Skip to main content

Amintiri din copilăria publicităţii româneşti

 

Am avut primul birou într-o baie, îşi aminteşte Manuela Necula, acum şefa Ogilvy în România.

Publicitate

Un alt publicitar, Lucian Georgescu, a povestit cum primul birou al Graffiti era într-un hotel de o stea, Hotel Banatul. La un alt etaj se închiriau camere cu ora (pentru conferinţe şi prezentări, l-a completat glumind Bogdan Naumovici)

Pionierii domeniului s-au întâlnit astăzi, la Zilele Biz, pentru a depăna amintiri din copilăria publicităţii româneşti.

Detalii şi poveşti acum amuzante ale anilor 90:

Lucian Georgescu:

“Primul spot pe care l-am scris e cu un bordel, era pentru măslinele Krinos şi arăta în felul următor: un tip intra la recepţie, unde i se prezenta un catalog cu fetele iar el spunea “vreau una mică şi neagră”.

La discuţia moderată de Bogdan Naumovici au luat parte:

  •  
    • Lucian Georgescu (Managing Partner GAV)
    • Veronica Savanciuc (CEO Lowe & Partners Romania)
    • Teddy Dumitrescu (President & CEO, Publicis Romania)
    • Ştefan Iordache (COO, Leo Burnett Group)
    • Manuela Necula (CEO Ogilvy Group Romania)
    • Radu Florescu (Managing Director Saatchi & Saatchi)
    • Cristian Burci (Presedinte International Railway Systems)
    • Dragoş Grigoriu (Tempo Creative Group)
    • Paul Markovits (Director de Marketing, Heineken Romania.

Dragos Grigoriu (Tempo), despre începuturile publicităţii în România:

"Prime-time-ul era Telejurnalul, acela era locul unde voiau clienţii să fie văzuţi. Aveam o strategie care chiar funcţiona. Invitatm clienţii la restaurant, întâmpător acolo era un televizor şi când era pe la al doilea fel de mâncare îi dădeam un ghiont să vadă spotul şi garantat clientul cumpăra de la mine şi a doua oară. Efectul era garantat. Era convins că toată lumea i-a văzut spotul."

"În noiembrie ’91 Graffiti avea o pagină, bătută la maşină cu indigo, care conţinea preţurile TVR şi preţurile Graffiti, care erau de trei ori mai mici. Primele mele contracte au fost cu Computerland şi cântarele Detecto."

"Pierdusem primul client – Restaurantul Odobeşti. Eram devastat. M-am dus la Altrom, am intrat şi am zis direct “vreau să vină patronul de mine”. Şi a apărut un tip pe care acum îl cunoaşteţi mai bine – Puiu Popoviciu. Nu m-am aşteptat!"

"La birou era o canapea pe care dormeam pe rând, pe ceas. Abia când ne-am mutat şi am tras de ea, ne-am dat seama ca e extensibilă."

Să vă spun cum i-am convis pe cei de la Ogilvy să vină în România. Pentru că Graffiti avea deja clienţi pe zona asta, Cristi Burci a făcut o agenţie nouă, cu Zotan Szigeti, View Point. Când a venit reprezentantul Ogilvy în România, am mobilat un sediu şi am dus mai mulţi redactori de la Ultimul cuvânt să stea atenţi în calculatoare. Omul a fost impresionat.

Radu Florescu (Managing Director Saatchi & Saatchi):

"Cristi Burci a fost primul nostru coleg, în 1990, când am venit cu zborul Tarom de la New York în Romania şi am stat la Hanul lui Manuc, unde era oribil."

"Piaţa adevărată de publicitate a început după 1995. În primii cinci ani cred că m-am ocupat de autocolante. Primele mişcări au fost legate de televiziune - serialul Dallas, cu o audienţă de 95%. Dupa 20 de ani lucrurile s-au schimbat destul de mult, în bine şi în rău. România e un centru de creativitate."

Manuela Necula

"Mie mi s-a părut că produsul a început să conteze când a apărut telecom-ul în România şi aici mă refer la telefonia mobilă. Acolo am început să ne batem."

Cristian Burci:

De ce a ales publicitatea?

"Pentru că nu exista pe vremea aia, era un loc total liber. Reţelele internaţionale de publicitate au venit pentru că aveau clienţi într-o piaţă unde nu exista nimeni care să-i reprezinte. Primul client BBDO a fost Delta Airlines. După un an a dat faliment, dar noi nu am avut legătură cu asta."

Tot discutam cu BBDO “domne’ vrem să ne afiliem în România şi Bulgaria. Agenţia din Bulgaria am făcut-o într-un weekend după care am venit în România şi am anunţat afilierea la BBDO."

Cristi Burci despre actuala stare a pieţei de publicitate:

"Acum ne întoarcem la nivelul anilor ’90, cu preţurile din 2010. Doar că acum nu mai e atât de fun ca atunci. Industria s-a transformat în fabrică, ceea ce e rău pentru toată lumea.

În opinia mea, viitorul arată foarte prost. Dacă vreţi să treacă criza trebuie să mai aşteptaţi câţiva ani - e o problemă structurală a Europei, unde avem o problema cu costurile sociale.
În cinci ani, piaţa de publicitate va fi cu totul diferită. Mijloacele de a ajunge la utilizatorul final vor fi mult mai multe şi cred că industria nu este pregătită. Cred că piaţa de publicitate nu progresează destul de repede în a înţelege direcţia în care merge industria de conţinut."

Răspunsul lui Ştefan Iordache la întrebarea “cum de a intrat în publicitate?":

"Pentru mine alegerea a fost simplă, m-am gândit care sunt business-urile în care să intru fără niciun fel de capital. Aveam două variante o agenţie de publicitate sau o agenţie de turism, o ştiam pe Veronica (Savanciuc - n.r.), bine, deci facem publicitate."

Lucian Georgescu:

"Eu vreau să spun nişte lucruri foarte mărunte, că datorez prezenţa mea lui Cristi Burci şi Dianei Toboşaru, cu Diana am dat interviul. Primul spot pe care l-am scris e cu un bordel, era pentru măslinele Krinos şi arăta în felul următor: un tip intra la recepţie, unde i se prezenta un catalog cu fetele iar el spunea “vreau una mică şi neagră” şi a primit nişte măsline."

"Eu cred că istoria publicităţii ar trebui scrisă în cârciumi."

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Madalin Ciortea Madalin Ciortea
    Foarte bun articolul, exemplifica traseul tarii catre dezvoltare si catre reasezarea valorilor
  • gicacontra.eu gicacontra.eu
    Mi-ati adus si mie aminte de un episod haios, de cand lucram la "ZIUA", Departamentul de Mare Publicitate, la putin timp dupa Revolutie:
    http://www.gicacontra.eu/reinceputul-publicitatii-in-romania-cu-nasul-la-audit/

Trimite un comentariu

sus