Skip to main content

„Gest iresponsabil care trădează o mentalitate de sorginte totalitară”. Ministrul de interne, criticat pentru „lista jurnaliştilor”

„Organizaţiile semnatare condamnă ferm acest gest iresponsabil care trădează o mentalitate de sorginte totalitară”, au catalogat două organizaţii gestul ministrului de interne Carmen Dan, de a spune numele unor jurnalişti cu menţiunea că ar fi chemat oamenii la protestele din Piaţa Victoriei, prin mesaje postate pe reţelele de socializare.

Publicitate

„Considerăm că avem de-a face cu un demers deosebit de periculos prin care tocmai autorităţile statului ce au ca atribuţii în apărarea legii şi protejarea ordinii publice fac şi distribuie liste cu cetăţeni care nu se fac vinovaţi decât de exercitarea unor drepturi”, se menţionează într-un comunicat semnat de ActiveWatch şi Centrul pentru Jurnalism Independent.

Pe de altă parte, ActiveWatch şi Centrul pentru Jurnalism Independent „condamnăm în egală măsură gestul iresponsabil al unor jurnalişti şi altor persoane de publicare a adreselor şi datelor personale ale unor politicieni, efectul fiind tot unul de instigare la violenţă”.

Reamintim că, astăzi, ministrul de interne Carmen Dan menţionat mai multe nume de jurnalişti şi persoane publice, despre care a „remarcat susţinerea protestelor de stradă pe reţelele sociale”: Mircea Marian, Emilia Şercan, Ovidiu Vanghele, Robert Turcescu, Lucian Mândruţă, Nicuşor Dan, Clotilde Armand, Cătălin Tolontan. Detalii, pe Paginademedia.ro, AICI.

Comunicatul integral al ActiveWatch, în continuare:

Vânătoare de vrăjitoare la Ministerul Afacerilor Interne Publicat Joi, 2 februarie 2017

Vânătoare de vrăjitoare la Ministerul Afacerilor Interne Ministrul Afacerilor Interne a făcut publică o listă cu jurnalişti şi politicieni care ar fi promovat recentele proteste de stradă în mediul online.

Dna Ministru Carmen Dan a afirmat în cadrul conferinţei de presă că:

„Acţiunile de protest au fost promovate prin intermediul reţelelor de socializare (...). Cu această ocazie, am remarcat implicarea unor personalităţi publice, formatori de opinie sau membri ai unor formaţiuni politice pentru susţinerea acestor proteste în stradă. Să vă dau câteva nume: Mircea Marian, Ovidiu Vanghele, Nicuşor Dan, Cătălin Tolontan, Andrei Gheorghe, Clotilde Armand, Emilia Şercan, Robert Turcescu, Lucian Mândruţă.” Ulterior, dna ministru Dan a vorbit despre violenţele produse în cadrul acestor proteste, asociind implicit lista de mai sus cu actele de violenţă.

Organizaţiile semnatare condamnă ferm acest gest iresponsabil care trădează o mentalitate de sorginte totalitară. Lista difuzată reprezintă o încercare a Ministrului Afacerilor Interne de intimidare şi presiune la adresa vocilor critice din societate, cu posibile efecte foarte periculoase la adresa siguranţei acestora. Libertatea cuvântului, dreptul la opinie, libertatea întrunirilor sunt drepturi garantate constituţional, obligaţia autorităţilor fiind de a le proteja, nu de a contesta sau condamna exercitarea lor de către cetăţeni.

Aminitim doamnei ministru Carmen Dan că, în virtutea dreptului la liberă exprimare (Art. 30 din Constituţia României), orice cetăţean, inclusiv jurnaliştii şi politicienii, are dreptul să sprijine şi să cheme la protest, atât timp cât nu instigă la violenţă sau la nerespectarea legii. De asemenea, articolul 39 din Constituţie garantează cetăţenilor dreptul de a participa la întruniri publice.

Prin cele susţinute în conferinţa de presă de azi, Carmen Dan demonstrează că principala sa preocupare o reprezintă apărarea actualului Guvern, nu apărarea legii şi a drepturilor individuale. Reamintim autorităţilor publice că instituţiile statului au obligaţia să acţioneze cu responsabilitate şi să protejeze toţi cetăţenii, indiferent de opiniile lor.

Considerăm că avem de-a face cu un demers deosebit de periculos prin care tocmai autorităţile statului ce au ca atribuţii în apărarea legii şi protejarea ordinii publice fac şi distribuie liste cu cetăţeni care nu se fac vinovaţi decât de exercitarea unor drepturi. În acest sens, organizaţiile semnatare cer demisia doamnei Carmen Dan din funcţia de Ministru al Afacerilor Interne. Condamnăm în egală măsură gestul iresponsabil al unor jurnalişti şi altor persoane de publicare a adreselor şi datelor personale ale unor politicieni, efectul fiind tot unul de instigare la violenţă.

ActiveWatch

Centrul pentru Jurnalism Independent

VEZI AICI Declaraţia ministrului interne şi înregistrarea VIDEO a declaraţiei, dar şi reacţiile altor nume de pe listă – Lucian Mîndruţă, Emilia Şerva, Ovidiu Vanghele, aici.