Skip to main content

ESTIMARE: Piaţa românească de publicitate ar urma să crească cu 1,9% în 2014

 

Sursa foto: Capital
Sursa foto: Capital

Publicitate

Piaţa de publicitate din România va înregistra o creştere de 1,9% în anul 2014, digitalul urmând să îşi continue creşterea, potrivit celor mai noi estimări ale ZenithOptimedia.

Potrivit ultimei prognoze, reprezentanţii Zenith se declara "rezervat optimişti" în privinţa României.

Ei spun că vor fi "evenimente de anvergură care ar trebui să atragă şi la nivel local investiţii adiţionale", că scăderea de până acum "a depăşit şi cele mai negre estimări", dar "politicul local îşi poate pune amprenta, (...) adâncind criza în care industria de media se afla deja".

Piaţa de publicitate din România este estimată la 295 de milioane de euro în 2013, după cum Paginademedia.ro a scris AICI.

Estimările Zenith privind România

  • Ne aşteptăm ca 2014 să fie anul mult aşteptat şi să schimbăm sensul trendului. Suntem optimişti pentru că avem evenimente de anvergură care ar trebui să atragă şi la nivel local investiţii adiţionale. Suntem optimişti pentru că, indiferent de evoluţia GDP-ului sau scăderea consumului, scăderea cumulată din ultimii ani ai pieţei de media a depăşit şi cele mai negre estimări.
  • Suntem totuşi rezervaţi, căci, politicul local îşi poate pune amprenta, aşa cum a mai făcut-o în aceşti ultimi ani, adâncind criza în care industria de media se afla deja", se spune în comunicat.
  • Publicitatea va începe să cunoască în următorii zece ani cea mai puternică perioadă de dezvoltare susţinută, înregistrând o creştere globală estimată la 5,3% (în 2014), faţă de 3,6% (în 2013). ZenithOptimedia estimează că această creştere va ajunge la 5,8% în 2015 şi 2016, datorită tehnologiei mobile.
  • Au trecut 5 ani de căderi succesive, 2014 îl preconizăm pe creştere uşoară de 1.9%. Dincolo de valoare, credem că importanţa majoră a trendului şi în sustenabilitatea lui pentru anii următori.
  • TV-ul rămâne dominant în mix-ul media, dar ne aşteptăm la o uşoara scădere şi o stabilizare a mediilor non-TV, pe fondul creşterii atât a investiţiilor cât şi a ponderii în mix a digitalului.
  • Digitalul, care a reusit sa devina a 2-a medie ca importanta dupa TV in 2013, isi continua cresterea naturala. Ne asteptam ca digital video advertising-ul sa aduca un suflu nou si sa altereze un pic raportul de forte intre performance (agresiv in ultimii ani) si display.
  • O necunoscuta ramane publicitatea pe panouri (outdoor). Legea 185/2013 ar trebui sa intre in vigoare la începutul anului 2014. Efectele pot fi dramatice. Vom fi capabili sa le evaluam in prognoza noastra de la sfarsitul primului trimestru al noului an.

Estimările Zenith privind piaţa globală de publicitate

  • Publicitatea va incepe sa cunoasca in urmatorii zece ani cea mai puternica perioada de dezvoltare sustinuta , cu o estimare de crestere globala de la 3.6% in 2013 (cresterea estimata in precedenta prognoza, din octombrie: 3,5% - n.red.) la 5.3% (precedenta prognoza: 5,1% - n.red.) in 2014. In felul acesta, cresterea isi va continua traiectul pana la 5.8% in 2015 (precedenta prognoza: 5,9% - n.red.) si 2016, principalul propulsor fiind tehnologia mobila."
  • Cresterea consumului global in anul ce vine se va naste din imbunatatirea stabila a pietei de publicitate europene, precum si din cele trei evenimente ce au loc la patru ani: Jocurile Olimpice, Cupa Mondiala la Fotbal, precum si alegerile din Statele Unite.
  • Piata de publicitate globala isi va accelera ritmul de crestere pana la 5.8% in 2015, plecand de la premiza unei puternice cresteri de economie bazata pe transparenta, urmata fiind de un alt salt catre 5.8% crestere in 2016. Aceasta estimare este strans legata de faptul ca recuperarea graduala din zona Euro va continua, fara aparitia vreunei noi crize.
  • Digitalul mobil reprezinta acum principalul generator al cresterii consumului de publicitate global. Este pentru prima data in ultimii 20 de ani, cand o noua platforma se extinde in intreaga arie a consumului de media, fara a canibaliza niciuna dintre celelalte platforme.
  • Preconizam ca internetul mobil va contribui cu o rata de 36% din totalul extra consumului de publicitate, intre 2013 si 2016. TV-ul este al doilea mare contributor (cu un cumul de 34% din noul consum de publicitate), urmat fiind de internetul fix (25%), care continua sa se bucure de o crestere semnificativa alaturi de cel din publicitatea mobila.
  • In ciuda dezvoltarii sale considerabile, publicitatea din zona mobile reuseste un cumul de doar 2.7% din consumul global in anul 2013. Pana in 2016, se asteapta pentru aceasta platforma o rata de 7.7% din cheltuielile de publicitate, iar mix-ul radio, print si outdoor este vizat sa devina cel de-al patrulea tip de media la nivel global. Integram in zona mobile toate tipurile de ad-uri de internet, livrate catre smartphone-uri, tablete, indiferent de formatul lor.
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus