Skip to main content

Presa ca un urs invizibil. Cât de mult a scăzut publicitate pe print

 

Sursa foto: hardnewscafe.usu.edu/
Sursa foto: hardnewscafe.usu.edu/

Publicitate

“It’s easy to miss something you’re not looking for”. E simplu să nu observi un lucru pe care nu-l cauți.

Încercați să numărați cu mare atenție câte pase își dau jucătorii în alb din reclama de mai jos (numărule foarte important) și veți înțelege sensul expresiei. Se aplică și presei, spune Silviu Ispas, președintele BRAT.

PRESA CA UN URS INVIZIBIL. Publicitatea în presa scrisă a scăzut dramatic: 80-85% față de 2008.

"Observăm o scădere de 60% a bugetelor în ultimii 5 ani. Această scădere nu este nicidecum de 60% pentru că în același timp au crescut foarte mult discounturile, în medie de la 40% în medie în 2008, la 75% discount în 2012. Cumva scăderea de bugete pe print este de 80-85%", a spus Silviu Ispas, președintele BRAT, la conferința Ziua Cercetării Media .

În ceea ce privește, evoluția tirajelor, în aceeași perioadă, Silviu Ispas a spus că se poate constata o scădere de 35-40%. Și numărul de cititori s-a dus în jos, cu aproximativ 25%.

Orlando Nicoară, invitat la același eveniment, a vorbit, printre altele, despre distribuția de presă scrisă. Este cea mai mare problemă a printului, a spus directorul general al Mediafax Group.

"Problema este că distribuția din România a distrus cea mai mare parte din print (...) Din păcate asta este problema industriei, partea de distribuție, și dacă printul va dispărea din România va dispărea din cauza distribuției, nu pentru că nu mai e lumea dispusă să cumpere", a spus Nicoară.

La eveniment au mai participat Giovanni Fabris - consultant WFA, Irena Petric - Director General NOM Olanda, Anca Stancov - Head of Media Orange Romania, Dan Balotescu - Managing Partner Media Investment, Orlando Nicoara - Director General Mediafax Group și Andi Dumitrescu - Director General GfK Romania.

Câteva fragmente din discuțiile avute la Ziua Cercetării Media.

Silviu Ispas, președinte BRAT: "Știu că există cazuri în care rebateul este folosit ca o presiune asupra publisherului."

"Rebate-urile, discounturile, comisioanele au evoluat foarte mult în ultimii 10-15 ani, consider eu în mod natural. A fost o decizie comercială, generală. Așa a mers piața (...) Rebatul nu este ceva anormal. În principiu el este aplicat corect, este un discount comercial suplimentar acordat pentru activități deosebite sau pentru volume deosebite și este o decizie economică a publisherului sau așa ar trebui să fie. Personal știu că există cazuri în care rebateul este folosit ca o presiune asupra publisherului.
Nu vreau să fac generalizări pentru piață, dar sunt și multe cazuri în care rabateul este un pur și simplu un instrument comercial, natural, contractual. Dar feelingul meu este că există o influență a nivelului de rabate din România din diverse medii asupra bugetului alocate către print din cauza disproporției totale între print și televiziuni. Cine poate cuantifica cine folosește rabateul ca instrument de presiune este o altă discuție."

Anca Stancov, Head of Media Orange Romania: "Bugetele au scăzut pentru toată lumea nu doar pentru print"

"Bugetele au scăzut pentru toată lumea nu doar pentru print, din păcate au scăzut mai mult către print. Din punctul de vedere al unui advertiser mare ar fi nevoie să înțelegem ce s-a schimbat în modul de consum al printului, cine nu mai citește deloc, cine nu mai citește print, ci online, ce le lipsește să dea din nou importană mediului print. Noi simțim că publicul, cititorul nu mai acordă aceeași importanță și încredere în print.

Trebuie să vedem în primul rând de ce a scăzut audiența și ce se poate face. Să vedem totuși cu adevărat cine mai citește și ce caută acum și cum interacționează ei cu conținutul ziarului și al revistei.

Nu am avut niciodată o campanie numai în print. Am avea nevoie de o privire nouă cu privire la modul în care oamenii interacționează cu printul. Pe noi ne interesează de ce au scăzut audiențele și astea nu vine din cauză de rebateuri."

Arina Ureche, director general BRAT, despre extinderea monitorizării publicității online cu Yahoo, Google și Facebook:

"Colectăm date de la 1 martie, suntem în perioadă de descriere a campaniilor și în prima săptămână a lui aprilie o să livrăm."

Orlando Nicoară, Director General Mediafax Group: Problema cu printul este legată de distribuție

"Google, Yahoo și Facebook nu sunt în niciun fel măsurate în momentul de față de către BRAT... Apropo de Google, în momentul de față pentru fiecare 16-17 dolari care au dispărut din print în SUA un singur dolar s-a întors în online. Ceea ce se va întâmpla cu mobilul și tableta va fi și mai crâncen, pentru că acolo vor fi și mai puțini bani care se vor regăsi pe partea de mobile versus ceea ce se întâmplă în online.

O să întrebați unde s-au dus banii aceștia. Cea mai mare parte s-au dus către Google și problema cu printul nu e neapărat faptul că clienți ca P&G și Orange consumă mai puțin, e oarecum normal, s-a redus piața, s-a redus consumul, s-au redus bugetele. Problema e că au dispărut foarte mulți clienți din print.

Problema cu printul nu e neapărat de lipsa de încredere a utilizatorilor și ceea ce se întâmplă cu publicitatea.... Un studiu recent arată că în momentul de față utilizatorii au cea mai mare încredere în reclamele care apar în print.

Problema cu printul este legată de distribuție. Pentru că în continuare sunt cititori. În continuare sunt useri care vor să plătească și sunt useri în special în zona de reviste care sunt dispuși să cumpere, să plătească pentru o publicație. Problema este că distribuția din România a distrus cea mai mare parte din print (...)

Mă lupt pentru ceea ce se întâmplă cu printul în trustul nostru. Din păcate asta este problema industriei, partea de distribuție, și dacă printul va dispărea din România va dispărea din cauza distribuției, nu pentru că nu mai e lumea dispusă să cumpere.

Am citit zilele trecute un mare adevăr: faptul că printul este la cel mai bun moment al vieții lui, ca număr de cititori, ca număr de plătitori, ca și clieți de publicitate.
Problema noastră este cât de mult vom reuși să rămânem la acest nivel. Și cred că trebuie să fim realiști (...) Ceea ce se întâmplă însă pe piața din România este mult mai grav decât ce se întâmplă pe alte piețe (...) Ceea ce trebuie să remarcăm este că cei care am rămas în acest business, cu puține excepții, suntem cei care chiar vrem să facem business din media."

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu