Skip to main content

Poziţia lui Lăzescu privind rapoartele TVR: Când am preluat mandatul situaţia era extrem de critică

 

"La preluarea mandatului, la 30 iunie 2010, situaţia era deja extrem de critică. Ceea ce a urmat de atunci a fost în mod fundamental un management de criză", spune Alexandru Lăzescu, preşedintele director-general al Televiziunii Române într-un mesaj prezentat în faţa Comisiilor de Cultură din Parlement privint raportul de activitate al postului public.

Publicitate

Conţinutul acestui mesaj, structurat pe mai multe puncte de discuţie, în continuare.

SITUAŢIA DEFICITULUI LA PRELUAREA MANDATULUI

  • Situaţia financiară actuală a TVR este rezultatul deficienţelor structurale care au început din semestrul al II-lea al anului 2005. Deficitul financiar s-a majorat în ritm accelerat începând cu anul 2006.
  • La preluarea mandatului, la 30 iunie 2010, situaţia era deja extrem de critică. Ceea ce a urmat de atunci a fost în mod fundamental un management de criză.
  • În baza contractului cu distribuitorul de filme NBC Universal, exista o scrisoare de garanţie care trebuia executată, în sumă de 5,4 milioane de dolari. Dacă ar fi fost executată, ar fi dus TVR în blocaj, chiar în acel moment.
  • O pierdere fiscală cumulată de circa 61 de milioane de euro.
  • Contractul în curs de derulare pentru drepturi de difuzare U.E.F.A. Champions League de circa 40 de milioane de euro a generat pierderi cumulate, începând cu semestrul II 2009, de peste 38 de milioane de euro pentru următorii 3 ani.
  • Veniturile din publicitate au scăzut cu peste 50% începând din a doua jumătate a anului 2010 în raport cu anii 2006-2008. Ceea ce a dus la pierderi de peste 10 milioane de euro pe an începând din anul 2009.
  • Contractul Colectiv de Muncă (CCM) era valabil pentru o perioadă de doi ani începând cu aprilie 2010 şi prevedea obligativitatea acordării unor prime de vacanţă de 85% din salariu, indiferent de situatia financiara a instituţiei, precum şi acordarea de 15-20 salarii compensatorii pentru disponibilizări.
  • Conturi ale TVR au fost blocate începând încă din luna februarie 2010.

Consecinţe:

Cheltuielile aferente anului 2010 au fost, în aceste condiţii, mai mari decât în anul anterior cu circa 30 de milioane de euro. Efectele s-au prelungit şi în anii 2011-2012, atât din cauza clauzelor contractuale fără posibilitate de modificare, cât şi prin acumularea de penalizări la bugetul statului.

EVOLUŢIA FONDULUI DE SALARII

Pe fondul majorării accelerate a deficitului financiar, începând cu 2006, cheltuielile cu personalul au înregistat o creştere anuală pronunţată.

 

Cheltuielile cu personalul a crescut astfel:

  • - 138 milioane de lei în 2005
  • - 176 milioane de lei în 2006
  • - 197 milioane de lei în 2009 (o creştere de 42% între anii 2005 si 2009)
  • - 204 mil în 2010 (o creştere de aproape 50% între 2005 si 2010 !)

Unii dintre membrii actuali ai CA, care au făcut parte din ultimele două sau chiar trei Consilii, ştiu foarte bine despre ce este vorba.

 

  • În anul 2011, pentru prima dată în ultimii 10 ani, cheltuielile cu personalul au fost mai mici decât cele din anul precedent.
  • Raportul Curţii de Conturi indică şi faptul că deficienţele legate de politica de personal au fost accentuate de Contractele Colective de Muncă din 2008 şi din aprilie 2010, care prevedeau:
  • - Prima de vacanţă (85% din indemnizaţia de concediu de odihnă)
  • - Prima de fidelitate
  • - Prima de Crăciun sau Paşte
  • - Indemnizaţia de pensionare
  • Tichetele de masă, pentru acordarea cărora efortul financiar, în perioada 2008-2010, a fost de 20,6 milioane de lei (sistate în septembrie 2011).
  • Prima de vacanţă, pentru acordarea căreia efortul financiar, în perioada 2008 – 2010, a fost de 39,6 milioane de lei, a fost plafonată la nivelul a două salarii minime pe unitate în martie 2011, în urma unor negocieri cu sindicatele.

În ceea ce priveşte numărul total de salariaţi:

În aprilie 2012 erau doar cu 45 de persoane mai mult faţă de faţă de 30 iunie 2010, la preluarea mandatului, cu toate că nevoia de resurse umane a crescut pentru că:

 

  • TVR Info a devenit un canal de ştiri autentic (o televiziune de ştiri funcţionează de regulă cu 600-700 de angajaţi !)
  • Pentru noul studiou teritorial Tg. Mures trebuiau făcute noi angajări.
  • În fapt, numărul angajaţi de la Bucureşti este mai mic în aprilie 2012 faţă de 2005/2006 (deşi între timp au apărut 2 canale noi TVR3 şi TVR INFO): 2.845 angajaţi în 2005, 2.838 angajaţi în 2006 faţă de 2.804 în 2012
  • Numărul total de colaboratori a rămas la acelasi nivel în 2011 faţă de 2009

 

  • Totalul sporurilor şi primelor acordate la Bucureşti s-a redus cu 50% în 2011 faţă de anii anteriori:
  • - 38 mil lei în 2008
  • - 37,6 mil lei în 2009
  • - 19 mil lei în 2011

Proiectele de reformă salarială extinsă şi cele care propuneau externalizarea unor activităţi au fost respinse de Consiliul de Administraţie.

Dar cum poţi adopta la nivelul CA măsuri radicale de reducere a cheltuielilor cu personalul, în condiţiile în care şase membri din CA sunt şi salariaţi, iar trei dintre ei au rude de gradul I angajate în instituţie?

PROIECTE DESFĂŞURATE ÎN PERIOADA 2010-2012

TVR a demarat în 2011 proiecte prin care îşi redefineşte rolul în societate şi se deschide către publicul său, precum:

  • Relansarea TVR INFO
  • Dezvoltarea producţiilor pentru mediul online (tvrINFO.RO, TVR+), în condiţiile în care direcţionarea producţiei spre această zonă reprezintă singura şansă a televiziunii publice de a mai conta pe piaţa media în viitor.
  • Carta TVR - un document de poziţie care va stabili modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale.
  • Parteneriate strategice cu diverse universităţi, prin care TVR îşi deschide porţile către studenţi
  • Turul TVR, un proiect strategic prin care aproximativ opt sute de oameni au vizitat TVR, în anul 2011. Demararea acestui proiect a avut ecou important în anul 2012, când, într-o singură săptămână (2-8 aprilie), TVR a primit aproximativ 1.500 de vizitatori, aproape dublu decât pe tot parcursul anului 2011.

POLITIZAREA ŞI INTRUZIUNILE EDITORIALE

Politizarea TVR

  • Este o consecinţă a actualului cadru legal (Legea 41). În Consiliul de Administraţie sunt aleşi oameni propuşi de partidele politice. Aceştia nu-şi intrerup, de regulă, legăturile cu partidul care i-a propus. Iar prin mecanismul respingerii Rapoartelor de activitate se oferă un larg cadru de manifestare a intruziunii de ordin politic.
  • Dacă nu ne place această situaţie, trebuie modificată legea.

Intruziunile editoriale

  • Am făcut o separaţie clară între atribuţiile de manager şi cele editoriale.
  • Nu am intervenit niciodată în agenda editorială a ştirilor. Nu am intervenit pentru a fi invitaţi anumiţi jurnalişti, în defavoarea altora.
  • Singurele indicaţii în materie editorială pe care le-am dat au fost legate de promovarea de ştiri şi subiecte de politică externă şi cu tematică economică. Am pledat, de exemplu, pentru o emisiune săptămânală realizată la Bruxelles.
  • Am direcţionat producţia TVR spre digital: 1. prin tvrinfo.ro televiziunea are pentru prima dată un website de stiri; 2. prin aplicaţia iPhone pentru TVR INFO (prima dezvoltată de un canal de ştiri din România) 3. prin proaspăt lansatul TVR+, TVR pune la dispoziţia telespectatorilor, un portal video (la fel ca mari televiziuni precum BBC (iPlayer) sau RAI.

DESFIINŢAREA UNOR CANALE TVR

  • Televiziunea modernă merge către nişare. Pierderile generate de posturile generaliste sunt contracarate prin înfiinţarea de posturi de nişă, cu public bine stabilit.
  •  Desfiinţarea canalelor nu conduce la o economie substanţială
  • TVR INFO nu consumă decât 1,3% din fondul de salarii al TVR. Costă semnificativ mai puţin decât un studio teritorial.

CONTRACTUL DE SUBLICENŢIERE CU DOLCE SPORT

  • Decizia de a sublicenţia o parte dintre meciurile de la CE 2012 a plecat de la nevoia de a aduce atât venituri suplimentare cât şi reduceri de costuri pentru TVR.
  • Nu suntem singura televiziune publică din Europa care face apel la sublicenţieri: o fac şi televiziunile publice din Cehia, Slovacia, Slovenia sau Ungaria.
  • Procesul de sublicenţiere a fost unul transparent. Competiţiile ofertate au fost afişate pe website-ul instituţiei la începutul lunii decembrie 2010, ulterior având loc discuţii cu principalii actori interesaţi în preluarea unor transmisiuni sportive.
  • Din punct de vedere financiar, acest acord este avantajos pentru TVR, o instituţie care de şapte ani se află pe pierderi, în condiţiile în care preţurile de achiziţie ale marilor competiţii sportive au crescut an de an. Comparaţi contractul cu Dolce Sport cu cel cu UEFA CL şi veţi vedea care dintre ele a fost în favoarea instituţiei (!)
  • Contractul a adus pentru TVR o sumă semnificativ mai mare decât cea care ar fi putut fi obţinută vânzând publicitate în cele 12 meciuri sublicenţiate către Romtelecom (am luat ca bază încasările realizate în faza grupelor la CM Fotbal din 2010/ Africa de Sud - desfăşurate la aceleaşi ore); doar economia realizată prin împărţirea costurilor de transmisie de la Euro 2012 cu Romtelecom compensează peste 50% din suma care s-ar fi putut realiza din aceste încasări potenţiale.
  • Costurile de transmisie a celor 31 de meciuri de la Campionatul European de Fotbal 2012 şi pentru Jocurile Olimpice de la Londra au fost înjumătăţite (o economie totală de peste 0,5 mil euro)
  • Chem orice manager din mediul privat să analizeze obligaţiile contractuale împovărătoare pe care le-am preluat în iulie 2010, să se uite pe bilanţurile TVR din 2006 încoace şi să spună publicului dacă nu ar fi apelat şi el la o astfel de soluţie pentru a obţine un influx financiar vital pentru o instituţie aflată într-o situaţie critică.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu