Skip to main content

HTML 5 versus Flash. Cum se schimba piata de advertising online odata ce Chrome si Firefox au blocat functia auto-play, respectiv afisarea bannerelor Adobe Flash?

 
HTML5 vs. Flash
HTML5 vs. Flash

ANALIZĂ. De la 1 Septembrie atat Google Chrome cat si Mozilla Firefox blocheaza animatiile sau continutul Adobe Flash afisat in browser. Ad-urile sau video-urile create cu ajutorul acestei platforme nu mai au functia de auto-play, iar userii sunt nevoiti sa dea click pe ele daca vor sa le vada. Intreaga piata incepe sa migreze fortat spre HTML5. Ce implicatii au aceste masuri pentru jucatorii din piata de publicitate online si ce alternative exista pentru advertiseri si agentii?

Publicitate

Zilnic, pe internet se afiseaza milioane de bannere cu animatii create in Adobe Flash. Masurile de blocare implementate de Chrome si Firefox pot afecta modul de livrare a campaniilor de bannere online de pe cele doua browsere. Chrome si Firefox impreuna genereaza la nivel mondial 70% din traficul de pe desktop, iar in Romania 40 %, conform www.rankings.ro.

Ce este Adobe Flash si care sunt motivele pentru care Chrome si Firefox au decis blocarea continutului creat prin intermediul acestui software?

Adobe Flash (fostul Macromedia Flash sau Shockwave Flash) denumit popular Flash, este o platforma multimedia de software folosita pentru crearea de grafica vectoriala, animatii, jocuri, aplicatii de desktop si aplicatii mobile. Grafica si animatiile Flash sunt proiectate cu ajutorul editorului Flash si pot fi vazute de utilizatori in browser prin intermediul Flash Player.

De-a lungul timpului, Flash a fost subiectul mai multor controverse, care au generat motivaţiile care stau la baza masurilor de blocare amintite anterior.

Primul motiv consta in faptul ca animatiile create in Flash consuma foarte multe resurse ale procesorului si ingreuneaza astfel functionarea calculatorului.

Cel de-al doilea motiv invocat este nivelul defectuos de securitate al Flash-ului. Reprezentantii Google sustin ca masura blocarii ar putea opri raspandirea de malware prin Flash Player, care are o istorie bogata de probleme de securitate. Cea mai recenta bresa de securitate s-a pretrecut in Iulie 2015 cand hackerii au targetat reteaua de advertising a Yahoo! exploatand o vulnerabilitate dintr-o versiune mai veche de Flash Player. Atacul a fost nedetectat aproape 7 zile si a afectat milioane de utilizatori din toata lumea.

Clătinarea omniprezentei acestei platforme a inceput insa cu cativa ani in urma, odata cu ascensiunea folosirii device-urilor mobile. Din cauza faptului ca animatiile Flash aveau performante slabe pe astfel de dispozitive producatorii de sisteme de operare pentru mobile au inceput sa incurajeze masiv dezvoltarea de aplicatii intr-un nou format - HTML5. Astfel, in anul 2011 Adobe a anuntat oficial ca renunta la dezvoltarea versiunii Flash pentru mobil. 4 ani mai tarziu, HTML 5 intra in scena puternic si pe device-urile non-mobile.

Ce este HTML 5?

HTML5 este ultima versiune a cunoscutului limbaj de marcare numit HTML, adica acel cod care descrie paginile web. Daca vorbim de bannere publicitare facute in HTML5, ne referim de fapt la 3 tipuri de cod:

- HTML- cel care e responsabil cu structura paginii

- CSS- cel care e responsabil de design-ul si prezentarea paginii

- JavaScript- folosit la animarea si manipularea elementelor HTML/CSS (in mod automat sau la interactiunea utilizatorului).

De ce HTML5?

HTML5 a fost construit pentru a livra aproape orice si-ar dori un user sa foloseasca online, fara a mai fi nevoie sa apeleze la niste plugin-uri aditionale de browser care sa se ocupe de task-uri specifice. De exemplu, vechiul HTML4 nu putea sa livreze video si de aceea plug-in-uri ca Windows Media Player, Quicktime sau Flash Player au substituit aceasta lipsa a versiunilor vechi de HTML.

HTML5 versus Flash

Pro

  • HTML5 nu e detinut de vreo companie, asa ca utilizarea lui de catre programatori este gratuita
  • Continutul HTML5 poate fi accesat de pe o multitudine de dispozitive, atat de pe desktop cat si de pe tableta, smartphone, smart TV sau notebook
  • HTML 5 a ramas singurul standard care poate livra bannere pe mobile, in contextul in care in Romania de exemplu, traficul mobil in August 2015 depasea 16% din totalul traficului online, iar trendul este ascendent.
  • Pentru livrarea bannerelor utilizatorii nu au nevoie de plug-in-uri aditionale, ci doar de un browser care suporta HTML5.
  • Foloseste un open standard definit de W3C (The World Wide Web Consortium) si sustinut de gigantii industriei online Apple, Microsoft & Google
  • Are un grad de securitate mai ridicat decat Flash Player-ul
  • Folosirea exclusiva a tehnologiilor HTML 5 ar trebui sa imbunatateasca experienta de navigare, ameliorand totodata consumul de memorie RAM si resurse de procesor.

Contra

  • Noi specificatii pentru programatorii de bannere sau alte tipuri de continut multimedia.
  • Debugging-ul si setarea bannerelor dureaza mai mult, mai ales pentru bannerele non-standard.
  • E un limbaj in dezvoltare si pot interveni permanent modificari
  • Continutul complex inca nu poate fi dezvoltat la acelasi nivel in HTML5 precum cel din Adobe Flash
  • Intregul cod al continutului HTML5 este vizibil in sursa site-ului, direct din browser. Creativitatea de tip copy-paste va fi mai usoara ca niciodata.

Dezvoltarea si servirea bannerelor HTML5

Pentru dezvoltarea si livrarea bannerelor HTML5, agentiile de creatie au doua variante:

  1. Sa converteasca un banner Flash in HTML 5 cu ajutorul unui tool de conversie. Ca exemple sunt Adobe Flash Pro sau Google Swiffy. Aceasta conversie insa duce deseori la aparitia de bug-uri care trebuie corectate ulterior conversiei.
  2. Sa creeze unui banner HTML5 de la 0. Pentru aceasta agentiile au nevoie de un designer, care sa pregateasca layout-ul banner-ului si de un programator care sa realizeze partea de animatie folosind codurile CSS si JavaScript. In anumite cazuri designerul si programatorul pot fi una si aceeasi persoana.

Odata ce banner-ul e gata, agentia trebuie sa se asigure ca acesta poate fi livrat in spatiul media de catre adserver. Pentru asta, trebuie sa stie ca fiecare adserver are niste reguli specifice ce permit inregistrarea in cadrul adserver-ului a datelor importante pentru un advertiser: numarul de click-uri si de interactiuni cu bannerul, expand etc.

Ca un indrumar, Gemius foloseste urmatoarele specificatii ce pot consitui in principiu un ghid tehnic de implementare si pentru alte solutii de servire:   http://cloud.gemius.ro/specs/ .

Despre Gemius: Originara din Polonia, Gemius s-a extins in regiunea EMEA si momentan opereaza in 35 de tari. Compania integrează în măsurarea audientei online atat panelurile consumatorilor cat si cercetarea avansata a site-urilor (studiul gemiusAudience). Ofera de asemenea, solutii profesionale de cercetare, servicii analitice si de consultanta, de la studii site-centric si user-centric, la instrumente avansate tehnologic pentru studierea comportamentului utilizatorilor de internet pe anumite site-uri (gemiusPrism), servicii de masurare a campaniilor publicitare online (gemiusDirectEffect) si a eficientei acestora (gemiusBrandingEffect).

Adserverele Gemius, AdOcean (adserver pentru publisheri) si gDE (adserver pentru agentii) sunt pregatite si deja livreaza bannere HTML5. Începand cu 16 septembrie Gemius va implementa o serie de noi template-uri HTML5, pe langa cele deja existente.

Gemius realizeaza si proiecte de cercetare cerute de clienti (gemiusAdHoc). Suplimentar fata de serviciile de cercetare mentionate inainte, Gemius ofera solutii de masurare a comportamentului utilizatorilor care urmaresc continut video si multimedia online (gemiusStream) si a comportamentului utilizatorilor privind vizualizarea anumitor zone din site, zonele acestora de focus si de click (gemiusHeatMap).

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus