Skip to main content

Raport CJI 2. "Agenda mediatică ajunge să reflecte alte interese decât cele editoriale"

 
Raport CJI 2. "Agenda mediatică ajunge să reflecte alte interese decât cele editoriale"
jurnalisti_52523800

"Negocierea agendei editoriale este, probabil, cel mai frecvent compromis la care recurg redacțiile de tot felul", spune un raport realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu privire la starea sectorului mass-media din România în 2014.

Potrivit studiului întreprins de echipa CJI, agenda mediatică ajunge "să reflecte cu preponderență interesele unor grupuri de interese – politice sau economice, și nu neapărat ilegitime - în detrimentul interesului public, la care mass-media sunt obligate prin însăși natura lor".

Publicitate

Din analiza celor de la CJI reiese că mass-media au devenit mai mult instrumente de influență decât mijloace de informare, astfel încât la nivelul opiniei publice, "jurnaliștii nu mai sunt percepuți ca lucrând 'undeva', ci 'pentru cineva', asumându-și necondiționat agenda patronilor lor".

Un studiu al ActiveWatch a arătat că, în 2014, circa 40% din televiziuni erau afiliate politic prin intermediul patronilor sau directorilor lor.

Raportul "Starea sectorului mass-media din România în 2014" relevă și o tendință inversă a fenomenului de afilieră politică a instituțiilor de presă. Patronii politici au abandonat sau închis unele operațiuni de media considerând că acestea nu le aduc rezultatele așteptate.

"Această tendință transmite mesajul că mass-media nu mai are relevanță pentru actorii politici, sugerând că există alte căi pentru păstrarea influenței lor în rândul comunităților de alegători, căi mai obscure și care scapă scrutinului public", mai spune raportul CJI.

„Politicienii au aservit media, iar transformarea unor branduri acum câțiva ani de zile respectabile în instrumente de propagandă s-a soldat cu scăderi de circulație, trafic etc. Reduse la statutul de trâmbițe politice, acest gen de branduri nu mai aveau vreo utilitate pentru aceiași politicieni. După ce au cumpărat presa, ei au distrus-o”, spune Iulian Comănescu, despre efectele pe care le-a avut cumpărarea presei de către politicieni.

Studiul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent vorbește și despre trei categorii de instituții de media, în funcție de proprietarii acestora.

1. Primele sunt acele instituții ai căror patroni au afaceri în cu totul alte zone, au conexiuni politice, și care își țin în viață operațiunile de media aducând bani din celelalte afaceri.

„În acest caz, presa devine parte a unui mecanism de persuasiune subterană, prin care obții avantaje de business, așa că o ții ca și cum ai plăti un cost, e un factor de cost. Nu te mai interesează jurnalismul în sine. În cel mai bun caz, e o chestie aseptică”, spune Alexandru Lăzescu, fost președinte al TVR, în prezent redactor-șef la Revista 22 .

2. Un al doilea tip de afacere este cea care funcționează ca o structură de șantaj.

„Profesioniștii șantajului de presă nu mizează neapărat pe publicare, ci eventual te anunță că, dacă nu plătești, publică. Iar materialul e trimis la toate instituțiile care pot face viața grea, de la Garda financiară la ANAF, Parlament etc. Uneori sunt prostii, uneori mai apar investigații cu miză. Lumea întreagă e speriată de tipul acesta”, adaugă Lăzescu.

3. "A treia categorie sunt redacțiile care încearcă să fie cât de cât decente, dar cărora le este imposibil să nu facă mici compromisuri. Nu funcționează doar la comandă, încearcă să rămână critice, dar uneori sunt nevoite să îndulcească tonul", potrivit raportului CJI.

Despre raportul Starea sectorului mass-media din România în 2014

Pentru acest raport echipa Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) a realizat, în perioada octombrie 2014 – aprilie 2015, peste o sută de interviuri cu manageri, editori, jurnaliști din presa locală și centrală.
Interviurile și analiza au fost realizate în cadrul proiectului Consolidarea Convenției Organizațiilor de Media, coordonat de CJI în parteneriat cu Centras.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu