Skip to main content

SECŢIUNE SPECIALĂ. Cum putem depăşi anxietatea din prima zi de şcoală?

 
FEATURE - INCEPERE - AN SCOLAR - 2013
FEATURE - INCEPERE - AN SCOLAR - 2013

sectiune medlife pdm6 fara buton

Publicitate

FEATURE - INCEPERE - AN SCOLAR - 2013
Foto: Octav Ganea, Mediafax Foto

SECŢIUNE SPONSORIZATĂ. Pentru copiii aflaţi la începutul vieţii de şcolar, prima zi de şcoală este un eveniment pe cât de emoţionant, pe atât de stresant.

Emoţionant, pentru că este un început de drum, un ritual de trecere de la identitatea de copil în mijlocul familiei, care-l acceptă şi-l iubeşte necondiţionat, la cea a unui copil care, separat de mediul familial atât de sigur pentru el, învaţă că, pentru a fi apreciat, este important atât ceea ce face, cât şi modul în care se comportă.

Odată cu aceasta, copiii îşi pierd reperele obişnuite, descoperă spaţii noi, alţi copii, adulţi care nu sunt totdeauna disponibili numai pentru ei, o nouă organizare a timpului. Toate aceste repere destabilizate produc anxietate, reacţii de opoziţie, „furnicături în stomac”, uneori chiar ţipete şi plâns.

Pentru a vă ajuta copilul să se adapteze la această nouă experienţă, vă oferim câteva sugestii legate de lucrurile simple pe care le puteţi face:

- Pregătiţi-l din timp, spunându–i că va merge în curând la şcoală. Puteţi chiar marca în calendar ziua în care va începe şcoala şi gândiţi-va cât de multă anxietate aţi declanşa dacă i-aţi spune brusc: “gata, de mâine vei merge la şcoală”.

- Atunci când discutaţi despre şcoală, fiţi pozitivi: asiguraţi-l că şcoala este un loc plăcut, unde îşi va face noi prieteni, va descoperi lucruri noi şi interesante.

- Povestiţi-i despre experienţele dumneavoastră, rememoraţi amintirile plăcute legate de şcoală, de colegi sau învăţătoare. Încercaţi să evitaţi afirmaţiile de tipul: “mi-aduc aminte că şi eu am plâns în prima zi de şcoală, când mama m-a lăsat în clasă, iar când m-am întors spre uşă, plecase” sau “în prima lună am plâns în fiecare dimineaţă”.

- Nu folosiţi niciodată şcoala ca pe o „ameninţare” sau ca pe un mijloc de a-l determina pe copil să renunţe la un anumit comportament. Spunându-i: “Lasă că începi tu şcoala şi-o să vezi ce te aşteaptă!”. Procedând astfel îl veţi face să privească şcoala ca pe un loc de pedeapsă, imprevizibil şi în acest mod pot apărea grijile şi anxietatea.

- Pregătiţi-l din timp pe cel mic pentru noile experienţe şcolare, folosind păpuşi sau implicaţi-l în jocuri de rol cu diferite activităţi şcolare antrenante, citind împreună cărţi în care şcoala apare ca un loc plin de întâmplări amuzante. Îi veţi stârni astfel curiozitatea şi nerăbdarea.

- Cu 1-2 săptămâni înainte de finalul vacanţei, încercaţi să restabiliţi sau să creaţi rutine pentru fiecare moment important al zilei (dimineaţa, seara, servirea mesei, teme) pentru a-l ajuta pe copil să se acomodeze din timp cu ritmul de la şcoală.

- Obişnuiţi-l să servească zilnic micul dejun. Dacă întâmpinaţi refuzuri, explicaţi-i că altfel va fi obosit şi nu va avea putere să înveţe lucrurile noi şi interesante despre care i-aţi povestit de atâtea ori.

Stabiliţi un program fix de somn (între 5 şi 9 ani, copilul are nevoie de aproximativ 10,5 ore de somn zilnic, după 10 ani, îi sunt necesare circa 10 ore de somn), pentru că va avea nevoie de timp să se acomodeze cu trezirea de dimineaţă, cu orarul fix de la şcoală şi orele destinate pregătirii temelor pentru a doua zi.

