Skip to main content

Concluzie BRAT pe 2015: 80 de milioane de clienți unici și 7 milioane de vizitatori lunar în online

 
Concluzie BRAT pe 2015: 80 de milioane de clienți unici și 7 milioane de vizitatori lunar în online
internet

Studiu BRAT.Comportamentul de consum al internetului s-a schimbat de-a lungul anilor. Dacă în urmă cu 10 ani regula generală era ca un calculator să fie utilizat de mai multe persoane pentru a accesa internetul, utilizând de obicei un singur browser, în prezent asistăm la fenomenul invers: o persoană utilizează mai multe dispozitive pentru a accesa internetul, spune Biroul de Audit Transmedia - BRAT.

Aceasta schimbare a dus în 2015 la cifre precum 80 de milioane de clienți unici și 7 milioane de vizitatori online, lunar, potrivit unui studiu BRAT care face parte din seria Tendințe în media.

Publicitate

Paginademedia.ro prezintă, în continuare, concluziile celui de-al doilea studiu al Biroului de Audit Transmedia dintr-o serie de analize și cifre legate de piața media în 2015 care vor fi date publicității până pe 16 decembrie.

Concluziile BRAT legate de piața din România vor fi discutate, joi, 17 decembrie, într-o dezbatere deschisă oamenilor de media. 
 
Cei interesați se pot înscrie accesând pagina BRAT la acest link
 

De unde și de pe ce device-uri accesează românii internetul?

  • În 2005, 42% din utilizatorii de internet din mediul urban accesau internetul de acasă, în timp ce 26% de la un internet cafe. În prezent, 89% utilizează internetul de acasă şi doar 8% de la internet cafe.
  • Evoluţia aceasta poate fi explicată şi prin dublarea numărului posesorilor de calculator în ultimii 10 ani, acesta ajungând la 70% în mediul urban în 2015, dar şi prin evoluţia spectaculoasă a posesiei de laptopuri, de la 1% din populaţie în 2005, la aproximativ 35% în prezent, în mediul urban.
  • În prezent, 40% dintre posesorii de telefon mobil din mediul urban deţin un smartphone, numărul acestora fiind de 4 ori mai mare prin comparaţie cu 2011.
  • În 2011 doar 2% din populaţia oraşelor deţinea o tabletă, în prezent numărul acestora depăşeşte 14%.
  • Penetrarea Smart Tv-urilor atinge deja 12% din populaţia urbană.

20% din persoanele de la orașe folosesc trei sau mai multe dispozitive pentru a accesa internetul

  • Peste 75% din populaţia oraşelor folosea un singur dispozitiv în urmă cu 5 ani. În prezent aceştia reprezintă mai puţin de jumătate din utilizatorii de internet.
  • Cei care foloseau înainte un singur dispozitiv au migrat către două şi chiar 3 tipuri de dispozitive diferite. Utilizatorii care accesează Internetul folosind 3 sau mai multe tipuri de dispozitive a crescut în mediul urban de 5 ori din 2011 până în prezent, de la 4 la 20%.
  • În Bucureşti aproximativ 33% din populaţie foloseşte cel puţin 3 tipuri diferite de dispozitive pentru accesarea Internetului.
  • În mediul rural 21% din utilizatorii de Internet folosesc minim 3 dispozitive diferite de acces, media fiind de 1,7 tipuri de device-uri folosite de către un singur utilizator, comparabilă cu media din mediul urban, care este 1,8 per persoană.

Un client unic este un om, dar un om nu este un client unic

Diversificarea dispozitivelor care facilitează oamenilor accesul la internet a venit ca un răspuns la interesul publicului faţă de internet, faţă de multiplele lui oferte de divertisment, educaţie, ştiri, servicii, etc. Dar, odată cu invazia noilor tehnologii, internetul se confruntă cu o nouă realitate: peste 80 de milioane de clienţi unici în medie pe lună în România în 2015, faţă de doar aproximativ 7 milioane de oameni care accesează internetul într-o lună.

Cea mai mare parte a acestor clienţi unici, 70% dintre aceştia, este generată de dispozitivele mobile, restul fiind generaţi de utilizarea calculatoarelor de tip desktop sau laptop.

Dacă raportăm aceleaşi cifre la nivelul unei zile, observăm că în medie în 2015 se înregistrează un număr de aproximativ 7 milioane de clienţi unici online, şi aproximativ 6,5 milioane de vizitatori, de oameni ce utilizează internetul.

De la începutul anului 2015, creşterea numărului de clienţi unici s-a accentuat din cauza apariţiei unor noi browsere de mobil care sunt setate automat pentru ştergerea frecventă a cookie-urilor.

Fenomene similare există şi pentru mediile tradiţionale, chiar dacă explicaţiile şi interpretările sunt total diferite: o copie vândută a unui ziar nu este egală cu un cititor, ea poate însemna 0 sau 10 cititori în funcţie de multe aspecte, un televizor în funcţiune poate avea 0 sau 100 de telespectatori, dacă un post radio începe să emită într-o zonă, nu va avea implicit şi un număr mai mare de ascultători.

Este greu de estimat numărul de oameni care accesează un site

Particularitatea internetului constă în dificultatea evaluării numărului de oameni ce accesează un site sau sunt atinşi de un mesaj publicitar. Fără a lua în considerare problema roboţilor şi a spiderelor de pe internet, clienţii unici reprezintă, la momentul accesului, un om, un vizitator cu gen, vârstă, interese şi opinii, intenţii de cumpărare certe.

Niciun mesaj, nicio informaţie nu este livrată în gol. Chiar şi profilul acestui om-client unic poate fi estimat la momentul livrării publicităţii online.

Dificultatea apare atunci când încercăm să evaluăm numărul total de oameni atinşi cu mesajul, pe o perioada ce depăşeşte 1 zi sau când se doreşte calculul frecvenţei contactului cu mesajul. Pentru că online, un om poate fi 1, 2, 3 sau chiar 10 clienţi unici, în funcţie de perioada de timp raportată.

Despre Biroul de Audit Transmedia

BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise si a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizeaza investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu