D-l Eulogio Bordas Rubies, Preşedintele THR, doreşte să facă următoarele clarificări:

D-l Eulogio Bordas şi-a început cariera în consultanţă în industria turismului în anul 1971 într-un moment în care aceasta creştea accelerat in Spania. In 1985 a fondat compania THR împreună cu câţiva parteneri. In acel an compania a avut oportunitatea extraordinara sa pioniereze la nivel mondial şi să pună bazele conceptului de brand turistic de ţară, lucrând pentru Spania într-un context internaţional în care nici o alta ţara nu dispunea de un asemenea vehicul de marketing. Dupa această experienţă THR a avut ocazia sa lucreze în aprope 100 de proiecte de dimensiuni variate în 62 de ţări ale lumii.

Marketingul destinaţiilor turistice este specializarea noastră principală. Strategia noastră este să fim “specialişti” şi nu “generalişti. Concentrând obiectul nostru de activitate în industria turismului suntem convinşi că suntem cel mai bine pregătiţi să oferim valoare adăugată clienţilor noştri, pentru că stapânirea secretelor acestei industrii vine doar după foarte mulţi ani de experinţă. Fiind vorba de o industrie specială cu un grad de complexitate greu de patruns de către companiile generaliste, am reuşit întotdeauna să înţelegem mai bine segmentele de consumatori, competiţia între destinaţii, tendinţele de piaţă şi să vedem înaintea altora oportunităţile. Rezultatul abordării noastre se reflectă în strategii mai bune de afaceri şi în strategii mai bune de brand care să le susţină. De exemplu în fiecare an comandăm un volum semnificativ de cercetare de piaţă cu privire la cererea turistică, motivaţii, comportament, tendinţe etc. Aceste cercetări ne sunt de foarte mare ajutor în dezvoltarea unor strategii eficace şi eficiente pentru clienţii noştri.

Branding-ul nu este o disciplină independentă; dar este una dintre cele mai importante componente a Marketing-ului. În cadrul industriei noastre abordăm brandingul în mod holistic ca parte a unei viziuni globale de marketing. Suntem consultanţi în marketing turistic şi asta include proiectarea, crearea şi implementarea de branduri turistice împreună cu identităţile lor vizuale. În unele cazuri lucrările noastre sunt de tip "serviciu complet" ce include toate fazele menţionate pe scurt mai sus (Andora, Insulele Canare, Argentina, Bolivia, Cancun, State of Para (Brazilia), Dubrovnik etc.). În alte cazuri ne limităm la faza de proiectare a brandului turistic fără să realizăm noi identitatea vizuală (Spania, Grecia, Istria, Croatia - diagnoză, Cuba, Chile etc.). Dar toate acestea sunt parte a procesului complex de branding şi contribuie la creşterea continua a cunoştinţelor şi experinţei noastre, fapt ce conduce mai departe la servicii specializate mai bune acordate clientilor noştri.

În opinia noastră, în cazul României, primele 3 faze ale proiectului (stabilirea imaginii României prin ample cercetari de piaţă; apoi determinarea avantajelor competitive şi poziţionarea strategică a produsului turistic al României) au fost şi sunt de o importanţă crucială în reuşita proiectului. O companie generalista, din punctul nostru de vedere ar fi avut dificultăţi majore în această parte a proiectului. Poate şi de aceea în prima fază a licitaţiei am fost cotaţi din punct de vedere tehnic pe primul loc între toţi candidaţii. De asemenea considerăm că faza 5 a proiectului (strategia de implementare a brandului şi strategia de comunicare) ar fi ridicat dificultăţi majore unei companii generaliste de branding tocmai prin natura specială a produsului.

Cu toate cele afirmate mai sus, dorim insă să transmitem mesajul că respectăm companiile generaliste de branding şi că rolul acestora este de multe ori important chiar în cadrul unor proiecte specializate în turism. Compania Saffron cu care D-na Aneta Bogdan (Brandient) a participat la licitaţie, este în acest moment pe lista noastră scurtă pentru constituirea unui consorţiu în vederea unui proiect internaţional de anvergură foarte mare, ce trebuie să înceapa până la sfârşitul anului.

În incheiere dorim să transmitem industriei media din România că am dori să discutăm mai mult despre brand-ul turistic pe care l-am proiectat; despre poziţionarea sa strategică; despre faptul că acceptarea atributelor, valorilor şi a personalităţii acestuia de către Români este foarte importantă pentru reuşita implementării; despre orizontul de timp îndelungat care îi aşteaptă pe Români pentru a face paşi siguri în dezvoltarea profesionista a industriei turismului; şi de ce nu despre „grădinăritul de care trebuie să se apuce”. Credem cu tărie că am aşezat în aceste luni fundaţii solide pentru dezvoltarea turismului în următorii 10 ani în România. Este datoria autorităţilor, a reprezentanţilor industriei turismului şi a fiecărui Român să ducă aceasta muncă mai departe. Prezentarea noii identităţi vizuale a brandului, aşa cum a avut loc la Shanghai, poate fi doar una din multitudinea de componente ale unei lansări de brand turistic. Operaţiunile de lansare necesită în continuare o planificare şi coordonare atentă a acestor componente din partea autorităţilor.

Eulogio Bordas Rubies
Reprezentant legal al asocierii THR Asesores en Turismo, Hotelería y Recreación SA / Taylor Nelson Sofres SA

Aneta Bogdan, MBA Chartered Marketer, managing partner Brandient:

Ofensiva THR din ultimele zile, pe strategia "ce vedeţi nu-i adevărat" este năucitoare. Când ţi se întâmplă aşa ceva cred că poţi lăsa o clipă politeţea şi convenţiile la o parte şi poţi să spui ce gândeşti. Pentru ce face THR acum, englezii au o expresie foarte potrivită: "to add insult to injury". Într-o traducere aproximativă, înseamnă să împingi un bătrân pe scări şi pe urmă să-l întrebi râzând de ce aleargă.

În acest spirit, THR consideră românii nişte oameni needucaţi şi neinformaţi care văd prima oară în viaţa un consultant şi un logo. Ne spun că brandingul este o rudă săracă a marketingului. Ne explică cum designerii desenează cam toţi la fel şi de aceea, după munca asiduă de luni de zile a 6 designeri, munţii şi văile se transformă într-o frunză identică dintr-o bază de imagini. Ne spun că ei au inventat brandingul de ţară şi că marile firme de branding (care chiar au inventat brandingul) sunt doar niste "generalişti" care ar fi avut mari dificultăţi în exprimare dacă ar fi trebuit să facă un astfel de proiect.

Generaliştii de care vorbeşte Dl Bordas sunt Landor, Wally Olins, Future Brands, Siegel & Gale - care sunt corifeii acestui domeniu de expertiză, lucru care poate fi confirmat în cărţi de specialitate sau, pentru cei mai grăbiţi, pe Google. Într-un acces de generozitate, Dl Bordas anunţă azi că s-ar putea să-i ofere ceva de lucru lui Saffron - deocamdată l-au pus pe lista scurtă!

Ceea ce de asemenea ştiu toti participanţii la licitaţie este că, deşi un comunicat MT în noiembrie 2009 menţiona experienţa în branding de 21 de ani a dlui Bordas - cifră cu care nici nu s-ar fi calificat în finala licitaţiei - iar chiar domnia sa declara la televizor acum 2 zile că "în cei 25 de experienţă etc", formularul de licitaţie va rămâne pentru vecie completat cu numărul câştigător de 38 de ani. În urma sesizărilor din presă asupra acestei discrepante evidenţe, dl Bordas a revenit azi cu grăbire amintindu-şi că a fost angajat la o firmă de turism încă din 1971, şi implicit s-a apucat de branding din prima zi de lucru.

Chiar fără mari iluzii că se poate schimba ceva, cred că toţi profesioniştii români care au habar de branding, marketing, comunicare, design, trebuie să riposteze la această mascaradă - e o problemă de conştiinţă profesională. Eu, cel puţin, renunţ o clipă la eleganţa de salon şi spun direct: poziţionarea e greşită, iar designul are (cel puţin) probleme de proprietate intelectuală. România merită un proiect de valoare şi cu şanse de a ridica industria românească de profil. Faptul că există un aparat de PR (susţinut de români, atenţie!) care luptă pentru propriul scaun în detrimentul interesului naţional în acest proiect, ne poate duce doar cu gândul la criza morală în care suntem ca naţiune.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • io io
    pai normal, noi livram pentru clienti externi, iar madam Udrea da bugetul unui butic din Spania... daca nici noi (Romania) nu avem super designeri (vezi in scolile de design din Spania si Franta cati sunt).. si mai mult decat atat de ce sa nu trimitem bani afara decat sa ii dam in interior... pana nu o sa plece toti cei de la conducere (cu tot cu opozitie) intre 4 scanduri in Romanica noastra nu o sa mai fie lumina... o sa citim numai Bacovia :(
  • mihaela mihaela
    Bravo Aneta!!!!! Tine-o tot asa.Ai o echipa de profesionisti si merita sa ti piept la tot ce declara D-l Eulogio Bordas. Pentru cei care nu stiu ce au lucrat cei de la Brandient, trageti cu ochiul la pagina lor de web. Mult succes echipei "Brandient". O intrebare: Unde sunt celelalte firme de brand din Romania? Pe ei nu-i intereseaza "generalismul" in care sunt incadrati? Rusine!!!
  • andreea andreea
    Strugurii sunt acri?!

    Pai da' de ce mai trimitem designeri sa faca facultati de arte grafice. Mai bine ii trimitem la politehnica sau luam chiar si primul contabil care stie sa intre pe un site si sa dea copy paste. Si sa le dam si o gramada de bani pentru merit.

    Daca tot suntem la exercitiul asta, fara sa caute cineva pe site-urile respective, stie cineva cum se diferentiaza Spania fata de Grecia ca tari la mediterana in APAC? Cum se pozitioneaza? Ce imagine are turistul Japonez in minte cand se gandeste la Spania? Nu? Fix asa de bine se descurca 'specialistii' THR, lol.

    Pretty lousy. Putea sa fie oricine, nu numai Brandient.
  • Valentina Olariu Valentina Olariu
    Nu te supăra, dar cam până unde trebuie să citesc ca să aflu ce înseamnă THR? Sunt total ignorantă, dar titlul suna bine...
  • Turnofftheglory Turnofftheglory
    Strugurii sunt inca acri. Evident ca sunt subiectivi, caci au pierdut licitatia si desigur, astia care au castigat-o sunt niste nasoi si atat.

Trimite un comentariu

sus