Skip to main content

Protest fără precedent în Ungaria: zeci de instituții media contestă la unison, prin pauze de emisie, mesaje online și pagini goale de ziar, planul unei taxe pe publicitate

 

Foto: HotNews.ro
Foto: HotNews.ro

Publicitate

Presa privată din Ungaria și-a unit forțele, începând de joi seară, într-un protest fără precedent față de un plan al guvernului de a introduce o taxă pe publicitate - prima măsură economică pe care ar adopta-o puterea de la Budapesta după victoria Fidesz în alegerile din primăvară, scrie HotNews.ro, care citează AFP.

Presa, inclusiv cea apropiată Fidesz, descrie taxa pe publicitate drept un nou mijloc de presiune asupra sa. Protestul include mesaje online și radiofonice prin care, începând de joi seară, este contestată inițiativa legislativă, "pauze" de un sfert de oră la posturile de televiziune și pagini albe în edițiile de vineri ale multor ziare, după cum notează AFP.

Riposta media vine la scurt timp după un alt protest petrecut săptămâna această la Budapesta și declanșat de concedierea bruscă a redactorului-șef al ziarului online Origo. Această îndepărtare a venit la doar o săptămâna după ce Origo a publicat o anchetă despre cheltuielile șefului cancelariei premierului Viktor Orban.

Potrivit blogului Wall Street Journal dedicat Europei Centrale și de Est, protestul fără precedent al mass-media din Ungaria reunește circa 70 de instituții de presă private, inclusiv unele cunoscute pentru sprijinul acordat guvernului. Acestea spun că taxa - ce crește gradual de la 1% pentru instituțiile media cu venituri mici și medii din publicitate, până la 40% în cazul întreprinderilor media ce domină piața de publicitate - este o amenințare la adresa libertății presei, libertate susținută în mare măsură de banii de publicitate.

Wall Street Journal arată că "nu există îndoială" că taxa va fi aprobată de Parlamentul dominat de Fidesz și că această vine după alte taxe aplicate de autorități asupra diverselor sectoare - bancar, al telecomunicațiilor, marii comercianți etc - despre care guvernul susține că înregistrează "profituri excesive".

Aceste sectoare sunt dominate de companii străine. În cazul pieței media, liderul este televiziunea RTL Klub, deținută de grupul RTL, parte a concernului german Bertelsmann. RTL Klub a declarat de altfel că, fiind singură companie media care "se încadrează" la taxa de 40%, va fi principala lovită de noua taxă, urmând să acopere jumătate din cei aproximativ 31 de milioane de dolari pe care guvernul ar urmă să-i colecteze anual pe această cale.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu