Skip to main content

Piaţa de publicitate publică, potenţial de peste 35 de milioane de euro

 

Piaţa de publicitate publică în România “are potenţialul de a depăşi 150 milioane lei (circa 35 milioane euro) în 2011”, potrivit unui raport dat publicităţii astăzi de Centrul pentru Jurnalism Independent.

Publicitate

Această cifră arată că publicitatea publică este în continuă creştere, într-o perioadă în care piaţa de publicitate este, la nivel general, în scădere de câţiva ani.

Raportul arată o creştere accelerată a sumelor totale supuse procedurilor de achiziţie publică, de la 37,8 milioane lei în al doilea semestru din 2009 la peste 130 de milioane de lei în ianuarie-octombrie 2011.

Per total, piaţa de publicitate din România, în 2011, este evaluată la circa 300 de milioane de euro.

Potrivit studiului, deşi creşte numărul de proceduri de achiziţii de servicii publicitare, pierd teren măsurile prin care pot fi controlate eficienţa şi oportunitatea respectivelor achiziţii.

“Publicitatea care nu se vede”, scriu autorii raportului în privinţa resurselor disponibile prin fonduri nerambursabile care “nu sunt suficient de vizibile”.

Raportul “Piaţa de publicitate publică din România: Acceleraţi!”, semnat de Ioana Avădani şi Ciprian Nicolae, analizează procedurile de achiziţii publice derulate pe parcursul a patru perioade: iulie-decembrie 2009, iulie-decembrie 2010, ianuarie-iunie 2011, iulie-octombrie 2011.

Alte concluzii din raport:

  • “preţul cel mai mic” rămâne cel mai des folosit criteriu de atribuire, în defavoarea criteriului “oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”.
  • Autorităţile centrale contractează cele mai mari sume de bani, urmate de autorităţile locale (ADR-uri, judeţe, municipii etc.), în timp ce instituţiile publice, societăţile comerciale şi ONG-urile contractează cele mai mici sume.
  • Accesarea fondurilor nerambursabile europene reprezintă principalul motiv de creştere a pieţei de publicitate publică.
  • 75%-80% din piata evaluata la 150 milioane lei in 2011 “reprezinta sume din proiecte cu finanţare nerambursabilă”
    dacă, în 2011, premierul Emil Boc emitea un memorandum prin care erau suspendate toate contractele de publicitate, cu excepţia celor legate de proiecte europene, au continuat procedurile de achiziţii finantate din surse bugetare.
  • doar 45-50% din totalul procedurilor au avut anunţuri/invitaţii de participare în sistemul publicitatepublica.ro
    procentul procedurilor pentru care au fost publicate referate de oportunitate a scăzut, aţa cum a scăzut abrupt procentul procedurilor pentru care au fost publicate rapoarte de evaluare a impactului.
  • Raportul inaintează si o serie de recomandari “menite a facilita procesul de achizitie de publicitate, a garanta transparenta procesului decizional, alocarea corecta a contractelor si responsabilizarea autoritatilor). Printre acestea:“În unele cazuri, contractele de publicitate includeau clauze care cereau mass-media să difuzeze ştiri favorabile pentru instituţia care alocase contractul sau materiale de PR pentru anumite personaje politice. În alte cazuri, contractele de publicitate publică erau folosite drept subvenţii mascate pentru anumite companii de media. Cu o piaţă a publicităţii private în cădere spectaculoasă, cu bugetele reduse cu până la 50%, contractele cu autorităţile publice au devenit un adevarat balon de oxigen pentru multe redacţii, gata să dea la schimb conţinut editorial pentru mult doritele lichidităţi”, arată raportul CJI.

Principalele date pentru perioadele menţionate:

Iulie-Decembrie 2009:

  • Sume totale supuse procedurilor: 37,8 milioane lei. Sume totale atribuite: 22,7 milioane lei
  • Cele mai importante autorităţi contractante: autorităţile centrale (18,9 milioane lei total), urmate de autorităţi locale (15,8 milioane lei total)
  • Criteriul de atribuire utilizat preponderent: “Preţul cel mai mic” (76% din cazuri)
  • Procedura utilizată cel mai des: cererea de oferte (79,8% din cazuri)

Iulie-decembrie 2010:

  • Sume totale supuse procedurilor: 43,5 milioane lei. Sume totale atribuite: 40,4 milioane lei
  • Cele mai importante autorităţi contractante: autorităţile centrale (22,4 milioane lei total), urmate de autorităţi locale (12,4 milioane lei total)
  • Criteriul de atribuire utilizat preponderent: “Preţul cel mai mic” (72% din cazuri)
  • Procedura utilizată cel mai des: cererea de oferte (73,7% din cazuri)

Ianuarie-iunie 2011:

  • Sume totale supuse procedurilor: 85,3 milioane lei. Sume totale atribuite: 46 milioane lei
  • Cele mai importante autorităţi contractante: autorităţile centrale (41,8 milioane lei total), urmate de autorităţi locale (32,6 milioane lei total)
  • Criteriul de atribuire utilizat preponderent: “Preţul cel mai mic” (73% din cazuri)
  • Procedura utilizată cel mai des: cererea de oferte (72% din cazuri)

Iulie-octombrie 2011:

  • Sume totale supuse procedurilor: 52 milioane lei. Sume totale atribuite: 6,1 milioane lei
  • Cele mai importante autoritati contractante: autoritatile centrale (29 milioane lei total), urmate de autoritati locale (12,2 milioane lei total)
  • Criteriul de atribuire utilizat preponderent: “Pretul cel mai mic” (62,9% din cazuri)
  • Procedura utilizată cel mai des: cererea de oferte (66,3% din cazuri)

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus