Skip to main content

Naumovici, despre logoul Capitalei: E lăudabil că s-a anulat pentru că nu e original. Arată că selecția e onestă

 
Naumovici, despre logoul Capitalei: E lăudabil că s-a anulat pentru că nu e original. Arată că selecția e onestă

“Faptul că același desen a fost ales și de Taipei, înseamnă că nici noi nu ne-am orientat rău”, glumește publicitarul Bogdan Naumovici, după ce desenul desemnat câștigător pentru logo-ul Capitalei a fost anulat, pentru că seamănă cu cel al orașului Taipei.

Publicitate

Publicitarul, care a fost membru al comisiei de selecție, explică în exclusivitate pentru Paginademedia.ro cum s-a votat, care au fost criteriile, de ce a acceptat să fie în comisie, dar și ce variante a găsit în sutele de propuneri:

“Am văzut zeci de Arcuri de triumf, multe inimi și B-uri, dar și câteva acvile și Case ale poporului”

Bogdan Naumovici, pentru Paginademedia.ro:

“Logo-ul a fost descalificat pentru că nu e original. Nu putem spunem dacă el a fost copiat sau nu, nu ne putem pronunța. Doar că nu îl putem folosi, pentru că seamănă foarte mult cu altceva”

“Ceea ce e de apreciat este transparența și onestiatatea procesului. În momentul în care a văzut că seamănă foarte mult cu cel din Taipei, niciunul dintre membrii comisiei nu a avut de comentat.”

"Totul a fost deschis și transparent. A fost, de altfel, o condiție de bază pentru a fi în această comisie."

Mi se pare lăudabil că premiul a fost retras când s-a constatat asemănarea. Nu a fost ca la frunza lui Udrea. Nu s-au căutat probleme de procedură, în dauna fondului.”

Care va fi noul logo, după cel descalificat?

Naumovici:

“Logic ar fi să se ducă spre locul al doilea, dar nu e sigur. Ne vom întâlni, cei din comisie, și vom stabili.”

Cum s-a jurizat?

Bogdan Naumovici, pentru Paginademedia.ro:

“Fiecare a dat note pe cinci criterii:

1. Relevanță: să aibă legătură cu Bucureștiul

2. Atractivitate: aici, e drept, e un criteriu subiectiv

3. Originalitate: Au fost multe propuneri, fiecare a venit cu zece variante, deci au fost peste 2.000. Concurenții și-au asumat fiecare că lucrarea lor e originală. Noi am mers pe prezumția de nevinovăție, nu invers.

Noi ne-am uitat pe logo-urile orașelor care încep cu litera B, ca și Bucureștiul: Budapesta, Berlin, Bruges, Belfast. Nu am căutat în zecile de mii de orașe să le vedem logo-urile.

Oricum, am apreciat concurenții care au pus și o prezentare și o justificare a conceptului, nu numai un desen.

Până acum, eu habar nu aveam că există posibilitatea de a căuta pe net imagini similare, că am fi verificat.

4. Versatilitate: să se poată declina pe evenimente sportive, culturale etc.

5. Adaptabilitate: să se poată pune pe tot felul de suporturi.

Toate notele au fost date individual de cei din comisie, care au participat pro-bono. Am discutat zece, în ordinea notelor.

Am văzut zeci de Arcuri de triumf

Despre calitatea lucrărilor?

Din cele peste 200 de lucrări, 70-80% nu aveau ce căuta acolo, spune publicitarul.

Naumovici:

"Am văzut zeci de Arcuri de triumf, multe inimi și B-uri, dar și câteva acvile și Case ale poporului. Unii au venit cu argumentație, alții cu desene de mână, pictate. Și Ateneuri. M-a mirat folosirea Arcului de triumf, e un simbol care trimite, mai degrabă, la Paris."

Puțini publicitari printre concurenți.

Naumovici: Din toți cei peste 200 de participanți, dacă am cunoscut 2 dintre ei (și aceia nu au intrat în selecția finală). Ca publicitar, cunosc o grămadă de art directori, dar nu i-am văzut să participe. I-aș trage puțin de urechi pe creativii care nu au fost interesați. Nu e un logo pentru Firea, e pentru oraș. Plus că nu cred că le-ar fi stricat 10.000 de euro.

A fost și un slogan care mi-a plăcut: Locuim împreună. Pentru un oraș divizat între tineri frumoși și liberi și pensionari, între bicicliști și șoferi, între alte lucruri, e o poziționare interesantă.

De ce s-a dus în comisie?

Pentru că nu se alege logo-ul lui Firea, e logoul orașului. Eu n-am votat-o pe Firea, dar dacă în felul acesta vin cu o mână de ajutor pentru București, de ce nu? 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Bogdan Naumovici, publicitar, membru in comisia de selectie a logo-ului Bucuresti, unul dintre cei care au muscat cu nesaț din țeapa Taipei: "Până acum, eu habar nu aveam că există posibilitatea de a căuta pe net imagini similare, că am fi verificat."
    Competență și profesionalism, frate, nu te joci.... :))))
  • Cred ca este cea mai stupida explicatie si lipsită de sens logic pe care o sud, din păcate venita de la un profesionist in domeniu. "Logo" - ul acesta este versatil? Este adaptabil? Psi cu o inimioara si un trifoi poți sa te joci cum vrei, fara prea multa filosofie. Creativitate? Bucureștiul nu înseamnă doar Arc de Triumf, Casa Poporului si alte simboluri la care te gândești pe loc.
  • Concursurile sunt cancerul profesiei de designer grafic. Niciun profesionist cu respect de sine(care are de platit ipoteca si de hranit copii) nu lucreaza pe gratis in speranta ca o minunata comisie il va alege pe el.

    Un proiect de branding de genul asta (facut decent) necesita timp, resurse si oameni care au habar ce fac. O echipa de branding de la oricare din zecile de agentii de marketing si publicitate din Bucuresti putea produce cateva zeci de variatii, testa receptia, si imbunatati design-urile pana la o versiune finala relevanta pentru clienti(care in cazul asta sunt toti locuitorii Bucurestiului). Dar oamenii astia *** tot lanseaza concursuri.

    Semnul grafic - desi e total neadecvat pentru ceea ce vrea sa reprezinte (la fel ca si cel al Taipei-ului) nu este un plagiat. Daca era plagiat, era desenat mai bine.
  • Naumovici asta ori s-a ramolit ori e nu stie pe ce lume traieste! Lasand la o parte povestea cucu asemamarea, care din cele patru criterii le indeplineste alegerea facuta de comisie ? Ce lagatura are cu Bucurestiul??? Ce e reprezentativ?? Doamne, ce comisie au pus astia sa decida!!
  • @alex, Scrie undeva pro-bono in articol... Eu zic ca ar fi fost si mai frumos sa il puna tot pe acest domn care a castigat sa refaca logo-ul sub alt mod, incat sa nu arate ca o copie... Si asa s-ar fi vazut creativitatea si dorinta lui...
  • "Noi ne-am uitat pe logo-urile orașelor care încep cu litera B" - asta spune totul despre coeficientul de inteligenta al comisiei.
    Cu cati bani i-a platit Firea, din bani publici, pe expertii astia in nimic?

Trimite un comentariu