Skip to main content

Cum ajută țările europene presa

 

ziare presa

SECȚIUNE SPONSORIZATĂ. Grija pentru asigurarea libertăţii presei în Uniunea Europeană se reflectă în eforturile financiare pe care statele membre le fac pentru a-i uşura misiunea democratică: subvenţii de stat de zeci de milioane de euro, TVA micșorat, reducerea tarifelor de transport şi de distribuţie prin poştă sau sprijin pentru ziarele aflate în dificultate.

Publicitate

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, în seria Idei pentru presă, câteva date dintr-un studiu realizat de World Association of Newspaper - WAN-IFRA. Secțiunea Idei pentru presă este sponsorizată de proiectul Antreprenoriat și Inovație în Mass-Media.

Puteți descărca materialul gratuit, integral, dar și alte studii de pe site-ul Antreprenoriat și Inovație în Massmedia.

  • Austria - În 2004 a intrat în vigoare Legea subvenţiilor pentru presă, iar Autoritatea pentru Comunicaţii a fost însărcinată să administreze şi să execute bugetul alocat anual de guvern. Procesul de selecţie a publisherilor care primesc subvenţii se face pe baza unei cereri de finanţare, analizată de Autoritatea pentru Comunicaţii
  • Danemarca - Subvenţiile indirecte sunt acordate de stat prin reducerea TVA pentru toate tipurile de publicaţii printr-un sistem de subvenţionare parţială (maximum 60%) a costurilor de distribuţie prin intermediul poştei, pentru ziarele locale şi regionale. Subvenţiile sunt acordate de FIH, un organism specializat în acordarea de granturi pentru IMM-uri şi industrie. Există şi un fond special la care ziarele cu apariţii zilnice cotizează anual cu o sumă proporţională cu tirajul şi unde se pot împrumuta când trec prin perioade de reorganizare a activităţii sau fac anumite investiţii.
  • În Finlanda există două categorii de subvenţii. Prima se bazează pe fonduri venite de la guvern şi redistribuite de partidele parlamentare în funcţie de propriile necesităţi, în special pentru susţinerea ziarelor proprii. Cea de-a doua categorie de fonduri se acordă tuturor ziarelor interesate în dezvoltarea de produse sau servicii new media.
  • În Franţa, subvenţiile se alocă atât direct, cât şi indirect. Dacă suportul indirect se alocă sub formă de TVA redus, reducerea tarifelor de transport pe calea ferată pentru toate publicaţiile şi reduceri de tarife la distribuţia prin poştă, subvenţiile directe se acordă prin intermediul Fondului de modernizare a cotidienelor şi altor tipuri de presă.
  • Oficial, în Italia nu există subvenţii acordate direct de stat, dar există publicaţii de nişă care primesc scutiri de taxe. Scutirile ajung la aproape 200 de milioane de euro anual.

Vezi care este situația și în alte țări, descărcând studiul de aici.

Din aceeași secțiune, citește și:

LIKE. Fiți la curent cu știrile și pe contul de Facebook Paginademedia.ro

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • statul mai bine plateste un jurnalist racordat la banii publici, care suge mii de euro pe luna decat sa dea banii in ceva folositor societatii, de ex. operatiile pentru cancer; suntem o societate bolnava cu jurnalistii in frunte
  • presa trebuie sustinuta cu perfuzii de la buget, ca de la atata minciuna si dezinformare s-a prabusit in credibilitate

Trimite un comentariu