Skip to main content

DECIZIE CNA. Copiii între 3 și 15 ani nu vor mai avea voie să apară în reclamele la alimente

 
DECIZIE CNA. Copiii între 3 și 15 ani nu vor mai avea voie să apară în reclamele la alimente

FĂRĂ COPII. Consiliul Național al Audiovizualului a decis în ședința de astăzi ca minorii cu vârste între 3 și 15 ani să nu mai apară în reclamele la alimente. Decizia forului audiovizual va intra în vigoare la șase luni de la data publicării. 

Publicitate

UPDATE. De menționat că noua prevedere legală obligă la respectarea legislației doar radiodifuzorii licențiați în România (de exemplu Pro TV, Antena 1, Antena 3, Prima TV sau Kanal D), nu și televiziunile licențiate în afara țării. 

Această nouă prevedere este parte a mai multor modificări ale Codului de reglementare în audiovizual, inițiată de membrul CNA Radu Herjeu, în toamna anului trecut.

Propunerea ce vizează apariția copiilor în reclame la alimente a venit din partea lui Valentin Jucan. 

Ce spune noul articol: „Să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor cu vârste între 3 și 15 ani”

De menționat că, forul va decide, tot astăzi, perioada de aplicarea a acestui articol. 

Decizia a venit după ce articolul inițial propus de Valentin Jucan, ce interzicea apariția minorilor de până la 18 ani, a fost în dezbatere publică, iar mai multe instituții sau companii au venit cu amendamente. Printre acestea se numără Romalimenta, Asociația Internațională a Publicitarilor (IAA), sau Consiliul Național al Publicității (RAC), dar au venit cu propuneri și Pro TV sau Kaufland.

Valentin Jucan, membru CNA, cel care a inițiat propunerea, a explicat pe pagina sa de Facebook:

„Am susținut această modificare fiindcă este esențială introducerea unei discipline în publucitate, în raport cu minorii și cu rolul pe care părintele îl are. Această nouă normă vine ca urmare a lipsei în societate a educației alimentare și, din păcate, a responsabilității celor își promovează produsele, folosindu-se de credulitatea copiilor. Protecția superioară a minorului este esențială într-o societate imatură în domeniul responsabilității alimentare.”

 
Valentin Jucan: „În Suedia nu a trebuit să se ajungă în situația în care suntem noi acum, fiindcă publicitarii și reprezentanții companiilor care comercializează produse alimentare au considerat că nu este etic să se folosească de copii. Au considerat că nu e cazul să se folosească de copii atunci când comercializează carne sau când comercializează, de exemplu, că avem în România un exemplu la un blender”. 
 
Petre Dincă, reprezentant CNA: „Confirm argumentul adus de domnul Jucan, însă informația nu este completă, pentru că au adoptat o astfel de regulă mai strictă, interzicând publicitatea la copii, dar s-au trezit cu un alt fenoment. Radiodifuzorii lor comerciali au preferat să migreze în Marea Britanie și și-au luat licență de acolo și (Suedia - n.r.) a intrat într-un litigiu cu Marea Britanie pentru că încercau să susțină ideea că au ocolit, prin faptul că s-au pus sub jurisdicție britanică, legislația suedeză. Concluzia judecătorului a fost că Suedia are dreptul să adopte reguli mai stricte, dar nu poate impune altor radiodifuzori și nu pot face nimic pentru a bloca accesul publicului suedez la publicitatea pe care o vedeau pe canalele de străine.”
 
Gabriel Tufeanu: „Cred ca s-a ajuns in situatia aceasta din cauza faptului ca s-a depasit la un moment dat acel prag. Daca fiecare producator avea grija, chiar nu avea sens discutia. Noi chiar nu putem reglementa pentru fiecare speta si fiecare produs in parte.”
 
George Chiriţă, șeful ARCA: „Dacă la noi ar intra în vigoare o asemenea reglementare, toate canalele românești ar fi private de a fi difuzate asemenea spoturi (...). În același timp, radiodifuzorii care sunt retransmiși prin cablu în România nu vor avea asemenearestricțiiși sunt undeva la 70 la sută cei care sunt retransmiși în cablu în România fără să aibă licență la noi.
 
Consiliul Concurneție analizează astfel de situații cu foarte mare atenție. Este foarte clar că radiodifuzorii străini vor putea să difuzeze în continuare spoturi care conțin minori în realizarea lor, iar pe de altă parte anunțătorii se vor direcția către acei radiodifuzori și nu către cei români care vor fi privați de o bună parte a pieței care le era accesibilă. Cred că la Consiliul Concurenței o asemenea temă poate să fie foarte serios analizată.”
 
 Știre în curs de actualizare
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • Mi se pare o reglementare absurdă.
    Pe posturile TV de la noi sunt destule clipuri filmate afară - care se difuzează și la televiziunile de afară - în care copii cu vârste cuprinse între 3 și 15 ani, apar în reclame cu alimente...dulciuri să zicem. Adică la ei se poate și noi suntem mai catolici decât Papa ?
  • Nu ințeleg de ce in străinătate nu e nicio problemă, la noi e! Și copiii mănâncă. Aiureli ca să justifice salariile....
  • E o decizie absolut NORMALA. E total lipsit de etica sa folosesti copii ca sa iti vinzi produsul. E manipulare emotionala, exploatare a copiilor. "Vezi ce simpatic e copilul si ce dragalas se exprima? Hai cumpara-ne produsul!"
  • Ce tampenie daca vrei sa faci reclame la biscuiti scutece lapte praf sau la medicamente pentru copii faci recleame cu persoane adulte adica il pui pe Cabral sau Delia sa poarte pampers sau sa bea lapte praf o lege idioata data de niste idioti din Cna

Trimite un comentariu