Skip to main content

Șeful Consiliului Concurenței: Nu vedem o problemă ca Digi 24 să fie în must-carry. Despre cazul agențiilor: se recomandă sancțiuni

 

Bogdan Chiritoiu Consiliul ConcurenteiPreședintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat într-un interviu pentru HotNews.ro că instituția pe care o conduce nu vede o problemă ca Digi 24 să fie inclus în sistemul must-carry.

Publicitate

"Pe de o parte, noi am spus CNA-ului că nu vedem o problemă în faptul că un cablist are şi un post propriu de ştiri. E dreptul lui, se califică pentru regula must-carry – ok, nu vedem o problemă să fie inclus în sistemul must-carry. Pe de altă parte, e o decizie pentru CNA dacă vrea să-l includă sau nu", a declarat șeful Consiliului Concurenței pentru HotNews.ro.

Bogdan Chirițoiu a mai spus în interviu că echipa de investigație a recomandat sancțiuni în urma investigației pe piața agențiilor de publicitate, o decizie finală urmând să fie anunțată în câteva luni.

Președintele Consiliului Concurenței a mai anunțat și începerea unei investigații sectoriale care va clarifica relațiile dintre principalii actori din telecom, televiziune și distributie.

Chirițoiu a mai vorbit și despre drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Liga 1 și despre implicarea RCS&RDS în tranziția la televiziunea digitală.

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, câteva fragmente din interviul acordat de șeful Consiliului Concurenței pentru HotNews.ro.

Investigatia pe piata agentiilor de publicitate

Rep. HotNews.ro: O altă piaţă pe care aveţi o investigaţie acum e cea a agenţiilor de publicitate. Aţi amintit despre ea şi-n discuţia cu cititorii Hotnews. Când va fi luată decizia finală? Când se va încheia această investigaţie?

Bogdan Chiritoiu: În lunile următoare mă aştept să avem rezultatul. A parcurs toate etapele procedurale.

Rep: Se va lăsa cu sancţiuni? Sau vor fi exonerate companiile?

Bogdan Chiritoiu: Când o să avem decizia noastră colectivă – că suntem cinci oameni în momentul de faţă – atâţia suntem – deci cinci suntem în funcţie, să spunem – luăm decizia asta, o să vedem. Raportul, într-adevăr, recomandarea care pleacă de la echipa de investigaţie e de sancţionare.

Consiliul Concurenței, despre intrarea Digi 24 în must-carry

Rep: Consiliul Concurenţei a fost sesizat de mai mulţi operatori de cablu şi în privinţa retransmisiei postului Digi24. Aparţinând cablistului RDS-RCS, postul a fost declarat liber la retransmisie, adică trebuie preluat, în unele condiţii, şi de către UPC sau Romtelecom, de exemplu. Iar aceste companii reclamă încălcarea principiilor concurenţei. Care e poziţia dumneavoastră?

Bogdan Chiritoiu: Aici, recunosc, Consiliul a fost solomonic. Deci, pe de o parte, noi am spus CNA-ului că nu vedem o problemă în faptul că un cablist are şi un post propriu de ştiri. E dreptul lui, se califică pentru regula must-carry – ok, nu vedem o problemă să fie inclus în sistemul must-carry. Pe de altă parte, e o decizie pentru CNA dacă vrea să-l includă sau nu. Noi, după cum am spus, nu suntem mari fani ai actualului sistem must-carry. Deci poziţia noastră a fost: unu – dacă vreţi să-l includeţi nu e o problemă din punctul de vedere al Consiliului, nu vedem nimic anticoncurenţial în asta. Pe de altă parte, nici nu vom acţiona împotriva CNA-ului în privinţa unei reguli care ni se pare oricum excesivă şi că distorsionează ea, regula în momentul de faţă, distorsionează piaţa.

Rep: Cum comentaţi dumneavoastră, din poziţia pe care o aveţi, cross-ownershipul acesta telecom-media care a dus, iată, şi la situaţia, la cazul Digi24?

Bogdan Chiritoiu: Asta recunosc că nu e ilegal în momentul de faţă.

Piata media: cablisti, must carry, cross-ownership

Rep: Consiliul Concurentei s-a implicat în ultima vreme, inclusiv cu recomandări transmise către CNA în iarnă, în dezbaterile despre principiul must-carry. Recomandările, însă, au fost trecute cu vederea de CNA, iar Consiliul s-a ales, chiar, cu un proces intentat de Antena Group. Ce faceţi în continuare în această cauză?

Bogdan Chiritoiu: Noi suntem obişnuiţi să ne dea lumea-n judecată în privinţa amenzilor. Să ne conteste în instanţă amenda. Să ne conteste în instanţă recomandările, e rar dacă nu fără precedent. Eu nu-mi aduc aminte de alt caz. Nu, am mai avut un caz în care ne-au contestat... Da, ar fi al doilea caz în care ne contestă recomandările. Dar, procesul ăla merge, asta este.

Momentan recomandările noastre există, sunt în vigoare. Ştiu că CNA-ul e interesat şi el de restructurarea regulii must-carry, nici el nu-i foarte fericit de actualul cadru legal. Sper să se decidă ei să acţioneze şi o să-i sprijinim în demersul acesta şi să găsim împreună suficientă audienţă la factorii politici – asta înseamnă Guvern şi apoi la Parlament – ca să se şi întâmple. Cred că toată lumea e de acord că regula e excesivă în momentul de faţă. Pe de altă parte, orice modificare de regulă dezavantajează pe cineva, şi acei dezavantajaţi ar fi foarte vocali.

Drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Liga 1

Rep: Prima întrebare e legată de o piaţă care suscită enorm interes, şi anume televizarea meciurilor din fotbalul românesc, suscită un interes enorm în România. Recentele mişcări din această piaţă, preluarea drepturilor pentru Liga I de către o companie, fără licitaţie, v-au atras atenţia? Dacă da, de ce?

Bogdan Chiritoiu: Da. Îmi place mie, nu-mi place, consumăm foarte mult timp cu fotbalul. Şi pe perioada, deci ultimii trei ani, pe care liga a avut un angajament cu noi, a organizat o licitaţie... noi acum evaluăm rezultatele acelor angajamente. Dar şi pentru a urmări ce se întâmplă în momentul de faţă. Am avut discuţii, deci unu – urmărim; doi – am avut discuţii cu cei de la Ligă, ei ne-au spus că vor să vină cu un sistem care va asigura accesul tuturor telespectatorilor români la meciul de fotbal – ceea ce, în principiu, sună bine.

Trebuie să vedem cum se va implementa acest sistem. Noi trebuie să sancţionăm încălcările de lege. Nu e treaba mea să previn. Cât pot, previn. Dar, în ultimă instanţă, jobul meu e să văd dacă s-a încălcat legea, şi, dacă s-a încălcat, să sancţionez. Aşa că, momentan, i-am prevenit pe oameni, ei ştiu că noi suntem atenţi la ce fac, e treaba lor să-şi facă analiza, să respecte legea, noi vom trage concluziile după aceea.

Rep: Deci după ce se vor semna contractele.

Bogdan Chiritoiu: Când vedem exact ce se întâmplă. Pot să spun: dacă se ajunge la un sistem în care consumatorii sunt în beneficiu, deci fără costuri mari, toată lumea are acces, toată lumea poate să vadă meciurile de fotbal, da, ăsta e un final care aş spune că e pozitiv.

RCS&RDS și multiplexurile digitale

Rep: O întrebare foarte bună care a existat şi-n întâlnirea online cu cititorii: vedeţi vreo problemă în legătură cu eventuala adjudecare de către RDS-RCS a tuturor multiplexurilor de televiziune digitală terestră? Cele scoase la licitaţie de către ANCOM? Poate să fie o consolidare a unei poziţii dominante?

Bogdan Chiritoiu: Da, poate fi. Pe scurt, ne-am gândit la aspectul acesta. Dacă vă aduceţi aminte, când a fost vorba despre licitaţia de spectru pe telefonie mobilă, de exemplu, acolo am intervenit, am spus „nu daţi prea mult spectru unui singur operator” ca să fie destulă concurenţă în piaţă. Pe multiplexuri am avut o discuţie cu reglementatorul, dacă are sens să punem ceva restricţii, să spunem „cei care deja au o poziţie puternică pe piaţa media să nu poată să cumpere şi multiplexurile”, dar, până la urmă, opinia lor, pe care ne-am însuşit-o şi noi, a fost că, totuşi, orice excludere a unor jucători îmi reduce concurenţa şi poate să-mi ameninţe viabilitatea proiectului, da? Deci poate nu e destulă concurenţă, nu vor fi destui agenţi economici interesaţi. Şi, viaţa pare să confirme. Că, până la urmă, avem un singur actor care e interesat – un singur actor privat care e interesat de aceste multiplexoare, din ce înţeleg, care e cel pe care riscam să-l excludem dacă am fi mers pe varianta de a pune restricţii. Deci a fost bine, până la urmă, că n-am introdus restricţii.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • Se intampla cam asa: Digi e cablist. Digi vinde programe pe cablu sau DTH. UPC e cablist. UPC vinde programe pe cablu sau DTH. Mega Image (Dhelese) e supermarket. Mega Imege vinde produse diverse. Carrefour e hypermarket. Carrefour vinde produse diverse. Digi, care vinde cablu, are o statie TV, are un produs sub numele lui. Dhelese, care vinde produse diverse, are si produse comercializate sub nume propriu. Pe orez, bere, sau oua scrie Dhelese. Carrefour la fel. Vinde produse sub nume propriu. Dhelese nu vrea sa vanda produsul lui in magazilele Carrefour sau Cora sau Penny Market. Digi vrea sa vada produsul lui in magazinele UPC si Dolce si Orange. De ce? Pentru in cometrul cu amanuntul nu exista principiul "must sell". Cred ca e cazul sa-l introducem. Nu de alta, dar se vede treaba ca Consiliul concurentei nu vede nici o problema in asta.

Trimite un comentariu