Skip to main content

Dezbatere în SUA: Bloggerii, obligaţi să spună care postări sunt pe bani şi care nu

 
Dezbatere în SUA: Bloggerii, obligaţi să spună care postări sunt pe bani şi care nu

Un proiect privind publicitatea de pe bloguri este în dezbatere publică în Statele Unite. Potrivit acestuia, bloggerii şi influencerii ar trebui să specifice care articole sunt plătite şi care nu. Motivul?

Publicitate

"Consumatorii au dreptul să ştie dacă recenziile unui produs sau serviciu reprezintă opiniile bloggerilor sau au fost scrise în urma unui contract plătit", spun oficialii Federal Trade Commission, o agenţie guvernamentală din SUA, într-un comunicat de presă publicat în urmă cu câteva zile.

Dezbaterea a pornit de la un caz concret. Federal Trade Commission a acuzat săptămâna aceasta Warner Bros. Home Entertainment, parte a conglomeratului media Time Warner, că a încheiat în 2014 contracte cu bloggeri prin care stipula ca aceştia să facă recenzii pozitive pentru jocul „Middle Earth: Shadow of Mordor“, iar aceştia nu au precizat că sunt plătiţi, potrivit ziarului Adevărul.

Printre bloggeri care au promovat jocul pe YouTube şi pe reţelele de socializare s-a numărat şi PewDiePie. În perioada campaniei, clipurile sponsorizate au strâns peste 5,5 milioane de vizualizări.

Potrivit unei decizii a FTC, Warner Bros nu mai are voie să încheie astfel de contracte, daca bloggeri nu se vor angaja să specifice că recenziile lor sunt plătite.

"Companiile precum Warner Brothers trebuie să fie corecte cu consumatorii atunci când se promovează în mediul online”, a declarat Jessica Rich, director al Biroului de protecţie a consumatorilor din cadrul FTC.

TFC urmăreşte să îi oblige pe bloggeri şi influenceri să precizeze clar atunci când sunt plătiţi să promoveze un produs sau serviciu. În acest sens a publicat o decizie pe Federal Register care va sta în dezbatere publică până pe data de 10 august.

Despre cazul Warner Bros., care poate duce la schimbarea regulilor privind sponsorizările din blogosfera americană:

Plângerea privind campania pentru "Middle Earth: Shadow of Mordor", un joc inspirat din The Hobbit şi Lord of the Rings, datează de la finalul anului 2014.

Potrivit reclamaţiei, Warner Bros a angajat, prin intermediul agenţiei sale de publicitate Plaid Social Labs, influenceri pentru a crea materiale video sposorizate pe care le-au publicat ulterior pe YouTube. Warner Bros. le-a spus bloggerilor să promoveze jocul şi pe Twitter şi Facebook. Un singur material, al bloggerului PewDiePie, a fost vizualizat de peste 3,7 milioane de ori.

Warner Bros. l-a plătit pe fiecare influencer în parte cu sume cuprinse între sute şi mii de dolari, le-a oferit posibilitatea să testeze jocul înainte ca acesta să fie lansat şi le-a spus cum să-l promoveze, potrivit reclamaţiei primite de FTC.

Federal Trade Commission mai spune în comunicatul său de presă că Warner Bros. nu le-a spus influencerilor să precizeze clar şi în mod vizibil că materialele lor sunt parte componentă a unei campanii plătite.

În schimb, potrivit reclamţiei, Warner Bros. i-a instruit pe influenceri să facă astfel de precizări în caseta de sub clipul video. Având în vedere faptul că Warner Bros. le-a cerut bloggerilor să introducă în respectivele casete şi alte informaţii precizare privind sponsorizarea era vizibilă doar dacă utilizatorii dădeau click pe butonul "citeşte mai mult" (show more)

Consecinţele acestui caz asupra publicităţii online din SUA

Cazul Warner Bros. s-a constituit într-un precedent. Acesta i-a determinat pe cei de la Federal Trade Commission să spună în decizia lor că orice companie care vrea să dezvolte o campanie online prin intermediul influencerilor este obligată să-i "înveţe" pe bloggeri/vloggeri cum să specifice faptul că este vorba de o sponsorizare şi să monitorizeze aceste precizări obligatorii.

Mai mult decât atât, decizia FTC precizează că în anumite situaţii dacă influencerii sau agenţiile nu menţionează că este vorba de o sponsorizare sau o altă formă de publicitate compania poate refuza să le plătească bloggerilor pentru serviciile lor.

Comisia Federală pentru Comerţ (Federal Trade Commission) va publica în scurt timp decizia sa în Federal Register, o publicaţie oficială a SUA, un fel de Monitorul Oficial al României.

Decizia FTC este pusă în dezbatere publică, timp de 30 de zile, până pe 10 august 2016, după care Comisia va decide dacă va face o propunere finală de reglementare, care ulterior va fi supusă la vot. Părţile interesate pot trimite observaţii în format electronic, urmând instrucţiunile din anunţul publicat în Registrul Federal .

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus