Skip to main content

(P) Cât costă să ajungi cu mesajele tale publicitare la userii români care folosesc AccuWeather și Ask.fm de pe smartphone. Turn Digital: avem la dispoziție un univers de zeci de milioane de afișări pe lună

 
(P) Cât costă să ajungi cu mesajele tale publicitare la userii români care folosesc AccuWeather și Ask.fm de pe smartphone. Turn Digital: avem la dispoziție un univers de zeci de milioane de afișări pe lună
Bogdan Zaman

Turn Digital 1

Publicitate

(P) GALERIE FOTO. "Gândiți-vă la aplicații populare precum AccuWeather, TuneIn sau Ask.fm – aceste trei aplicații impreuna generează câteva milioane de afișări pe lună doar din România", spune despre posibilitățile reclamelor pe mobil Valentin Ichim, managing partner al agenției Turn Digital.

"Dacă luăm în considerare cele câteva sute de mii de aplicații mobile de iOS sau Android pe care le putem accesa prin sistemul propriu și prin cele 14 retele de ad exchange partenere, deducem un inventar de câteva zeci de milioane de afișări pe lună – la acestea mai adăugăm formatele speciale sau formatele video cu inventare mai restrânse dar suficiente în momentul de față", continuă el.

Agenția Turn Digital oferă servicii de publicitate digital media si in-flight media. "Vedetele" portofoliului, potrivit lui Valentin Ichim: "publicitate mobila bazata pe geo-localizare si pozitia utilizatorului (sau LBA) laolalta cu livrare de campanii publicitare multi-platforma si profilare a utilizatorului, dar si branding al cabinelor aeronavelor de pasageri (sau Onboard Graphics Display)".

Cu alte cuvinte, reclamele apar în aplicațiile din telefoanele mobile în funcție de locul în care se află utilizatorul smarthone-ului sau tabletei.

Detalii despre campaniile din aplicațiile de mobil, despre cât de ofertant este mediul digital, despre clienți și despre bugete, într-un interviu cu cei doi manageri ai companiei Turn Digital, Bogdan Zaman și Valentin Ichim.

Din interviu:

  • Portofoliul actual include produse de digital media si in-flight media, fiecare dintre acestea cu n formate si multiple optiuni de targetare.
  • noi lucram si cu clienti externi precum SPAR, Austria Trend Hotels si bauMax in Austria, McDonald’s in Polonia si Slovacia, Danubius Hotels in Ungaria sau Maxima Grupe din Tarile Baltice, insa volumele cele mai mari vin acum din Romania
  • inventarele sunt generate de traficul local, romanesc in acest caz, majoritar de pe terminale mobile precum smartphone-uri si tablete.
  • oferim un inventar vast de spatii mobile prin DSP-ul propriu (n.r.: DSP = Demand Side Platform, detalii aici), ceea ce ne permite sa livram in sistem CPC, CPM sau CPI/CPA.
  • toate campaniile livrate se factureaza de indata ce cifrele din monitorizarea agentiei sau clientului sunt agreate de acestia din urma
  • inventarele noastre sunt mult mai mari comparativ cu cererea curenta din piata. Ne-am dori sa livram cel putin 15-20% din acest inventar. Actualmente am putea livra, spre exemplu, un buget de 5.000 Eur atat intr-o luna cat si intr-o saptamana sau mai putin. Beneficiile sunt vizibile de ambele parti daca livram intr-un timp mai scurt, insa aceste decizii nu sunt in mainile noastre
  • Brand-urile notabile care au intrat in portofoliul Turn Digital sunt Vodafone, KFC, McDonald's, Orange, Wrigley, Coca-Cola, Lay's, PAUL Bakeries, QFort, Samsung, Star Taxi, Sun Plaza, Promenada, Allianz, Forum Film, Angelini, Anchor Group, Dacia, Renault-Nissan, MasterCard, Kelloggs, Mega Mall, Philips sau Petrom.

Interviul, pe larg:

Cine sau ce este Turn Digital?
BZ-timbruBogdan Zaman: Numele Turn Digital a aparut in 2010 odata cu prima initiativa locala de a agrega continut video online romanesc, live si inregistrari, si de a oferi in piata de media spatiile publicitare generate de acest continut. La vremea respectiva era vorba despre Realitatea TV, B1 TV, Money Channel, SRTV si altii.

Am fost printre primii care au vazut online video drept o noua etapa a publicitarii digitale, insa nu toata piata a impartasit la vremea respectiva aceeasi credinta. Lucrurile nu au mers tocmai dupa plan iar spre final de an 2012 am mutat focusul pe mobile advertising si in-flight advertising. Si aceste doua canale erau la fel de straine pentru piata de media locala, insa de aceasta data piata s-a adaptat mai repede la trend si am vazut o crestere substantiala a business-ului, ceea ce ne-a incurajat.

Am vandut "avioane" la figurat, in 2010, iar acum vindem propriu-zis spatii publicitare in flotele majore din Europa (si nu numai): Wizz Air, easyJet, Ryanair, Airberlin sau German Wings.

Raportat la piata locala ne-am putea cataloga drept un "furnizor de media nisat" insa lucrurile o iau intr-o directie buna daca ne gandim la ultimele 12 luni, asadar avem increderea ca peste alte 12 luni, in 2016, vom fi crescut cel putin cat in ultimul an.

In acest moment interfata locala a Turn Digital inseamna Bogdan Zaman si Valentin Ichim, la care se adauga alte cateva zeci de oameni care asigura suportul platformelor si DSP-urilor pe care  le administram si reprezentam.

Ce ofera Turn Digital agentiilor de media dar si clientilor, brand-urilor?
VI-timbruValentin Ichim: Portofoliul actual include produse de digital media si in-flight media, fiecare dintre acestea cu n formate si multiple optiuni de targetare. Voi trece in revista "vedetele" portofoliului, anume publicitate mobila bazata pe geo-localizare si pozitia utilizatorului (sau LBA) laolalta cu livrare de campanii publicitare multi-platforma si profilare a utilizatorului, dar si branding al cabinelor aeronavelor de pasageri (sau Onboard Graphics Display).

Pe langa cele anterior mentionate oferim un inventar vast de spatii mobile prin DSP-ul propriu (n.r.: DSP = Demand Side Platform, wiki aici), ceea ce ne permite sa livram in sistem CPC, CPM sau CPI/CPA. Trebuie sa mai adaug ca produsele nu sunt atat de complexe de inteles precum ar transmite unii advertiseri, este vorba doar despre o perioada de acomodare si intrare intr-un asa zis normal.

In plus, nimeni nu are nimic de pierdut tinand cont ca toate campaniile livrate se factureaza de indata ce cifrele din monitorizarea agentiei sau clientului sunt agreate de acestia din urma. Mai este nevoie binenteles si un dram de curaj pentru o prima incercare. Oamenilor le este frica de ceea ce nu cunosc, ne-am nascut cu asta si vom trai cu asta, de aceea lucram foarte mult spre a invata piata sa absoarba produsele noastre mai usor.

GALERIE FOTO. Campanii derulate de agenția Turn Digital

  • Screenshot_728x90
  • Screenshot_320x50
  • Screenshot 320x50_2
  • Screenshot 300x250_1
  • Screenshot 300x250
  • Promenada_DynamicBanner_320x50
  • Promenada_DynamicBanner_320x480
  • PETROM_Screenshot_728x90
  • PETROM_Screenshot_320x50
  • PETROM-Dragobete_Local-screenshots (1)
  • McD-Breakfast_Screenshot 1064x768
  • DT Promo - Screenshot 300x250
  • Ant-Man_Screenshot_Expanded
  • Ant-Man_Screenshot_320x50
  • Ant-Man_Screenshot_300x250

Dat fiind faptul ca industria de media sustine in acest moment buying-ul de tip Programmatic, cum vedeti business-ul Turn Digital pe termen scurt si mediu?
Bogdan Zaman: Programmatic, da. Sa nu credeti ca nu ne-am pus si noi intrebarile acestea, si ca nu am discutat la randul nostru cu toti partenerii externi. Ni s-a si raspuns.

Este nevoie de aceasta transformare sau evolutie in viziunea pietei, insa ne este greu sa credem ca din tot procesul de media buying si trading programmatic va fi eliminat factorul uman. Dupa cum ne relata recent unul dintre parteneri: „Si noi am trecut la programmatic, precum majoritatea pietei globale, insa chiar si asa suntem foarte precauti si cumparam fiecare set de afisari cu grija si discernamant. Nu putem automatiza inca tot procesul si nu tinem neaparat ca acest lucru sa se intample.”.

Placerea este sa fii catusi de putin in control iar peste asta avem nevoie de mai multa transparenta in industrie. Asta ne cer si noua agentiile de media cu care lucram, cat mai multa transparenta, si asta le cerem si noi la randul nostru partenerilor externi.

Si Mercedes, BMW sau Audi vor sa lanseze masinile autonome si se vorbeste de mult timp despre acest subiect, dar oare se va intampla vreodata? Vor exista oameni care sa aiba o bijuterie de masina si sa n-o controleze ei? Teoretic s-ar putea in cazul ideal dar stim cu totii de la fizica ca nu exista cazul ideal.

Care este sursa tehnologiei si a inventarelor pe care le vindeti?
Valentin Ichim: Primim aceasta intrebare in mod constant iar acum 2-3 ani chiar parea o mare nebuloasa. Lucram cu parteneri B2B din Statele Unite, Marea Britanie, Singapore, Malaezia, Hong Kong si Thailanda. Suna a distante, da, dar acolo am gasit cei mai potriviti parteneri pentru piata din Romania. Parteneri care au inteles ca avem nevoie de multa rabdare si flexibilitate din partea lor pentru a construi ceva impreuna in aceasta industrie locala cu mult specific.

Ca paranteza, noi lucram si cu clienti externi precum SPAR, Austria Trend Hotels si bauMax in Austria, McDonald’s in Polonia si Slovacia, Danubius Hotels in Ungaria sau Maxima Grupe din Tarile Baltice, insa volumele cele mai mari vin acum din Romania.

Ca sa raspund complet la intrebarea voastra, inventarele sunt generate de traficul local, romanesc in acest caz, majoritar de pe terminale mobile precum smartphone-uri si tablete.

Ganditi-va la aplicatii populare precum AccuWeather, TuneIn sau Ask.fm – aceste trei aplicatii impreuna genereaza cateva milioane de afisari pe luna doar din Romania. Daca luam in considerare cele cateva sute de mii de aplicatii mobile de iOS sau Android pe care le putem accesa prin sistemul propriu si prin cele 14 retele de ad exchange partenere, deducem un inventar de cateva zeci de milioane de afisari pe luna – la acestea mai adaugam formatele speciale sau formatele video cu inventare mai restranse dar suficiente in momentul de fata.

Pot afirma ca nu livram noi comenzi pe cat de mare este inventarul cumulat din Romania, indiferent ca vorbim despre parteneri din Vest sau parteneri din Asia/APAC.

Cu ce va diferentiati in piata de media locala?
Bogdan Zaman: Aceasta este o intrebare foarte buna. In cazul unor entitati din piata pe care le-am vizitat primele reactii de dupa prezentare au fost: “Avem si noi la fel.” sau “Oferim deja acelasi lucru clientilor nostri”. De cele mai multe ori insa, poate in 95% dintre cazuri, am ajuns sa lucram cu aceste entitati dupa o analiza mai atenta a specificatiilor produselor noastre. Ar fi si ridicol sa activam in piata cu o oferta similara sau identica cel putin cu a concurentei sau a departamentelor si tool-urilor dedicate ale agentiilor de media. Cu alte cuvinte, romanesti, suntem cu amandoua picioarele pe pamant si stim ca nu am avea nicio sansa daca nu am fi "sclipitori". 

In plus, avem un timp de raspuns foarte scurt la solicitarile din piata si la procesele zilnice agentie - furnizor. Cine lucreaza deja cu noi stie ce spunem iar unii colegi de breasla chiar au apreciat acest aspect.

Nu in cele din urma, portofoliul nostru spune destul de multe. O serie de brand-uri de top lucreaza deja cu noi si am dezvoltat cu ei dar in special cu agentiilor lor de media (mai curajoase) relatii foarte bune. Nume ca Vodafone, KFC, McDonald's, Orange, Wrigley, Coca-Cola, Lay's, PAUL Bakeries, QFort, Samsung, Star Taxi, Sun Plaza, Promenada, Allianz, Forum Film, Angelini, Anchor Group, Dacia, Renault-Nissan, MasterCard, Kelloggs, Mega Mall, Philips sau Petrom.

Ce v-ati dori de la piata locala, care sunt nevoile voastre majore?
Bogdan Zaman: Aici ati atins un subiect sensibil. Cel mai mult ne doare latenta si superficialitatea fata de cei care incearca sa urce treptele mai inalte ale imparatiei. Binenteles ca furnizorii majori vor fi mereu peste linie, este firesc in piata locala, dar daca eliminam aceasta superficialitate am putea face mult mai multe. Si nu vorbim doar despre acea marire a bugetelor pe care o dorim cu totii, asta nu depinde de un brand sau altul ci de piata de consum in ansamblu, vorbim despre mai multa indrazneala.

Marketeri care nu vor sa aplece urechea la o propunere de proiect de mobil sau un produs de media nou in piata pentru ca necesita un oarecare efort din partea lor si a departamentelor pe care le condus plus un risc in fata management-ului de rang superior. In ultimii 10 ani o serie de marketeri romani stau pe un loc caldut si asteapta doar sa execute ordinele venite de la imparatie, si asta nu pentru ca nu s-ar putea face mai mult chiar si cu bani putini, ci pentru ca "frica" intuneca minti. Frica de a nu schimba banda de mers pentru ca, poate, risc sa imi pierd pozitia.

Poate suna hilar insa aceasta atitudine se reflecta foarte mult in modul in care de desfasoara business-ul de media in Romania.

Ce-ar fi sa ne deschidem putin? Nu vorbesc despre clasicul "da-mi mie banii si stai fara grija", asta nu a functionat, vorbesc despre a testa un anumit tool de digital media in limitele bunului simt, asta in loc de un "nu" salvator. 

Tocmai a aparut in presa o declaratie a Chief Data Scientist-ului AppNexus despre un procent de 65% dintre tranzactii care sunt fraudulente. Cum comentati si cum va pozitionati?
Valentin Ichim: Ne-a surprins si pe noi. La nivel de industrie s-a acceptat tacit că un procent destul de mic dintre tranzactiile in sistem Real-time bidding (RTB; n.r.: licitatie in timp real) pot fi frauduloase dar s-a declarat permanent ca anumite entitati neutre lucreaza spre a elimina acest fenoment. Acum s-a mentionat acest procent de 65% iar noi consideram ca ori este o declaratie suicidala ori fenomenul a devenit prea amplu. Speram sa nu fie vorba despre niciuna dintre aceste variante. Pe plan local nu vedem a fi afectati mai ales pentru ca toate campaniile pe care le livram sunt monitorizare iar daca apare o astfel de problema sistemele asignate o vor depista.

Ce industrii au cel mai mare consum la Turn Digital?
Valentin Ichim: Aici este vorba despre industriile pe care le vedeti prezente cel mai des in calupurile TV sau in semnalistica outdoor: Telecom & IT, FMCG si Auto. Telecomunicatiile aloca detasat cele mai mari bugete catre noi, binenteles prin agentiile de media.

Nu v-ati gandit ca puteti deranja ordinea din piata?
Bogdan Zaman: O expresie din batrani spune ca “la stupul cu miere vine doar ursul”, iar aceasta expresie s-ar putea aplica si in piata in care activam. Chiar si asa nu se poate evita sa mai bazaie si alte cateva albine pe langa urs, albine care chiar fac “mierea”.

Stim ca unele aspecte sunt stabilite, ca exista liste de furnizori agreati, ca acele companii multinationale care investesc major in media trebuie sa urmeze anumite proceduri si flow-uri in procesele interne, dar ce ar insemna aceasta piata daca nu am avea curaj si nu ne-am reinventa. Pana la urma albinele isi vor face treaba in continuare chiar si in prezenta ursului.

Poate am exagerat cu analogia, insa pe aceasta am considerat-o cea mai potrivita in contextul nostru.

Aveti capacitatea de a livra volume mari, tinand cont de cresterea curenta din segmentul mobile?
Valentin Ichim: Dupa cum spuneam mai sus, inventarele noastre sunt mult mai mari comparativ cu cererea curenta din piata. Ne-am dori sa livram cel putin 15-20% din acest inventar. Actualmente am putea livra, spre exemplu, un buget de 5.000 Eur atat intr-o luna cat si intr-o saptamana sau mai putin. Beneficiile sunt vizibile de ambele parti daca livram intr-un timp mai scurt, insa aceste decizii nu sunt in mainile noastre. Per total vedem pozitiva cresterea, chiar daca una lenta.

GALERIE FOTO. Tipuri de campanii în campaniile din aplicațiile mobile

  • Screenshot_728x90
  • Screenshot_320x50
  • Screenshot 320x50_2
  • Screenshot 300x250_1
  • Screenshot 300x250
  • Promenada_DynamicBanner_320x50
  • Promenada_DynamicBanner_320x480
  • PETROM_Screenshot_728x90
  • PETROM_Screenshot_320x50
  • PETROM-Dragobete_Local-screenshots (1)
  • McD-Breakfast_Screenshot 1064x768
  • DT Promo - Screenshot 300x250
  • Ant-Man_Screenshot_Expanded
  • Ant-Man_Screenshot_320x50
  • Ant-Man_Screenshot_300x250

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu