Skip to main content

Tolontan avertizează: se pregăteşte un nou caz Bigger!

 

Cătălin Tolontan avertizează că, pe piaţa publicităţii, se pregăteşte un nou caz de tipul Bigger, agenţia de publicitate care s-a închis în urmă cu o lună, rămânând cu datorii importante către furnizorii de media. Paginademedia.ro a reflectat evenimentul aici.

Publicitate

Tolontan nu a dat detalii, a spus doar că se întâmplă “pe una dintre puţinele pieţe de publicitate care creşte în 2009”. El a descris mecanismul, unul de falimentare falsă: “Se înfiinţează un pui, îşi mută contractele, care sunt principalul portofoliu al unei entităţi din publicitate şi în acelaşi timp are solduri uriaşe. De milioane de euro către furnizori”.

Declaraţia a fost făcută în exclusivitate pentru paginademedia.ro, la Interviurile lui OBAE.

[pageview http://paginademedia.ro/interviuri/tolo/tolo9.php ]

Transcrierea declaraţiei:

Cătălin Tolontan: Din informaţiile pe care le avem la Gazetă, se pregăteşte încă o operaţiune de acest gen. Nu se suprapune 100%.

Petrişor Obae: E vorba de mecanism?
Asemănătoare. Nu similare, asemănătoare. O operaţiune în care nu neapărat o agenţie, ci o entitate din publicitate. Nu voi da nume şi nu voi spune mai mult. Vă descriu doar mecanismul. Se înfiinţează un pui, îşi mută contractele, care sunt principalul portofoliu al unei entităţi din publicitate şi în acelaşi timp are solduri uriaşe. De milioane de euro către furnizori. Nu ne putem permite în acest moment. Să încercăm să se regleze pe cale legală, de acord, prin falimente, prin urmărirea în justiţie a administratorilor care fac aceste lucruri. Dar dincolo de asta există un reglaj al breslei. Pentru că oamenii ăştia au o reputaţie şi trăiesc din această muncă. Nu ştiu dacă se mai pot întoarce pe această piaţă, după ce fac ceea ce fac.

Dar de ce se întâmplă în 2009?
Pentru că în 2009 se resuscitează anumite obiceiuri care au făcut parte din moştenirea timpurie a relaţiilor dintre client, lumea publicităţii şi furnizori. E un tip de presiune care e e acceptabil. Eu înţeleg că se merge către costul cel mai mic, deşi nu ştiu cum va arăta o piaţă fixată pe preţ şi în ce măsură clienţii chiar vor, pe termen mediu să fie reprezentaţi de agenţii care să lucreze exclusiv pe politică de preţ. Dar e dreptul lor. Repet. Este o industrie tangentă cumva, deşi facem parte din aceeaşi lume a comunicării.

Spuneai că se pregăteşte. Simţi că se pregăteşte, te temi că se pregăteşte sau ştii?
Am informaţii că lucrurile astea se întâmplă. Sunt firme înfinţate şi se întâmplă. Dacă vor duce până la capăt această politică de falimentare falsă, pentru că este o politică de falsă falimentare, păstrând, de fapt, banii respectivi, o să avem cu toţii o mare problemă, mai ales că ceea ce v-am povestit se întâmplă pe una dintre puţinele pieţe de publicitate care creşte în 2009.

În urmă cu o lună, agenţia Bigger Group s-a închis subit, iar acţionarul majoritar Marcel Străuţ a motivat la vremea respectivă prin vânzarea agenţiei. În urma dispariţiei Bigger, au rămas datorii estimate între 1 şi 3 milioane de euro către agenţii de media şi posturi TV la care Bigger a contractat publicitate pentru clienţii săi.

Cătălin Tolontan spune că, în cazul Bigger, “nu e o probă de incompetenţă. Asta arată cu totul altceva.”

[pageview http://paginademedia.ro/interviuri/tolo/tolo8.php "some title" description]

Transcriere Cătălin Tolontan despre cazul Bigger:

Petrişor Obae: Crezi că criza, aşa cum spun multe voci, va avea şi un rol sanitar?
Cătălin Tolontan
: Da. Cred acest lucru. Cred că va lămuri puţin apele, deşi există un pericol important, pe care l-am sesizat în discuţia cu un conducător al unei companii mari din România care spunea că e posibil ca anumite publicaţii să nu moară decent şi să încerce prin armele şantajului să-şi asigure o supravieţuire în aceste vremuri de criză.

Simţi astfel de mişcări?
Nu. Deocamdată nu le simt. Sau oricum nu le simt mai mult decât ele erau simţite de către toată lumea acum doi-trei ani. Eu cred că lucrurile se aşează, încet-încet. Dar simt altceva. Şi o să încep prin a spune lucrurile bune despre o anumită industrie şi apoi lucrurile pe care le simt în momentul ăsta. Şi e vorba despre publicitate.

Eu cred şi noi, la Gazetă, credem următorul lucru. Că publicitatea nu alieneză publicul şi nu răpeşte spaţiul. Publicul din ziare sau de la televiziuni sau de pe site-uri. Dimpotrivă. Credem cu toată convingerea şi asta e politica noastră, că publicitatea informează şi educă oamenii şi amuză în anumite situaţii oamenii. Mă uit la ofertele de maşini, la ofertele imobiliare, la ofertele de vacanţă, ca oricare dintre consumatorii de presă şi găsesc informaţie acolo.

Noi, şi eu personal, am avut lucruri multe de învăţat de la oamenii din publicitate şi avem de învăţat din interacţiunea cu ei. Dar ceea ce s-a întâmplat pe piaţă odată cu dispariţia Bigger trage un semnal de alarmă. Şi am văzut că Larisa Ghiţulescu a scris în Money Express, a avut curajul să foloseasscă cuvântul fraudă acolo. Cred că este îngrijorător următorul lucru. Bigger nu s-a născut ieri şi a murit astăzi. Bigger, companie condusă de Marcel Străuţ, a cumpărat multă publicitate prin Media Direction în 2008, a fost dat în judecată pentru că nu plătise acei bani şi a continuat să cumpere publicitate în 2009 prin Aegis, o altă companie mare, până în momentul falimentului.

Să pierzi ceea ce Money Express numea un fond între 1 şi 3 milioane şi de apropiem, din păcate, din informaţiile ultime, de 3, şi nu de 1, între client şi furnizor, şi când prin furnizor mă gândesc la ziare, televiziuni, site-uri, asta nu e o probă de incompetenţă. Asta arată cu totul altceva.

Ori, cu toată admiraţia şi respectul pentru munca grea şi pentru stressul agenţiilor, ele prin contract reprezintă nu doar clientul, ci şi furnizorul. El a ajuns să aibă un contract cu furnizorul care trebuie protejat. Ziarele din România, televiziunile nu-şi pot permite să piardă trei milioane de euro, care dispar între clientul care dă banii şi furnizorii care nu-şi mai primesc banii.

Citiţi şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • alexandru timofte alexandru timofte
    MPI
  • tavi tavi
    H?
  • aldrin aldrin
    Grupul ala mare din care face incepe cu NC si mai are o litera?
  • zoso zoso
    si intrebarea care se impune: de ce nu spune numele, pentru a putea preveni un nou bigger si a pune in garda clientii firmei?

Trimite un comentariu

sus