Skip to main content

DECIZIE CNA. Copiii între 3 şi 15 ani nu vor mai avea voie să apară în reclamele la alimente

 
DECIZIE CNA. Copiii între 3 şi 15 ani nu vor mai avea voie să apară în reclamele la alimente

FĂRĂ COPII. Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis în şedinţa de astăzi ca minorii cu vârste între 3 şi 15 ani să nu mai apară în reclamele la alimente. Decizia forului audiovizual va intra în vigoare la şase luni de la data publicării.

Publicitate

UPDATE. De menţionat că noua prevedere legală obligă la respectarea legislaţiei doar radiodifuzorii licenţiaţi în România (de exemplu Pro TV, Antena 1, Antena 3, Prima TV sau Kanal D), nu şi televiziunile licenţiate în afara ţării.

Această nouă prevedere este parte a mai multor modificări ale Codului de reglementare în audiovizual, iniţiată de membrul CNA Radu Herjeu, în toamna anului trecut.

Propunerea ce vizează apariţia copiilor în reclame la alimente a venit din partea lui Valentin Jucan.

Ce spune noul articol: „Să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor cu vârste între 3 şi 15 ani”

De menţionat că, forul va decide, tot astăzi, perioada de aplicarea a acestui articol.

Decizia a venit după ce articolul iniţial propus de Valentin Jucan, ce interzicea apariţia minorilor de până la 18 ani, a fost în dezbatere publică, iar mai multe instituţii sau companii au venit cu amendamente. Printre acestea se numără Romalimenta, Asociaţia Internaţională a Publicitarilor (IAA), sau Consiliul Naţional al Publicităţii (RAC), dar au venit cu propuneri şi Pro TV sau Kaufland.

Valentin Jucan, membru CNA, cel care a iniţiat propunerea, a explicat pe pagina sa de Facebook:

„Am susţinut această modificare fiindcă este esenţială introducerea unei discipline în publucitate, în raport cu minorii şi cu rolul pe care părintele îl are. Această nouă normă vine ca urmare a lipsei în societate a educaţiei alimentare şi, din păcate, a responsabilităţii celor îşi promovează produsele, folosindu-se de credulitatea copiilor. Protecţia superioară a minorului este esenţială într-o societate imatură în domeniul responsabilităţii alimentare.”

Valentin Jucan: „În Suedia nu a trebuit să se ajungă în situaţia în care suntem noi acum, fiindcă publicitarii şi reprezentanţii companiilor care comercializează produse alimentare au considerat că nu este etic să se folosească de copii. Au considerat că nu e cazul să se folosească de copii atunci când comercializează carne sau când comercializează, de exemplu, că avem în România un exemplu la un blender”.
Petre Dincă, reprezentant CNA: „Confirm argumentul adus de domnul Jucan, însă informaţia nu este completă, pentru că au adoptat o astfel de regulă mai strictă, interzicând publicitatea la copii, dar s-au trezit cu un alt fenoment. Radiodifuzorii lor comerciali au preferat să migreze în Marea Britanie şi şi-au luat licenţă de acolo şi (Suedia - n.r.) a intrat într-un litigiu cu Marea Britanie pentru că încercau să susţină ideea că au ocolit, prin faptul că s-au pus sub jurisdicţie britanică, legislaţia suedeză. Concluzia judecătorului a fost că Suedia are dreptul să adopte reguli mai stricte, dar nu poate impune altor radiodifuzori şi nu pot face nimic pentru a bloca accesul publicului suedez la publicitatea pe care o vedeau pe canalele de străine.”
Gabriel Tufeanu: „Cred ca s-a ajuns in situatia aceasta din cauza faptului ca s-a depasit la un moment dat acel prag. Daca fiecare producator avea grija, chiar nu avea sens discutia. Noi chiar nu putem reglementa pentru fiecare speta si fiecare produs in parte.”
George Chiriţă, şeful ARCA: „Dacă la noi ar intra în vigoare o asemenea reglementare, toate canalele româneşti ar fi private de a fi difuzate asemenea spoturi (...). În acelaşi timp, radiodifuzorii care sunt retransmişi prin cablu în România nu vor avea asemenearestricţiişi sunt undeva la 70 la sută cei care sunt retransmişi în cablu în România fără să aibă licenţă la noi.
Consiliul Concurneţie analizează astfel de situaţii cu foarte mare atenţie. Este foarte clar că radiodifuzorii străini vor putea să difuzeze în continuare spoturi care conţin minori în realizarea lor, iar pe de altă parte anunţătorii se vor direcţia către acei radiodifuzori şi nu către cei români care vor fi privaţi de o bună parte a pieţei care le era accesibilă. Cred că la Consiliul Concurenţei o asemenea temă poate să fie foarte serios analizată.”
Ştire în curs de actualizare
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Mi se pare o reglementare absurdă.
    Pe posturile TV de la noi sunt destule clipuri filmate afară - care se difuzează și la televiziunile de afară - în care copii cu vârste cuprinse între 3 și 15 ani, apar în reclame cu alimente...dulciuri să zicem. Adică la ei se poate și noi suntem mai catolici decât Papa ?
  • Nu ințeleg de ce in străinătate nu e nicio problemă, la noi e! Și copiii mănâncă. Aiureli ca să justifice salariile....
  • E o decizie absolut NORMALA. E total lipsit de etica sa folosesti copii ca sa iti vinzi produsul. E manipulare emotionala, exploatare a copiilor. "Vezi ce simpatic e copilul si ce dragalas se exprima? Hai cumpara-ne produsul!"
  • Ce tampenie daca vrei sa faci reclame la biscuiti scutece lapte praf sau la medicamente pentru copii faci recleame cu persoane adulte adica il pui pe Cabral sau Delia sa poarte pampers sau sa bea lapte praf o lege idioata data de niste idioti din Cna

Trimite un comentariu

sus