Skip to main content

Uniunea Agențiilor: Totul a pornit de la un ghid de autoreglementare. Organizația despre ancheta Consiliului Concurenței

 

Radu Florescu, the president of UAPR
Radu Florescu, the president of UAPR

Publicitate

Uniunea Agențiilor de Publicitate din România vine cu o poziție legată de ancheta de la Consiliul Concurenței. Paginademedia.ro o prezintă în continuare.

Potrivit organizației, “agențiile de media membre UAPR au inițiat în cursul anului 2011 o serie de discuții cu scopul elaborării unor ghiduri de autoreglementare a industriei, dezvoltate pe baza experienței și practicii internaționale în domeniu.”

„Principiile fundamentale pe care se bazează aceste demersuri sunt transparența procedurilor de pitch și respectarea regulilor concurențiale și ale eticii profesionale. În virtutea acestor principii, în 2012, mai multe agenții de media au declinat invitația la un pitch de media de pe piață.

Ulterior, toate cele zece agenții participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare în cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiecții unei investigații declanșate de Consiliul Concurenței pentru presupuse înțelegeri anticoncurențiale.”

UAPR mai notează că “abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitații, a fost anunțat oficial câștigătorul contractelor de furnizare a serviciilor media”. “Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii săi, și-a propus să-l elimine prin aderarea la ghidurile menționate”, scrie UAPR.

Documentul nu menționează despre ce licitație este vorba. În urmă cu câteva zile, Romtelecom și Cosmote anunțau câștigătorii licitației, după “un process de selecție complex”. Contul de media al Romtelecom a fost câștigat de Media Investment, agenție parte a The Group, deținut de Mihaela Nicola și Zoltan Szigeti.

Reamintim că după doi ani de investigații, Consiliul Concurenței va anunța la începutul toamnei sancțiunile în cazul unui presupus cartel pe piața de publicitate, după cum a anunțat jurnalistul Cătălin Tolontan, pe blogul său.

Investigația a început în urmă cu aproape doi ani, după o sesizare a The Group, condus de Mihaela Nicola și Zoltan Szigeti. Potrivit sursei citate, Consiliul a trimis celor cercetați concluziile în care recomandă sancționarea.

În octombrie 2012, 10 agenții de media românești se reuneau într-un club, după cum paginademedia.ro relata AICI. Clubul își propunea „să devină principalul for de reprezentare dedicat industriei de media, să promoveze corect și constant industria de media și să contribuie la creșterea profesionalismului și conduitei etice de operare pe piața locală.”

La nicio lună după acest anunț, Consiliul Concurenței a demarat investigația față de cele 10 agenții „în legătură cu o posibilă înțelegere între companiile active de pe piață, în vederea eliminării concurenței la licitații pentru atribuirea conturilor de publicitate”. (detalii AICI) Sesizarea a fost făcută de The Group, deținut de Mihaela Nicola și Zoltan Szigeti.

Oficialii Consiliului Concurenței au ridicat atunci, într-un control inopinat, documente și au copiat informații din calculatoare de la firmele de media.

Agențiile implicate au fost BPN, Initiative Media, MEC Romania, MediaCom, Mindshare, Optimedia, Starcom MediaVest Group, United Media, Universal McCann (UM- parte din B.V. McCann Erickson) și Zenith România.

După doi ani de investigații, Consiliul Concurenței va anunța la începutul toamnei sancțiunile în cazul unui presupus cartel pe piața de publicitate, după cum a anunțat jurnalistul Cătălin Tolontan, pe blogul său.

Aceeași sursă mai menționează că amenzile pentru cartel pot porni de la 4% din cifra de afaceri.

Ce au spus publicitarii despre anchetă:

Bogdan Enoiu: „Sa primim amenda este cel putin aberant. Ne vom apăra"

Teddy Dumitrescu: Un cod de etica si de buna practica a fost interpretat ca o incalcare a regulilor concurentei

Radu Florescu: „Nu poate fi vorba despre vreun cartel”

Stefan Iordache, Leo Burnett: Ce spune raportul Consiliului Concurentei despre politica The Group

Octav Popescu, Initiative: Investigaţia foloseşte doar albul imaculat şi negrul tăciune. Exclude în mod ciudat victima din analiză. Victima, „The Concurent”

Poziția integrală a UAPR:

"Uniunea Agențiilor de Publicitate din România își reafirmă convingerea că bunele practici în industria de publicitate trebuie să rămână o prioritate constantă a tuturor actorilor implicați. Acestea fiind spuse, UAPR dorește să facă următoarele precizări referitoare la investigația demarată de Consiliul Concurenței privind suspiciunea de practici anticoncurențiale pe piața comercializării serviciilor de media.

Agențiile de media membre UAPR au inițiat în cursul anului 2011 o serie de discuții cu scopul elaborării unor ghiduri de autoreglementare a industriei, dezvoltate pe baza experienței și practicii internaționale în domeniu. Printre aceste ghiduri se numără Codul Etic pentru agențiile membre UAPR, Ghidul de Licitații, Ghidul pentru Auditul de Media, etc. În același timp, aceleași agenții de media au început să aplice în businessul propriu prevederile convenite ca făcând obiectul ghidurilor de autoreglementare.

Principiile fundamentale pe care se bazează aceste demersuri sunt transparența procedurilor de pitch și respectarea regulilor concurențiale și ale eticii profesionale. În virtutea acestor principii, în 2012, mai multe agenții de media au declinat invitația la un pitch de media de pe piață. Ulterior, toate cele zece agenții participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare în cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiecții unei investigații declanșate de Consiliul Concurenței pentru presupuse înțelegeri anticoncurențiale.

De menționat că abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitații, a fost anunțat oficial câștigătorul contractelor de furnizare a serviciilor media. Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii săi, și-a propus să-l elimine prin aderarea la ghidurile menționate.

Având în vedere Raportul recent comunicat de Consiliul Concurenței, prin care se propune sancționarea celor zece agenții investigate, UAPR înțelege că modalitatea aleasă pentru a atrage atenția asupra disfuncționalităților din piață poate fi înțeleasă ca neconformă cu legile concurenței. În același timp, însă, UAPR subliniază faptul că la baza acțiunilor sale se află un scop corect și constructiv, în deplină concordanță cu principiile concurenței.

„În numele UAPR, EACA și al altor organizații vizate de acest subiect, doresc să reafirm poziția noastră și anume că nu poate fi vorba despre vreun cartel sau despre vreo încercare de a crea un cartel în piața de publicitate. Ironia acestei investigații constă în faptul că încercarea unor agenții de a scoate în evidență ceea ce
considerau a fi practici dubioase a fost interpretată drept un comportament de tip cartel”, declară Radu Florescu, președinte UAPR."

Citește și:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu