Skip to main content

Cine e în Noua Zeelandă cu Roşia Montana? Turcescu, Tatulici, Hurezeanu, Livia Dilă

 

Grupul celor plecaţi în călătoria oferită de Roşia Montana Gold Corporation în Noua Zeelandă (despre care paginademedia.ro a scris aici) îi include, printre alţii, pe Robert Turcescu, Ioan T. Morar, Mihai Tatulici, Livia Dilă, Doru Buşcu şi Vlad Macovei.

Publicitate

Scopul excursiei: “reflectarea obiectivã si documentatã a impactului economic, social, de mediu si de patrimoniu al minei de la Roşia Montana.”

Paginademedia.ro vă prezintă 13 oameni dintre cei plecaţi în Noua Zeelandă, în lista de mai jos:

Robert Turcescu
Ioan T. Morar
Mihai Tatulici
Livia Dilă
(B1)
Doru Buşcu (Academia Caţavencu)
Floriana Jucan
(Qmagazine)
Emil Hurezeanu
(Realitatea Caţvencu)
Vlad Macovei
(Evenimentul zilei)
Rareş Bogdan
(Ziua de Cluj)
Dragoş Nedelcu
(Realitatea Caţavencu)
Sorin Freciu
(Realitatea Caţavencu)
Roxana Voloşeniuc
(Elle)
Corina Vinţan

Invitaţia trimisă jurnaliştilor menţiona că Roşia Montana Gold Corporationnu impune sub nicio formă vreo restricţie din punct de vedere al modului ulterior în care va fi decisă prezentarea situaţiei de la fata locului”.

Precizarea a fost postată pe blogul Florianei Jucan, participantă la excursie. Ea a publicat un fragment din invitaţia celor de la Roşia Montana Gold Corporation:

"Deoarece proiectul minier de la Roşia Montană continuă să fie un subiect fierbinte pe agenda presei din România, considerăm că este de datoria companiei să creeze cadrul necesar de consultare şi informare a tuturor celor interesaţi în vederea atingerii unui obiectiv comun: reflectarea obiectivă si documentată a impactului economic, social, de mediu şi de patrimoniu al minei de la Roşia Montană. În spiritul libertăţii de exprimare, compania nu impune sub nicio formă vreo restricţie din punct de vedere al modului ulterior în care va fi decisă prezentarea situaţiei de la faţa locului. În mod firesc, abordarea editorială le aparţine în întregime jurnaliştilor. În acest sens, am fi onoraţi dacă veţi putea participa la această vizită.”

Adevărul preia informaţia paginademedia.ro şi precizează că excursia a costat 10.000 de euro pentru fiecare invitat. Adevărul îi citează pe jurnalistul Cristian Tudor Popescu şi pe Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent - CJI.

Cristian Tudor Popescu:

“Orice jurnalist care este luat de o firmă care are un interes declarat şi controversat de ani de zile nu are ce căuta într-o astfel de excursie. Este ¬nonetică plecarea lor în excursie pentru că ea este plătită şi nu poate să asigure obiectivitatea jurnalistului. (…)Din moment ce cheamă un şef, reprezentanţii firmei vor să creeze un curent de opinie în interiorul mediului respectiv - televiziune sau ziar. Este mai grav decât (să cheme, n.r.) un simplu jurnalist care poate să facă un reportaj şi atât.”

Ioana Avădani:

“Dacă ne uităm în codurile de conduită ale unor ziare serioase ca «NY Times» sau «The Guardian», răspunsul este evident: niciun responsabil editorial nu pleacă în deplasare decât pe banii redacţiei. Şi nu numai în Noua Zeelandă, ci şi la Făurei. Chiar dacă nu este o condiţionare directă, suspiciunea există.”

