Skip to main content

STUDIU: Filtrele Facebook influenţează conţinutul politic afişat mai puţin decât o fac utilizatorii înşişi

 
STUDIU: Filtrele Facebook influenţează conţinutul politic afişat mai puţin decât o fac utilizatorii înşişi
Mark Zuckerberg Facebook

Filtrele platformei online Facebook influenţează tipul de conţinut politic afişat userilor în mai mică măsură decât o fac utilizatorii înşişi, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii reţelei de socializare, scrie Mediafax, care citează bbc.com.

Studiul realizat de cercetători ai Facebook și publicat de revista Science a investigat posibilitatea ca filtrele "fluxului de ştiri" (news feed) al site-ului să excludă de la afişare conţinuturi cu care utilizatorii nu sunt de acord din punct de vedere politic.

  • Cercetarea a descoperit că algoritmii Facebook filtrează unele subiecte provocatoare, dar acest lucru are un efect mai mic decât propria decizie a utilizatorului de a da sau nu da click pe un link.
  • Cel mai mare impact în ceea ce priveşte filtrarea ideologică a conţinutului afişat fiecărui utilizator în parte îl are lista de prieteni a fiecăruia.
Publicitate

Solomon Messing, coautor al studiului şi cercetător la Facebook:

"Oamenii apelează din ce în ce mai mult la reţelele de socializare online pentru a avea acces la ştiri şi informaţii. Am vrut să evaluăm măsura în care oamenii distribuie conţinut informativ divers din punct de vedere ideologic şi gradul de 'întâlnire' şi citire a acestui conţinut pe reţelele sociale."

DESPRE STUDIU. Cercetătorul şi colegii săi au studiat 10,1 milioane de utilizatori ai Facebook din Statele Unite ale Americii, selectaţi dintre utilizatorii adulţi ai platformei care îşi declară afilierea politică pe profilul public, descriindu-se "conservatori" (republicani, n.r.) sau "liberali" (democraţi, n.r.), de exemplu.

Cercetătorii au găsit 226.000 de articole informative şi ştiri care au fost distribuite fiecare de mai mult de 20 dintre aceşti utilizatori şi au acordat fiecărui articol un scor de "aliniere" politică pe baza ideologiei asumate de userii care au distribuit conţinutul.

În cazul utilizatorilor care accesau postări în mod aleatoriu direct din Facebook (nu din fluxul de ştiri oferit), studiul a arătat că 40-45% din ceea ce aceştia vedeau se încadra în această categorie, a conţinutului referitor la ideologia politică opusă. Desigur, acesta nu este modul în care funcţionează fluxul de ştiri al Facebook, pentru că utilizatorii văd în news feed doar ceea ce distribuie prietenii lor, explică BBC.

Plecând de la conţinutul publicat de prietenii fiecărui utilizator, participanţii la studiu ar fi putut avea acces la doar 29,5% din conţinuturile ideologice diferite din punct de vedere politic.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu