Skip to main content

Două spoturi pentru Roșia Montană, considerate înșelătoare

 

Două spoturi pentru Roșia Montana Gold Corporation au fost declarate înșelătoare. Decizia a fost luată de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) în ședința din 5 august.

Publicitate

Reclamele vorbesc despre cele ”70 de milioane de dolari investiți de RMGC în patrimoniu” și despre “miile de locuri de muncă” pe care proiectul minier ar urma să le creeze.

[youtube width="350" height="280"]http://www.youtube.com/watch?v=MDXLvcn-W44 [/youtube]

Cele două spoturi au fost reclamate de asociația Eco Civica. Organizația a depus o plângere la CNA, for care, la randul lui, a trimis mai departe spoturile la RAC.

Consiliul Român pentru Publicitate este o organizație cu rol consultativ, dar CNA ține cont adesea de recomandările RAC în momentul în care oprește de la difuzare un spot

Ce a reclamat Eco Civica?

  • Potrivit sesizării, afirmația “soluții, nu povești” este calomnioasă și înșelătoare, cuvântul “povești” (considerat ca născocire, scornitură, minciună) discreditând argumentele contra aduse de cei care se opun exploatării aurului la Roșia Montană.
  • Afirmația “Roșia Montană are nevoie de bani pentru restaurarea caselor monument istoric, pentru conservarea galeriilor romane” este doar “în esență adevărată”, aceste activități nefiind printre obiectele de activitate ale RMGC și nu fac obiectul unui aviz obținut de companie.
  • Iar afirmația “aur pentru România” este înșelătoare prin omiterea oricăror precizări legate de măsura în care acest beneficu se va răsfrânge asupra statului, așa cum el ar fi stipulat într-un eventual contract.
  • Comunicarea “nu precizează ce anume promovează”.
  • Proiectul “Roșia Montană” nu există într-o formă autorizată, fiind promovat un produs aflat încă în fază de analiză.

Cum sună recomandarea RAC?

  • Comitetul etic al RAC a decis că afirmația “mii de oameni din întreaga țară vor avea din nou ce munci” și afirmația “Proiectul Roșia Montană creează mii de locuri de muncă” nu au putut fi susținute de către reprezentanții RMGC, potrivit cărora politica de personal implică angajarea cu precădere a persoanelor fără ocupație din zona exploatării.
  • Antrenarea altor companii pentru colaborarea cu RMGC ( “muncitorii care descarcă piesele venite pe mare”, “șoferii care transportă străbătând țara întreagă” etc) nu presupune, obligatoriu, crearea de noi locuri de muncă (“vor avea din nou ce munci”), ci furnizarea de volum de lucru suplimentar către aceste companii.
  • Cât privește spotul despre "restaurarea caselor monument istoric" și "conservarea galeriilor romane, (...)”, afirmația “Roșia Montană Gold Corporation investește 70 de milioane de dolari în conservarea patrimoniului” poate crea consumatorului impresia că această investiție este în derulare și reprezintă o certitudine. În fapt, afirmația nu este susținută întrucât, în acest moment, doar o parte din sumă a fost investită, iar investirea în totalitate se face pe perioada de derulare și este condițonată de anumiți factori.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • De ce nu vorbiti mai mult despre poluarea lasa ta in urma de stat la Rosia Montana? Aia nu mai conteaza ? ecologistii nu o vad ? Zona ar urma sa fie depoluata, in continuare riscurile ar fi aproape 0 sa se intample vreo tragedie
  • Bine, pana una alta, fostele yone miniere din Romania se confrunta cu saracia lucie. Sunt sigura ca multi ecologisti nu au vizitat Rosia sau Valea jiului, sau Anina, sa vada cat de disperati sunt acei oameni.

Trimite un comentariu