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • sandel sandel
    Nu ma mira ca atarnache d'alde Buscu si Morar au pus botu la mocangeala unor lotri. Sunt de meserie baietii! Doar nu era sa umble la milionul primit (de caciula) de la Vantu pe Academia Catavencu, pentru o amarata de excursie in Zeelanda. Trimiteti-i in excursii la fabrici de tampoane argentiniene, biscuiti filipinezi sau piese de tractor georgiene si nu mai aveti nevoie sa cumparati un centimetru de reclama!
  • gadjodillo gadjodillo
    Olivian:
    se impune o precizare. Tu confunzi contractele de publicitate (care nu reprezinta un TROC, pentru ca daca ar fi troc, s-ar numi "bartere") cu situatia in care niste oameni CU PUTERE EDITORIALA, stimati - cu putere de convingere, adica - sunt trimisi pe banii unei companii contestate si controversate sa "ia pulsul" unei Realitati care oricum n-are nimic de-a face cu situatia de la Rosia Montana. Daca privesti mai departe de simplele cuvinte publicitate, etc., o sa intelegi ca oamenii care reprezinta OPINIA nu vor mai fi niciodata obiectivi fata de compania care i-a trimis. Chestiunea asta este dezbatuta in toate manualele de jurnalism, dar si de PR, din lume si este considerata una dintre dovezile de maturitate ale unei prese - sa stie sa reziste unor astfel de incercari de mituire. Un exemplu, in Romania, de jurnalist care a rezistat este cel al ziaristei care a primit, la inceputul unei conferinte de presa, "punguta" obisnuita, care continea un telefon mobil. Tinara ziarista a refuzat "cadoul", pentru a-si pastra neutralitatea fata de companie.
    Aceleasi manuale precizeaza ca un cadou care nu te indatoreaza, din partea unei companii, costa sub 50 de dolari. Ce ziceti, cit de indatorat trebuie sa te simti dupa o astfel de calatorie?!
  • mircea mircea
    Daca ar fi sa aleg intre acest proiect si unul facut de stat nu as sta pe ganduri. Si asta pentru ca am incredere mai mult intr-o multinationala decat in stat. Ei, cel putin, tin la propria imagine si nu-si permit un scandal, mai ales dupa atatia ani de controverse. In schimb statul e degeaba, azi sunt unii, maine altii.
  • bit bit
    De ce va mirati?! Sint niste tipi cu foamea in git.Au dat vreodata dovada de moralitate? Dati-mi un singur exemplu..
  • sorin sorin
    Foarte amuzant acest filmulet. Vreau sa vad ceva si cu oameni care chair fac ceva la Rosia Montana, nu stau doar cu burta la soare si se palmuiesc pentru a spune NU cianurei. Vreau sa vad ce au facut pentru Rosia Montana, o localitate destul de poluata aflata in paragina. Faceti ceva pentru ea si dupa accept sa protestati anti-cianura.
  • cosmin cosmin
    Si Adevarul a luat bani de la ei :) Iar acum au devenit anti-proiect. Publicitatea nu este spaga este serviciu contra serviciu.
  • paul paul
    @bogdan epureanu Astfel de excursii sunt organizate de mult timp atat in tara cat si in stainatate. Este evident ca presa nu are bugete atat de mari pentru a se documenta despre o mina din Noua Zeelanda. Din nou, compania putea oricum sa o dea exemplu. Dar pentru a demonstra ca lucrurile sunt asa cum spun ei e nevoie ca si altii sa vada. Iar cand bugetul necesar nu exista se fac astfel de excursii. Nimic suspect de spaga.
  • olivian olivian
    @alexandru Oare de ce exista publicitate? Ma surpinde faptul ca acuzati ca presa ia bani pe niste campanii publicitare. Asa functioneaza piata de publicitate. Ca orice piata. Orice serviciu se plateste. Cred ca obiectivitatea a luat-o razna.
  • Bogdan Epureanu Bogdan Epureanu
    Desi probabil nu exista o conditionare directa, obiectivitatea le va fi in mod sigur afectata - chiar nu cred ca ar fi trebuit sa accepte aceasta invitatie, oricat de tentanta ar fi fost ea... rusinica. :(
  • Alexandru Alexandru
    "Catavencu ia bani pentru Rosia Montana" si nu numai. Sa nu uitam de macheta de o pagina aparuta repetat in revista National Geographic Romania. Un mic exemplu, dar cat de penibil
  • Alexandru Alexandru
    Sa-i ia pe fripturisti si sa-i duca si la Rosia Montana. Sa vada si ei ce frumuseti urmeaza sa fie macelarite si otravite. Poate mai e ceva ratiune si inima in ei sa realizeze ce vor astia sa faca...
  • maria maria
    Punct ochit :ar trebui sa le pui in ciclul : "Vezi birna din ochiul tau si nu vorbi pe alt' de rau". Dar culmea e alta,in deschidere in comentarii, ghici cine face pe lupul moralist, (asta pentru ca uitarea e mana cereasca mai ales cind era vorba de sustinurea industriei farmaceuticE *evident" si nu numai).Deci cum putem interpreta "deontologia" :imbracata sub forma unor simpozioane platite de participanti (nu va inchipuiti, firme sub acoperire), iar banii se impart in final frateste.Si alte comisioane din publicitate etc.
    Acum depinde ce e mai de hulit: cei care se implica oficial in activitati comerciale si primesc bani pe factura, sau cine primeste diverse atentii, ca or fi pix-uri, free lunch, press trips,etc probabil, depinde pe ce parte esti.
    Dna Avadani are perfecta dreptate, codurile de conduita nu sunt neaparat ale ziarelor respective, sunt parte din legislatia SUA, pentru ca orice gogoasa primita trebuie declrata, ca se impoziteaza. Ceea ce sunt obligati in primul rind TOTI angajatii din sistemul public incepind cu OBAMA. Sau ca sa fie si mai clar,in SUA, valoarea acestei excursii ar fi fost trecuta pe declaratiile de venit ale celor care participau, si plateau impozit. La fel si cei invitati la meciurile echipelor de fotbal in strainatate *daca plateste altcineva decit redactia) si pentru orice altceva. Am un draft de contract de jurnalist din SUA, dar cred ca daca ar fi asa ceva in Romania, Romania ar arata altfel.
    In cazul de fata sarind peste patimi, interese si nestiinta, proiectul Rosia Montana este safe si foarte bun. Pentru cei care zic ca statul este jecmanit, ii informez ca statul este jecmanit incepind cu APA plata imbuteliata din izvoarele care ne apartin fiecaruia in parte este resursa naturala, si nimeni nu plateste redeventa la sticla imbuteliata, cum este de exemplu in Cehia sau Polonia, ba mai mult platim pe sticla de apa la supermarket mai mult decit platesc francezii sau italienii. Si putem continua cu exemple referindu-ne strict la resursele naturale exploatate de altii din care statul nu cistiga, pe care jurnalistii le ignora din ignoranta sau/si din interes.
  • valentin valentin
    Astept cu maxim interes celebra lista a domnilor/doamnelor care s-au pliimbat pe banii Ministerului Turismului, amar de ani. Bani publici. Astia macar sunt bani privati.
  • permutari permutari
    aici e un raspuns inteligent de la Kamikaze la loveaua platita din greu de Gold Corporation la grupul Realitatea-Catavencu:

    http://www.youtube.com/watch?v=c4VKHzhm_9I&feature=related


    si inca un raspuns emotionant:

    http://www.youtube.com/watch?v=MhZKFbtt7UY&feature=related

    cam asta-i concluzia cea mai vizibila: Catavencu ia bani pentru Rosia Montana, Kamikaze da.
  • cosmin cosmin
    Uitam multe lucruri cand este sa facem atacuri evident rau voite. Presa din Romania nu mai face diferenta intre lucruri ce tin de meserie si cele ce tin de partea personala. Jurnalistii se ataca constant din rautate evidenta. Daca erau si ei invitati poate taceau din gura.

Trimite un comentariu

sus