„Am simţit pentru prima dată cu adevărat limitările frustrante ale legislaţiei audiovizualului”, a scris Radu Herjeu, membru CNA, pe blogul personal. Reacţia jurnalistului vine la câteva zile după ce Consiliul a amendat cinci posturi TV cu 65.000 de lei pentru derapajele în cazul mediatizării înmormântării Mărioarei Zăvoranu (pe larg, AICI).
„După 3 şedinţe cu discuţii interminabile pe seama modului în care televiziunile au acoperit ”evenimentul” crucial pentru naţie, circul prilejuit de moartea şi înmormântarea mamei unei “vedete”, concluzia a fost că nu se poate sancţiona mai nimic! Şi sigur nu suficient pentru a descuraja posturile să recidiveze!”, şi-a explicat Herjeu dezamăgirea.
„Câţiva reprezentanţi ai unor posturi au încercat să explice/justifice deciziile editoriale legate de prezentarea grotescului spectacol în care s-a transformat moartea unui om despre care nimeni n-ar fi ştiut nimic, dacă n-ar fi avut grijă tot televiziunile să-l ridice la rangul de ”vedetă”. Argumentele lor au fost, practic, două: asta vrea poporul, deci asta înseamnă interes public, aşadar sunt obligaţi să-l satisfacă, şi goana după audienţă cu orice preţ e justificată de nevoia de supravieţuire a posturilor şi, evident, de grija faţă de angajaţii lor care trebuie să pună pâine pe masa copiilor”, a mai scris Herjeu.
„Din păcate, CNA-ul nu va putea modifica ceva în bine în spaţiul audiovizual, atât timp cât va fi singur, nesprijinit de o opinie publică puternică şi implicată. Şi nu, văicărelile pe facebook şi bloguri nu vor schimba nimic! Când un reprezentant al unui post important îţi spune nonşalant că prezentarea in extenso a circului este, de fapt, o metodă de educare a populaţiei… nu mai sunt multe de comentat! Şi, legal, nici de făcut!”, a spus Herjeu în final.
Membrul CNA reia, pe blogul său, un pasaj din cartea sa scrisă în urmă cu 15 ani, Oglina Mişcătoare, o carte despre manipulare şi despre relaţia dintre mass-media, cultură şi societate.
Iată pasajul:
„Unul dintre argumentele invocate cel mai des de televiziune pentru a justifica impunerea de standarde scăzute sau/şi raportarea la ele: trebuie dat oamenilor ceea ce-şi doresc!
Argumentul este folosit şi de traficanţii de droguri sau de cei care practică sau controlează prostituţia şi pornografia. Argumentul este fals, chiar făcând abstracţie de etică şi morală. O mulţime de programe noi eşuează tocmai pentru că nu prezic şi nu respectă preferinţele telespectatorilor. Acesta este un motiv pentru care o mulţime de emisiuni şi de filme nu fac altceva decât să se maimuţărească unele pe altele. De aici apare o nouă idee, mai periculoasă. Media n-ar face decât să satisfacă o cerere deja existentă şi nu participă, precum traficantul de droguri, la crearea şi menţinerea cererii. E ca şi când ai spune că românii îşi doreau telenovele chiar înante de a şti ce sunt acelea. Acest lucru ignoră cu desăvârşire nu numai relaţia simbiotică dintre producătorul şi cumpărătorul unui produs sau al unui serviciu, dar şi puterea mass-mediei de a crea, menţine şi modela nevoile receptorilor.
Gândiţi-vă la relaţia dintre un părinte şi copilul său. Acesta din urmă ar mânca dulciuri până ar face diabet. Cu cât oprobiu l-am privi pe cel care ar permite acest lucru? Şi el ar putea folosi aceeaşi justificare: îi dau ceea ce-şi doreşte!
În orice caz, şi justificarea aceasta este falsă. Astfel, în grila unei televiziuni ar trebui să se regăseascătoate tipurile de programe dorite de telespectatori. Acest lucru nu se întâmplă pentru că importantă este dorinţa masei şi nu a grupurilor. Masa cea mare este un viitor consumator de detergenţi sau de idei propagandistice, în funcţie de obiectivele pe care şi le stabileşte o televiziune.”
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii
Da, mai este rolul de a face presiunui politice. Si o alta sursa de coruptie in societatea romaneasca (asa zic procurorii).
Dar poate imi explici tu (am inteles ca suntem la per tu)?
In privinta framantarilor, cred ca trebuiau sa va chinuie inca din timpul activitatii la Romania TV. "Masa cea mare este un viitor consumator (...) de idei propagandistice, în funcţie de obiectivele pe care şi le stabileşte o televiziune" Cred ca ati invatat foarte bine acest lucru. Inca mai sunt oameni in Romania revoltati ca "avem un presedinte care a vandut copii" ... Penibila si prestatia, penibila si atitudinea, penibila si framantarea, penibil pana la maxim ...
A discutat CNA de ce un abonat la cablu este conditionat sa plateasca pentru posturile care difuzeaza mizerii pentru a avea privilegiul sa plateasca din nou pentru posturi fara mizerii? Continutul de calitate a ajuns sa finanteze mizeriile.
A discutat CNA despre fictiunile prezentate de televiziuni drept realitate si delimitarea stricta a fictiunii de realitate? (de la tot felul de reality show-uri regizate pana la stiri de genul "furtuna de nisip la Vama Veche")
In alta ordine de idei, pe mine m-a trimis in CNA Parlamentul Romaniei, prin votul a 459 de reprezentanti ai poporului, deci e cam greu de spus ca am fost numit de un partid politic.