Skip to main content

Motivarea PROCESULUI Antena Group - Paginademedia: Petrișor Obae a informat corect opinia publică despre cele întâmplate în emisiunea Acces Direct. Antena a contestat decizia

 

Ioana Tufaru 2

Publicitate

Motivare în procesul intentat de Antena Group editorului site-ului Paginademedia.ro: “Pârâtul Obae Petrișor a informat corect opinia publică despre cele întâmplate în emisiunea Acces Direct, nu se reține reaua-credință a acestuia și nici abuzul de drept invocat de reclamantă, întrucât faptele au fost prezentate exact așa cum s-au petrecut în acea emisiune și cum au fost percepute și de publicul larg telespectator”.

Motivarea vine după ce, la începutul acestui an instanța a respins acțiunea Antenei Group împotriva editorului Paginademedia.ro.

Motivarea instanței spună că “TOCMAI reclamanta, prin informarea opiniei publice cu privire la persoana numitei Ioana Tufaru, cu sau fără voința nealterată a acestei persoane lipsită de apărare și chiar și în condițiile în care i-ar fi acordat o anumită remunerație, a comis o încălcare a demnității, onoarei și vieții particulare, prin care a produs cel puțin indignarea opiniei publice, chiar dacă a făcut acest lucru sub paravanul dorinței de a ajuta acea persoană”.

Instanța notează că demersul jurnalistic al Paginademedia.ro, care a prezentat clienții de publicitate ai emisiunii Acces Direct, a fost justificat:

"Nu se reține maniera tendențioasă de prezentare a faptelor și nici maniera lipsită de echitate și imparțialitate în care jurnalistul a abordat subiectul dezbătut în articolele sale, iar apărarea și prevenirea pe viitor a unor acțiuni ce lezează demnitatea umană în general justifică chiar publicarea și reamintirea firmelor care, prin publicitatea făcută în cadrul emisiunii, indirect, au favorizat asemenea manifestări reprobabile, publicitate pe care, de altfel, telespectatorii au cunoscut-o sau o puteau cunoaște și ulterior, direct din emisiunea incriminată sau din alte surse."

Antena Group a contestat decizia instanței. Nu a fost încă stabilit termenul pentru Curtea de Apel.

Paginademedia.ro vă prezintă fragmente din motivarea cazului:

- Pârâtul Obae Petrișor a informat corect opinia publică despre cele întâmplate în emisiunea Acces Direct, nu se reține reaua-credință a acestuia și nici abuzul de drept invocat de reclamantă, întrucât faptele au fost prezentate exact așa cum s-au petrecut în acea emisiune și cum au fost percepute și de publicul larg telespectator.

- Nu se reține maniera tendențioasă de prezentare a faptelor și nici maniera lipsită de echitate și imparțialitate în care jurnalistul a abordat subiectul dezbătut în articolele sale, iar apărarea și prevenirea pe viitor a unor acțiuni ce lezează demnitatea umană în general justifică chiar publicarea și reamintirea firmelor care, prin publicitatea făcută în cadrul emisiunii, indirect, au favorizat asemenea manifestări reprobabile, publicitate pe care, de altfel, telespectatorii au cunoscut-o sau o puteau cunoaște și ulterior, direct din emisiunea incriminată sau din alte surse.

- Prin urmare, tribunalul apreciază că demersul jurnalistic al pârâtului nu are un caracter illicit, a fost generat tocmai de fapta victimei-reclamantă, comisă chiar și din imprudență, iar pârâtul este exonerat de răspundere civilă delictuală, chiar dacă fapta sa a avut drept consecință deteriorarea fie și numai parțială, a raporturilor dintre reclamantă și clienții săi publicitari.

- Conform art. 30, alin (6) di Constituția României se reține că “libertatea de exprimare nu poate prejudicial demnitatea, onoarea, viața particulară a persoanei și nici dreptul la propria imagine”, iar art. 31, alin (4) din Constituție prevede ca “mijloacele de infomrare în masă, publice și private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.”

- TOCMAI reclamanta, prin informarea opiniei publice cu privire la persoana numitei Ioana Tufaru, cu sau fără voința nealterată a acestei persoane lipsită de apărare și chiar și în condițiile în care i-ar fi acordat o anumită remunerație, a comis o încălcare a demnității, onoarei și vieții particulare, prin care a produs cel puțin indignarea opiniei publice, chiar dacă a făcut acest lucru sub paravanul dorinței de a ajuta acea persoană.

- Reclamanta nu a produs nicio dovadă, în sensul că pârâtul Obae Petrișor ar fi un înverșunat jurnalist oponent al trustului media din care face parte Antena TV Group și nici că acesta ar fi acționat la comanda sau la serviciile unei eventuale televiziuni concurente, așa cum se exprimă reclamanta.

 

- Jurnalistul-pârăt Obae Petrișor a prezentat obiectiv doar ceea ce s-a întâmplat în fapt, fără niciun alt fel de comentariu care să lezeze interesele reclamantei, iar veridicitatea faptelor prezentate este confirmată de multitudinea de reclamații și sesizări adresate independent de către telespectatori din toată țara, de diverse vârste, preocupări, sexe, care au prezentat aceleși fapte Consiliului Național al Audiovizualului, cerându-i să acționeze.

Astfel, sunt nejustificate susținerile reclamantei, în sensul că pârâtul ar fi prezentat faptele într-o manieră subiectivă și cu rea-credință.

 

- Publicarea clienților publicitari în acest context, în mod real, i-a cauzat reclamantei, cel puțin un prejudiciu de imagine în rândul acestor clienți, dar articolul prezentat de către pârât nu este singura sursă din care se putea vedea care au fost mărcile care au avut reclame la Acces Direct, în ediția din 4 februarie 2013, în condițiile în care emisiunea respectiă poate fi vizionată de publicul larg, în formă înregistrată, chiar pe site-ul reclamantei.

 

- În orice împrejurare, tribunalul nu poate reține un cuantum de 500.000 euro pentru prejudiciul material și de 100.000 de euro, pentru prejudiciu moral pe care pretinde reclamanta că l-a suferit ca urmare a faptelor ilicite săvârșite de pârât.

 

- În ceea ce privește cazul în speță, referitor la pretinsa faptă ilicită săvârșită de pârât, tribunalul reține că publicarea articolelor menționate reprezintă o exercitare a drepturilor la libera exprimare și informare, în limitele normelor reglementate de art. 30 și 31 din Constituția României și protejate de art. 11 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

 

- Fapta pârâtului există, dar nu are un caracter illicit și nu se poate reține nici cea mai ușoară culpă în sarcina pârâtului. Dimpotrivă, culpa, fie și în forma cea mai ușoară, constând în imprudență sau neglijență în desfășurarea propriei activități, se reține în sarcina reclamantei SC Antena Group SA și reprezintă o cauză exoneratoare de răspundere civilă delictuală pentru pârăt, atât pentru prejudiciul moral, cât și pentru cel material, urmând ca acțiunea reclamantei să fie respinsă ca neîntemeiată.

 

- Pârâtul nu a afirmat un profund neadevăr, iar aspectul că emisiunea Acces Direct se înscrie într-un trend comun, aidoma altor emisiuni de același tip care sunt difuzate și de alte televiziuni și care au scăpat criticilor pârâtului, nu justifică acțiunea reclamantei și totodată, nu atrage răspunderea delictuală a pârâtului, în speță fiind incident principiul de drept “nemo auditur propriam turpitudinem allegans.”

Potrivit site-ului Euroavocatura.ro principiul de drept “nemo auditur propriam turpitudinem allegans” se referă la faptul că Nimeni nu poate invoca in sustinerea intereselor sale propria sa culpa, adagiu latin potrivit carruia nimeni nu poate sa obtina foloase invocand propria sa vina, incorectitudine, necinste, si nici sa se apere valorificand un asemenea temei.

Motivarea instanței vine după un proces care a început în februarie 2013 (când a fost introdusă cererea Antenei) și a avut ultima înfățișare pe 7 ianuarie, în acest an.

De unde a pornit procesul: Acces Direct cu Ioana Tufaru

Reamintim că Antena Group a decis acționarea în judecată a editorului Paginademedia.ro, Petrișor Obae, după publicarea unor articole despre emisiunea Acces Direct, cu Ioana Tufaru ca subiect.

Mai exact:

  • Paginademedia a publicat pe 4 februarie 2013 un material despre o emisiune Acces Direct, de pe Antena 1, program în care se vorbea despre igiena Ioanei Tufaru. Bețigașul de ureche cu rezultatul igienei Ioanei Tufaru era prezentat în prim plan în emisiune. (Emisiunea a fost ulterior amendată de CNA cu 20.000 de lei).
  • Pe 5 februarie, Paginademedia.ro a publicat lista companiilor ale căror produse au fost promovate în timpul spațiilor publicitare difuzate pe durata emisiunii.
  • Pe 6 februarie, compania Avon a decis că nu mai dorește să își asocieze numele cu emisiunea respectivă și își retrage publicitatea difuzată pe durata emisiunii.
  • Pe 7 februarie 2013, postul Antena1 a anunțat că îl va acționa în judecată pe Petrișor Obae, editorul Paginademedia.ro, "având în vedere prejudiciile de imagine și materiale produse companiei noastre prin acțiunile de defăimare ale postului de televiziune Antena 1 și a emisiunii Acces Direct". Postul a invocat prejudicii materiale de 500.000 de euro și daune morale de 100.000 de euro.

Citește și:

 

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • Cine va credeti voi, ba, sa decideti despre ce facem noi, a? Ca va dam in judecata pe toti, si ziaristii, si concurenta, si tribunalul si justitia, pe toti! Cum va permiteti voi sa stabiliti cine ce-a jignit, cine ce-a turnat, cine ce-a furat, asta numai noi o stabilim, ba, singurul bastion al libertatii si independentei mass media ramas in Romania! Si daca nu e cum vrem noi va dam in judecata si va contestam pe toti, ba, si noi, si angajatii nostri, si rudele patronilor si angajatilor nostri si coafezele trustului Infarct, de nu va mai vedeti capul de dosare, ba! Ati bagat oameni inocenti la inchisoare care au furat si ei un ban cinstit, sa va fie rusine! Continuarea, diseara la predica lui Gadea...
  • Petrisor,
    Inca nu ai inteles ca prezentarea obiectiva a stirilor este considerata un abuz de catre Intact?
    Cum ai indraznit sa prezinti in mod correct, nu-ti dai seama ca in acest fel ai atacat valorile de baza ale trustului Intact?
    profit de ocazie pentru a-i ura un calduros si sincer La multi ani! vizionarului turnator care a ctitorit acest trust cu resurse financiare furnizate de fundatia de binefacere Dan Turnatorescu!

Trimite un comentariu