Mergeţi împreună cu copilul să cumpăraţi obiectele necesare pentru şcoală şi consultaţi-l atunci când le alegeţi.

Predictibilitatea îl ajută pe copil să se simtă în siguranţă. De aceea, vizitaţi şcoala înainte ca aceasta să înceapă.

- Faceţi-i cunoştinţă copilului cu învăţătoarea, localizaţi clasa, vestiarul, sala de mese şi poate chiar veţi găsi printre cunoscuţi pe unul dintre noii lui colegi. În acest fel micul şcolar va fi mai puţin grijuliu şi, de asemenea, va putea pune întrebări cu privire la noul mediu.

- Organizaţi un spaţiu în care copilul poate să-şi păstreze tot timpul lucrurile necesare pentru şcoal (ghiozdan, cutiile pentru sandvici, echipamentul pentru sport) pentru a evita căutările din ultimul moment, dimineaţa. Totodată, îl puteţi ajuta pe copil să facă o listă cu lucrurile de care va avea nevoie în fiecare zi.

Limitaţi timpul petrecut de copil în faţa televizorului sau a computerului.

- Încurajaţi-l să aleagă jocuri mai liniştite, să face puzzle-uri, jocuri de logică, memorie sau să citească în loc să se uite la televizor. Acest lucru îl va ajuta în procesul de învăţare, deoarece copilul va ajunge la şcoală mai bine pregătit pentru a învăţa în fiecare dimineaţă, în cazul în care a fost implicat în activităţi pasive.

- Planificaţi 1-2 zile de relaxare înainte de începerea şcolii, petrecând timp de calitate, în care îi puteţi oferi celui mic posibilitatea de a alege modul în care vă veţi petrece timpul în familie. Pentru copiii mai mari, stabiliţi câteva întâlniri de joc cu unii dintre colegi înainte de a reîncepe şcoala şi în primele săptămâni de şcoală pentru a-i ajuta să restabilească relaţiile pozitive cu colegii.

- Pregătiţi ghiozdanul şi hainele pe care le va purta încă de seara şi stabiliţi cine îl va însoţi în drum spre şcoală, în prima zi, şi cine va veni să-l ia de la şcoală.

- Ar fi ideal ca măcar unul dintre părinţi să fie prezent şi să-l conducă până în clasă în această primă zi. Permiteţi-i să ia cu el, dacă doreşte, un obiect care-i conferă siguranţă (jucăria preferată, un animal de pluş).

Dacă învăţătoarea vă permite să staţi câteva minute alături de el în clasă, aveţi grijă să-l atenţionaţi atunci când plecaţi.

- Nu vă strecuraţi afară într-un moment de neatenţie din partea lui, pentru că acest lucru l-ar putea face să se simtă abandonat. De asemenea, spuneţi-i să nu se îngrijoreze dacă nu sunteţi în curte imediat după terminarea orelor, este posibil să întârziaţi puţin.

- La întoarcerea de la şcoală, acordaţi-I timp şi atenţie, ascultaţi cu interes tot ce a făcut în prima zi, încurajaţi-l şi lăudaţi-l chiar şi pentru lucruri care pentru dumneavoastră par banale.

- Parcurgeţi împreună cu copilul noile manuale şcolare. Discutaţi despre ce urmează să înveţe pe parcursul anului, manifestaţi entuziasm pentru subiectele care sunt prezentate şi exprimaţi-vă încrederea în capacitatea copilului de a stăpâni conţinutul. Explicaţi-I că dobândirea abilităţilor de învăţare necesită timp şi exerciţiu repetat.

Încurajaţi-l să fie răbdător, atent şi încrezător.

Dr. Simona Drugă, medic specialist
psihiatrie copii şi adolescenţi, Centrul de
Psihiatrie şi Psihoterapie „MindCare

sectiune medlife pdm6

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • paul S paul S
    titlul e genial ca intotdeauna
    este o intrebare adresata de un copil in prima zi de scoala, altor copii in prima zi de scoala, probabil fostii colegi de gradinita

Trimite un comentariu

sus