Skip to main content

Peter Imre: Publicitatea Adevărul se va vinde printr-o nouă companie. Vom avea 40 de staţii locale TV. Cum a ajuns publicitatea la Odyssey?

 

Adevărul Holding va avea o reţea de 40 de staţii TV locale, spune într-un interviu pentru paginademedia.ro Peter Imre, director general Adevărul Holding. Reţeaua este acum în lucru şi va fi dezvoltată prin parteneriate cu posturi deja existente.

Publicitate

Publicitatea Adevărul Holding va fi vândută printr-o regie nou înfiinţată, Media Point, în care Odyssey este acţionarul principal. Iar Adevărul ar putea fi listat la bursă în 2013, dar nu în România.

Un interviu despre Adevărul de Seară, despre relaţia cu Starcom, despre cât a scăzut comisionul pentru distribuitori dar şi despre cum a ajuns bugetul de publicitate al trustului lui Dinu Patriciu tocmai la agenţia lui Dinu Patriciu:

Petrişor Obae: Adevărul îşi deschide un birou la Bruxelles. De ce era nevoie?
Peter Imre
: Lucrurile care contează pentru Europa se întâmplă la Bruxelles. Cred că este important pentru cititorii noştri să înţeleagă ce impact are asupra lor legislaţia europeană. Este un pas necesar şi obligatoriu pentru un grup de media care vrea să îşi informeze corect cititorii.

Nu este un efort financiar? Acum o lună se punea problema restructurărilor.
Niciodată nu am vorbit de restructurări, am zis că optimizez costurile. Iar pentru Bruxelles nu vom angaja alţi oameni, vom folosi jurnalişti din trust.

Care este stadiul proiectului TV?
Este în lucru.

Din informaţiile paginademedia.ro, se intenţionează dezvoltarea unor posturi locale TV, care să fie reunite într-o reţea.
Conceptul de bază acesta este, da.

Vor fi cumpărate posturi locale?
Hai să vorbim despre ceea ce presupune o fabrică de conţinut. Toate canalele de difuzare dau o imagine completă: print, online, radio, TV. Automat putem spune că trebuie să ai şi staţii TV pentru asta.

Aţi cumpărat deja?
Nu comentez, deocamdată. Sunt în lucru.

Cumpăraţi?
Sunt negocieri, parteneriate sau cumpărări, nu dau detalii acum. Dezvoltăm parteneriate cu staţii locale.

Doar locale sau şi în Bucureşti?
Evident că Bucureştiul este foarte important.

Discuţii?
Avem planuri în progres şi pentru Bucureşti.

Va fi un post nou sau cumpăraţi unul deja existent?
Nu pot răspunde la această întrebare. Nu am secrete, dar nu vreau să dau competitorilor nici ideile noastre, nici planurile de dezvoltare.

Nucleul de dezvoltare va fi în jurul Adevărul de seară

Cum se va integra Adevărul de seară în proiect?
Adevărul de seară are un rol extrem de important aici. Va gestiona staţiile locale, radiourile locale şi va fi baza construcţiei în ţară. Nucleul de dezvoltare va fi în jurul Adevărul de seară.

Mă întorc din nou la fabrica de conţinut, pentru că ADS va dezvolta conţinutul pentru celelalte canale de distribuţie. Îmi doresc ca ADS şi canalele să aibă un conţinut mult mai consistent la nivel local (informaţii ultilitare, necesare pentru oamenii de acolo), plus informaţiile naţionale. De exemplu, mica publicitate pentru persoanele fizice va fi gratuită.

Când va porni acest proiect?
În 2 – 3 luni.

Câte vor fi?
Vor fi 40 de staţii locale. Dar nu numai TV, va fi şi o zonă de radio, plus alta de online local.

Cum se va numi staţia? Adevărul TV?
Asta nu vă pot spune. Dacă studiile vor arăta că Adevărul TV este cel mai potrivit nume, atunci aşa vom face.

Vor fi lansate simultan?
Nu, pe rând.

Nu va fi listată la Bucureşti, ci undeva unde poţi atrage investitori. Mă gândesc la Londra, Luxemburg sau Frankfurt.

Care este situaţia financiară a Adevărul Holding?
Acum sunt la al doilea ciclu de bugetare. Este în curs şi nu vă pot da cifre exacte. Pot spune că, până acum, vânzările de publicitate au crescut cu 80% faţă de anul trecut. Nu pot spune suma exactă.

La Registrul Comerţului figurează pe anul trecut pierderi de zeci de milioane de euro.
Acelea nu sunt pierderi, sunt investiţii plănuite. Compania este evaluată acum ca să o pregătim pentru listarea pe bursă. Aceasta este misiunea mea, să fie pregătită până în 2013, când dorim să facem listarea.

Aici?
Evident că nu va fi listată la Bucureşti, ci undeva unde poţi atrage investitori. Mă gândesc la Londra, Luxemburg sau Frankfurt.

Cât se va lista din companie?
Nu pot răspunde la această întrebare.

Vă menţineţi ideea că Adevărul de seară ar trebui să fie plătit?
Deocamdată rămâne aşa cum e. Dacă va reuşi să facă profit din publicitate, rămâne gratuit. Iar eu vă spun că face. Cred că la mijlocul anului viitor ADS va fi pe profit.

Au fost restructurări la Adevărul Holding?
Restructurarea companiei, respectiv reorganizarea oamenilor, este un proces continuu. Optimizarea structurilor este permanentă.

Dar au plecat oameni?
Puţini, până în 20.

Vor mai fi concedieri?
Nu este vorba de concedieri, sunt unii care pleacă, alţii care vin. Nimeni nu este bătut în cuie pe scaunul lui. NIMENI. Nu vor fi concedieri, ci reorganizări şi rotaţii ale personalului, dacă va fi nevoie de restructurarea oamenilor de la un departament sau de la un produs.

Ce se întâmplă cu Forbes, când expiră licenţa?
Licenţa este valabilă până în 2013 şi se va prelungi, vă spun sigur. Forbes a fost într-o perioadă de investiţii, dar trebuie s devină proftabil. Cred că în momentul de faţă nu este folosit la capacitatea maximă.

Distribuitorii trebuie să înţeleagă că profitul lor vine din volum şi nu din comision

Din câte am înţeles, aţi redus comisionul pentru distribuitori. Acum a ajuns la 25%. De ce?
Comisioanele au fost mult peste orice altă industrie. Înţeleg specificitatea industriei media, dar şi distribuitorii trebuie să înţeleagă necesităţile financiare ale Adevărul Holding.

Dacă nu vor mai lucra?
Ei au de ales dacă vor să meargă cu Adevărul pe termen lung şi să câştige bani. Noi nu avem probleme de distribuţie.

Înţeleg, dar au fost distribuitori care nu au fost de acord?
Repet, nu am probleme de distribuţie. Pe lanţul trofic, fiecare încearcă să îşi câştige pâinea. Relaţiile sunt în termene civilizate. Adevărul Holding aduce oricum cam 40% din încasările lor.

Distribuitorii trebuie să înţeleagă că profitul lor vine din volum şi nu din comision. La fel cum se întâmplă şi în publicitate.

Publicitatea Adevărul se va vinde prin compania Media Point.

Când va prelua Odyssey publicitatea Adevărul?
Va trece la ei la 1 octombrie. Vor asigura serviciile de media buying şi media planing.

Şi vânzările de publicitate?
Pentru asta va fi o terţă campanile, o casă de vânzări. Se numeşte Media Point.

Cine vor fi acţionarii?
Nu ştiu exact, ştiu doar că Odyssey va fi majoritar acolo. Va fi regia de vânzări a Adevărul Holding.

Cum poate o agenţie de publicitate să obţină bugete de la alte agenţii de pe piaţă, adică să convingă concurenţii?
Tocmai de asta s-a format compania, să nu fie astfel de probleme. Va fi o structură separată, cu management separat. Staff-ul este în prezent în formare, ştiu că recrutează, dar mai multe chiar nu ştiu.

Odyssey, agenţia deţinută de Dinu Patriciu, a câştigat licitaţia pentru contul Adevărul Holding, unde el e acţionar. S-a produs o iritare pe piaţă...
Toată lumea a avut caietele de sarcini, inclusiv Starcom. Am avut 10 agenţii în acest pitch şi am aplicat aceleaşi reguli. Trebuie să recunosc că a fost o alegere complicată.

Am cerut o scrisoare de garanţie bancară că vinde de atât pe an. Singurii care au adus au fost cei de la Odissey.

Ce a avut în plus Odyssey?
Oricare putea să câştige, dacă se încadra în cerinţele caietului de sarcini.

Nu este ciudat ca agenţia deţinută de acţionarul ziarului să participe la pitch?
Patronul este acţionar într-o firmă, cum mai e acţionar şi în multe alte companii. Faptul că este acţionar la Mic.ro, de exemplu, nu înseamnă că ia publicitatea de la Adevărul Holding la alte preţuri faţă de alţi clienţi.

De ce tocmai Odyssey?
Pentru că am vrut să iau de pe piaţă ce e mai bun. Pot spune că în acest proces, Dinu Patriciu a avut o implicare minimă.

Una dintre cerinţe a fost ca agenţia care va administra banii din publicitate să aducă şi bani.

Asta fac agenţiile?
Pentru mine important este să îmi vândă publicitate. Am cerut o scrisoare de garanţie bancară că vinde de atât pe an. Singurii care au adus au fost cei de la Odissey.

Care era valoarea?
10 milioane de euro pe an. Alţii s-au obligat la 5-6 milioane de euro. Nu era normal să aleg cea mai bună ofertă?

Este treaba unei agenţii să atragă publicitate?
Ei oricum cumpără spaţiu. Iau spaţiu de la Pro TV, de exemplu, şi mi-l vând mie. De ce nu ar lua spaţiu de la Adevărul să îl vândă altora?

Dacă piaţa se supără?
N-am să comentez felul în care piaţa agenţiilor de publicitate este organizată în România. Dacă nu vor mai vrea să cumpere publicitate de la Adevărul, nu vor mai cumpăra!

Nu cred că am o problemă juridică în relaţia cu Starcom

Care este relaţia cu Starcom?
Avem un grafic al plăţilor pe care le facem. Este vorba de perioada înainte de a veni eu aici, mai precis facturi pentru decembrie – aprilie. N-am să comentez eficienţa planului media al Starcom pentru anul trecut. Întrebaţi-i pe ei dacă consideră că a fost eficient.

Nu cred că am o problemă juridică în relaţia cu Starcom. Cât despre moralitate în afaceri, să nu discutăm.

Datoria este de 3 milioane de euro?
Mai puţin.

Care este termenul de plată?
Eşalonarea este până la sfârşitul anului. Au fost făcute în mai - iunie.

Şi atunci de ce a existat riscul ca televiziunile să nu mai difuzeze reclamele Adevărul?
Eu nu ştiu nimic despre acest lucru. A existat o singură televiziune pe care eu am scos-o din mediaplan, din cauza scăderii dramatice de audienţă. Nu pot spune care este acest post. În rest, reclamele Adevărul sunt conform planului media făcut de agenţia specializată.

A existat acest risc, am informaţii clare din piaţă în acest sens.
Din punct de vedere juridic, eu nu am nicio legătură cu posturile de televiziune. Este o poveste între mine şi Starcom.

Foto: Bogdan Maran, Mediafax Foto.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Stere Stere
    Ce prostie e asta cu regia detinuta de Odissey! E o prostie ca se face dar e o prostie si mai mare ca se spune ca se face! Cata placere o sa le faca agentiilor sa intareasca un concurent din banii clientilor lor. Deh, nu poti sa te pricepi la toate...

Trimite un comentariu

sus