Skip to main content

Șerban Alexandrescu: Televiziunile trebuie dresate cu recompensa și pedeapsa până când se întorc de unde au plecat

 

Publicitate

„Ai o responsablitate fata de copiii tai sa le lasi o lume ceva mai respirabila decat asta in care te-ai otravit tu atata vreme”, scrie publicitarul Șerban Alexandrescu, către advertiseri, într-un text pentru Paginademedia Guest Writers.

“În pozitia ta, poate ca e suficient sa refuzi ca banii pe care ii administrezi sa se scurga in canalele in care se varsa si toate scursurile tarii asteia, inca atat de bolnava.”

Șerban Alexandrescu, Headvertising:

“Advertiserii trebuie sa dea de inteles in termeni clari si simpli ca de acum inainte ei cumpara si calitate, nu doar cantitate.  Ca vor prefera la o adica show-uri cu rating mai mic, dar in care nu care nu sunt disecati chiloti de patzachine, in detrimentul cifrelor fabuloase ale show-urilor in care tot felul de homunculusi se bat cu diaree.

In al doilea rand, vor trebui sa dea exemple concrete ca “they put their money where their mouth is”. Adica sa intre “exemplar” in emisiuni decente, de care pana acum se fereau, ca sa vada televiziunile ca si asta ar putea fi o cale, la o adica. Sa constate ca si decenta e vandabila. Si - evident si de ne-evitat - reversul: sa-si retraga publicitatea din emisiunile care traznesc a hazna. In mod repetat, pana Grivei intelege. ”

Din materialul lui Șerban Alexandrescu pentru Paginademedia Guest Writers, intitulat Biciul & Zăhărelul:

  • Softul agentiei de media zice ca e bine sa-ti duci reclamele acolo unde se scoate ceara din urechile oamenilor deranjati mintal. Softul iti recomanda sa te duci acolo unde oameni onesti sunt tarati prin catran, cacat si pene, acolo unde sunt despaducheati politicieni puscariabili, si acolo unde lacrimile unui ars amarat sunt distilate in bani cu care se cumpara un Lexus. Acolo iti spune softul sa te duci.
  • Ce ar trebui sa ii spui tu softului este ca acum cativa ani nu existau locurile astea si lumea nu era mai rea, dimpotriva. Si ii mai poti spune softului si ca ai o responsablitate fata de copiii tai sa le lasi o lume ceva mai respirabila decat asta in care te-ai otravit tu atata vreme; si in care – pana acum – ai fost prea slab ca sa indraznesti sa faci ceva.
  • In pozitia ta, poate ca e suficient sa refuzi ca banii pe care ii administrezi sa se scurga in canalele in care se varsa si toate scursurile tarii asteia, inca atat de bolnava. Si pe care nu ti-ai dat pana acum seama ca sta foarte tare si in puterea ta sa o insanatosesti."
  • "Televiziunile trebuie dresate cu recompensa si pedeapsa pana cand se intorc de unde au plecat. Pentru ca, nu stiu daca va mai aduceti aminte, au existat emisiuni de televiziune in Romania si inainte sa apara “Stirile de la ora 5”. Si lumea se uita la ele de zor, fara sa deplanga absenta jegului moral si a pustulelor etice care azi au devenit “noua normalitate”.

Textul semnat de Șerban Alexandrescu pentru Paginademedia Guest Writer:

Biciul & zaharelul

Suntem o tara “re-fondata” cu televizorul. La propriu. De la “Lovilutie” si pana astazi, oricat de multe smartphone-uri am vedea azi in mainile oamenilor, Romania reala e o tara care este formatata cu televizorul.

Tocmai de aceea mi s-a parut foarte interesant cand – post-Collective – una din undele de soc a atins tangent si industria media, chiar daca a facut-o “cu mantinela”.

Brusc, pe fondul de sensibilitate indus de tragedie, mai multi oameni din industria comunicarii au parut ca in sfarsit si-au dat seama de mizeria si modul exploatant in care cea mai mare parte din televiziunile romanesti trateaza subiectele in general si oamenii in particular.

Nimic nou, veti spune - insa o maniera care intrase in obisnuinta si nu mai era remarcata de nimeni, brusc, are acum o lanterna pusa pe ea. Si, chiar daca acest lucru se intampla foarte tarziu, vorba aia, “mai bine mai tarziu decat niciodata”.

Am fost sceptic cand am vazut scrisoarea semnata de “Asociatii” (grupand majoritatea organizatiilor profesionale din media si publicitate) care indemna canalele media “sa dea dovada de decenta”.

Am fost sceptic, pentru ca am fost ferm convins ca televiziunile au sa creada ca e doar o “complezenta de sezon”. Cum adica sa-mi ceri “decenta” cata vreme indecenta mea ti-a convenit foarte tare “la indicatori” si m-ai rasplatit pentru ea? Pentru ca realizatorii de slinosenii nu le fac ca sa se amuze ei insisi. Le fac ca sa obtina o audienta cat mai mare. Pentru ca au fost invatati de agentiile de media si – implicit - de catre advertiseri, ca doar audienta conteaza si ca de fapt doar asta se cumpara.

Deci, daca demersul Asociatiilor nu este unul profund ipocrit, de ce s-ar ralia vreo televiziune unui apel la decenta stiind ca asta o va face sa piarda bani?

Singurul mod in care o astfel de schimbare de atitudine poate fi pusa in practica este una plina de “aplicatii” concrete, care sa aiba consecinte economice imediate.

In primul rand, advertiserii trebuie sa dea de inteles in termeni clari si simpli ca de acum inainte ei cumpara si calitate, nu doar cantitate. Ca vor prefera la o adica show-uri cu rating mai mic, dar in care nu care nu sunt disecati chiloti de patzachine, in detrimentul cifrelor fabuloase ale show-urilor in care tot felul de homunculusi se bat cu diaree.

In al doilea rand, vor trebui sa dea exemple concrete ca “they put their money where their mouth is”. Adica sa intre “exemplar” in emisiuni decente, de care pana acum se fereau, ca sa vada televiziunile ca si asta ar putea fi o cale, la o adica. Sa constate ca si decenta e vandabila. Si - evident si de ne-evitat - reversul: sa-si retraga publicitatea din emisiunile care traznesc a hazna. In mod repetat, pana Grivei intelege.

Televiziunile trebuie dresate cu recompensa si pedeapsa pana cand se intorc de unde au plecat. Pentru ca, nu stiu daca va mai aduceti aminte, au existat emisiuni de televiziune in Romania si inainte sa apara “Stirile de la ora 5”. Si lumea se uita la ele de zor, fara sa deplanga absenta jegului moral si a pustulelor etice care azi au devenit “noua normalitate”.

A existat viata si au existat audiente enorme si pana sa sparga Sarbu fosa septica, si sa cada mizeria asta audio-vizuala peste popor, zi de zi, an de an, mutiland gusturile natiei si meltenizandu-ne “cu forta”.

Tabloidizarea s-a intamplat treptat, si tonul a fost dat de “majors”. Insa, daca suntem mai atenti, vedem ca e un fenomen relativ recent. Adica mortul se poate intoarce de la groapa. Pentru ca nu e mort. “Daca e facut de om, poate fi desfacut de om.”

Ce-i drept, dresajul cu “recompensa si pedeapsa” e dificil de pus in practica de advertiseri. Cine vrea sa se duca la mai putini ochi, cand sapunul lui ar putea fi vazut de mai multi ochi? Si aici incepem sa vorbim despre altceva. Incepem sa vorbim despre adevarata responsabilitate sociala – nu a corporatiilor, ci a oamenilor care decid in corporatiile respective.

Dar softul a zis ca…” – exact, softul agentiei de media zice ca e bine sa-ti duci reclamele acolo unde se scoate ceara din urechile oamenilor deranjati mintal. Softul iti recomanda sa te duci acolo unde oameni onesti sunt tarati prin catran, cacat si pene, acolo unde sunt despaducheati politicieni puscariabili, si acolo unde lacrimile unui ars amarat sunt distilate in bani cu care se cumpara un Lexus. Acolo iti spune softul sa te duci.

Ce ar trebui sa ii spui tu softului este ca acum cativa ani nu existau locurile astea si lumea nu era mai rea, dimpotriva. Si ii mai poti spune softului si ca ai o responsablitate fata de copiii tai sa le lasi o lume ceva mai respirabila decat asta in care te-ai otravit tu atata vreme; si in care – pana acum – ai fost prea slab ca sa indraznesti sa faci ceva. Da-ti media planning-ul si media buying-ul de pe “automat” pe “manual” - macar o vreme, pana se aeriseste un pic in incapere.

Nu e neaparat nevoie sa-ti donezi pielea pentru arsi ca sa faci Romania mai civilizata. In pozitia ta, poate ca e suficient sa refuzi ca banii pe care ii administrezi sa se scurga in canalele in care se varsa si toate scursurile tarii asteia, inca atat de bolnava. Si pe care nu ti-ai dat pana acum seama ca sta foarte tare si in puterea ta sa o insanatosesti.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • daca am intoarce roata am putea aplica acelasi rationament si pentru piata de creatie, dar scoaterea in fata, la prima mana, a atributelor unui brand / produs / serviciu - este asa o practica comuna. Foarte comuna si atunci ne miram ca softul ne spune pe ce canal tv trebuie sa intram, cand noi agentiile de creatie facem doar niste asocieri banale fara sa challenge-uim mintea romanilor - fie pt ca nu putem sau fie ca lucram pe bugete ce nu pot acoperi un proiect mai complex. Si atunci se dezvolta "proiectele speciale" adica placementuri, asocieri, pozitionari in emisiuni cantitative. Doar ca aceste pozitionari vin si dinspre, agentiile de creatie in brainstorminguri - adica fara soft. Atat timp agentiile nu vor aloca timp si resurse pt cresterea oamenilor noi sau vechi, discutiile despre cine greseste devin sterile, iar Șerban Alexandrescu ( pe care nu il cunosc - dar am lucrat cu H) se va lupta in continuare cu pattern-uri demult impamantenite. Ne dorim proiecte wow, amazing, challenge-ing, utile - cuvinte ce stau la baza briefurilor ( de la clienti catre agentii, de la CS catre creatie ) - pt ca nu suntem in stare sa articulam limba romana sau ne este frica sa vorbim cu clientul - pt tot acest context meritam sa fim partasi ai contentului de "calitate" - mai ales ca toate premiile castigate in ultima vreme sunt bazate pe case-uri si pe accentului englez al voice over-ului. Cheers!
  • @Bob - ai fost stagiar la headz? sau ai aplicat si nu te-au primit?
    headvertising platteste ce scrie pe cartea de munca, fata de alte agentii, bai, bob.
    eu cred ca minti, bobi
  • Alexandrescu spune niște lucruri pe care toți le știam. Nu se va schimba nimic. Ce Alexandrescu nu vă va spune este că proprii lui sclavi din agenție lucrează ”la negru”, fără ”carte de muncă”, contract, și implicit cotizații la fondurile sociale. Așa că, domnule Alexandrescu, poate că clamata schimbare (a României) ar trebui să înceapă prin însăși decizia dumneavoastră: un tratament exemplar al raporturilor de muncă cu proprii ”angajați”. E un început bun, vă garantez eu.
  • Vina pentru nivelul foarte scazut al productiilor TV este, in cea mai mare parte, a celor din mass-media, nu a celor din advertisment. Fiecare institutie media ar trebui sa se angajeze sa respecte codul etic profesional, in mod faptic, nu numai declarativ. Iar in cazul unor derapaje, acestea ar trebui sanctionate drastic tot de catre breasla oamenilor de media. Argumentul banilor este unul secundar.
  • Programele de divertisment care intorc natura umana pe dos, ca sa i se vada matele, sunt sustinute de advertiseri. Doar ca putini isi asuma curajul, pe fata, precum Serban Alexandrescu, de a cere corporatiilor multinationale sa isi tina banii acasa sau sa fie etic selectivi. Chiar asa, daca vrem sa schimbam societatea, de ce numai la guvernarea politica si de ce nu si a guvernarii corporatiste...Procter&Gamble (de exemplu) nu are trebui sa fie etic selectiv in ce context media anume sa isi afiseze campaniile?

Trimite un comentariu