Skip to main content

Digital News Report. Publicul începe să aleagă brandurile media cu „reputaţie bună”. Pro TV şi Digi24 conduc în topul încrederii

 
Digital News Report. Publicul începe să aleagă brandurile media cu „reputaţie bună”. Pro TV şi Digi24 conduc în topul încrederii

Pro TV şi Digi24 se numără printre brandurile media cu credibilitate, care şi-au păstrat audienţa, atât online cât şi offline. Cele două ocupă primele locuri în topul brandurilor utilizate săptămânal de publicul digital din România.

Publicitate

Concluziile reies din raportul Digital News Report, un studiu realizat la nivel mondial (inclusiv în România) de Reuters Institute de la Universitatea din Oxford. În ţara noastră, cercetarea s-a făcut în colaborare cu Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Din acelaşi raport mai aflăm că, în medie, consumatorul de ştiri online foloseşte săptămânal până la 7 surse de ştiri, TV, online, radio şi presă scrisă.

O tendinţă interesantă remarcată de acest studiu este că atât la nivel global cât şi în România încep să fie preferate brandurile media cu „reputaţie bună”, iar publicu tinde să se îndepărteze de sursele de informare puternic polarizate şi încearcă să evite ştirile potenţial false.

Datele comparate pe ultimii trei ani, de când se face acest studiu în România, arată că o abordare echilibrată a informaţiilor ajută brandurile de media să-şi păstreze audienţele, se menţionează în concluziile Digital News Report.

Primele două branduri de media, atât online cât şi offline, sunt ProTV şi Digi 24, care îşi menţin poziţiile din ultimii ani. O acoperire echilibrată a ajutat alte branduri media să îşi păstreze audienţa. Este, de exemplu, cazul staţiei de radio Europa FM, al radioului public, şi a trei branduri puternice online, HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.

În ce priveşte online-ul. Facebook rămâne principala sursă de informare pentru publicul românesc, după cum au recunoscu 68% dintre repondenţii studiului. Platforma este urmată la distanţă de YouTube şi WhatsApp.

Raluca Radu, profesor şi raportor pentru România în Digital News Report despre concluziile raportului

Unele branduri de media, care au avut o acoperire mai polarizată în susţinerea sau în critica guvernului, înregistrează o scădere a utilizării declarate, de până la 10 puncte procentuale în ultimii trei ani: Antena 1, Antena 3 şi România TV (pro) şi Realitatea TV (anti-guvernamentală).”

Raluca Radu spune că problema nu ţine de modul în care funcţionează aceste redacţii, ci mai degrabă despre modul în care sunt realizate şi conduse emisiunile de analiză şi talk-show-urile politice.

Totodată, potrivit studiului, încrederea în ştiri, în ansamblu, s-a redus de la 44% în 2018, la 37% în 2019.

De ce? Raluca Radu explică:

„Politicienii au atacat jurnaliştii în mod constant, în timp ce coaliţia de la guvernare a adoptat modificări legislative care dăunează sistemului judiciar, dar care sunt greu de explicat publicului larg. Au scăzut demonstraţiile şi protestele de stradă care au existat în ultimii doi ani, ceea ce a dus la o scădere a senzaţiei de presiune pe care o simţeau oamenii, în a urmări ştirile în mod constant.

Nu în ultimul rând, redacţiile româneşti şi-au menţinut tradiţia de a se ataca reciproc pentru a se poziţiona. Ca de obicei, aceste atacuri devin mai intense înainte de alegeri şi, astfel, afectează încrederea în jurnalism, în general.”

FOTO. Din concluziile studiului Digital News Report

  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report

Paginademedia.ro prezintă câteva concluzii, pe scurt:

România

  • Telefonul mobil a depăşit calculatorul, ca punct de acces pentru ştiri
  • Sursele online şi TV rămân principalele surse de informare pentru români
  • În online, Facebook rămâne principalul instrument de acces la informaţie pentru publicul românesc
  • Creşte importanţa serviciilor de mesagerie
  • Încrederea în presă, în general, a scăzut cu 7% faţă de 2018
  • Redacţiile care au păstrat un ton echilibrat în prezentarea ştirilor menţin poziţia de lider
  • Conţinutul puternic polarizat îndepărtează, treptat, audienţa
  • În medie, oamenii folosesc mai bine de şapte branduri de media pe săptămână

Global

  • Publicul este mai interesat de brandurile de media „cu reputaţie”, pentru a evita dezinformarea
  • Publicul preferă un consum diversificat de media
  • Scade utilizarea Facebook pentru ştiri, în favoarea altor platforme
  • Modelul de business cu plată favorizează un singur titlu
  • Creşte numărul celor care evită ştirile în mod constant pentru că sunt depresive şi pentru că oamenii se simt neputincioşi
  • Interesul pentru podcast este în creştere, mai ales în rândul tinerilor

Concluzii pentru România, pe larg

  • Publicul digital din România continuă să arate un mare interes pentru informaţia de presă. Consumatorul mediu de ştiri online foloseşte săptămânal până la şapte surse de ştiri, TV, online, radio şi presă scrisă.
  • Publicul din România păstrează tendinţa globală, tinde să se îndepărteze de sursele de informare puternic polarizate şi încearcă să evite ştirile false.
  • Datele comparate pe ultimii trei ani, de când se face acest studiu în România, arată că o abordare echilibrată a informaţiilor ajută brandurile de media să-şi păstreze audienţele.
  • Primele două branduri de media, atât online cât şi offline, sunt ProTV şi Digi 24. Cele două îşi menţin poziţiile din ultimii ani.
  • O acoperire echilibrată a ajutat alte branduri media să îşi păstreze audienţa. Este cazul şi unor titluri ca radio Europa FM, al radioului public, HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.

Concluzii la nivel global, pe larg

  • Publicul spune că se bazează tot mai mult pe branduri „respectabile” de ştiri pentru a contracara informarea greşită, chiar şi în contextul creşterii presiunilor economice asupra redacţiilor.
  • Îngrijorarea publică legată de propagarea informaţiilor greşită şi a dezinformării îi face pe unii să fie mai atenţi la brandurile pe care le aleg şi la conţinutul pe care îl postează online
  • Modelele online plătite încep să funcţioneze în unele ţări, dar acest lucru se întâmplă în principal pentru câţiva editori mari.
  • Raportul subliniază că utilizatorii din mai multe ţări petrec mai puţin timp pe Facebook şi mai mult pe WhatsApp, Instagram şi YouTube, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
  • Îngrijorarea publică privind informaţia posibil falsă rămâne extrem de ridicată la nivel mondial.
  • În timp ce reţelele de socializare, în special Facebook, sunt dominante în multe ţări occidentale, aplicaţia de mesagerie WhatsApp a devenit reţeaua principală pentru discutarea şi redistribuirea ştirilor în Brazilia (53%), în Malaysia (50%) şi Africa de Sud (49%).
  • Raportul arată, de asemenea, că utilizatorii online, din mai multe ţări, petrec mai mult timp pe WhatsApp, Instagram şi YouTube, comparative cu anul trecut.
  • Interesul pentru audio este din ce în ce mai mare. Podcasturile par să atingă masa critică, urmare a îmbunătăţirii conţinutului şi distribuţiei simplificate.
  • Există o creştere redusă a numărului celor care plătesc pentru orice fel de ştire online, fie că este vorba de abonamente, de plata unei cotizaţii sau de o donaţie. O evoluţie încurajatoare este că cele mai multe plăţi sunt acum „recurente”, mai degrabă decât singulare.

METODOLOGIE

Toate cifrele, dacă nu se specifică altfel, sunt de la YouGov Plc. Studiul a fost realizat în 38 de ţări: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Belgia, Olanda, Elveţia, Austria, Ungaria, Slovacia, Cehia, Polonia, Croaţia, România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Hong Kong, Malaysia, Taiwan, Singapore, Australia, Canada, Brazilia, Argentina, Chile şi Mexic şi Africa de Sud.

Dimensiunea totală a eşantionului a fost de 75.749 de adulţi, aproximativ 2.000 pe ţară. Datele au fost adunate în finalul lunii ianuarie / începutul lunii februarie 2019.

Sondajul a fost făcut online. Datele au fost ponderate la targeturi de vârstă, sex şi regiune, pentru a reflecta populaţia totală.

Eşantionul reflectă populaţia care are acces la internet şi respondenţii au fost întrebaţi dacă au accesat sau nu ştiri în ultima lună.

În ţările cu o utilizare mai redusă a internetului, inclusiv în Argentina, Brazilia, Chile, Grecia, Mexic, Africa de Sud şi Turcia, eşantioanele tind să se bazeze mai mult pe zonele urbane, care trebuie luate în considerare la interpretarea rezultatelor.

Cercetarea calitativă cu consumatorii de ştiri mai tineri din Marea Britanie şi Statele Unite a fost efectuată de Flamingo Research în februarie 2019. Participanţii au avut interes ridicat / mediu pentru ştiri.

Cercetarea a implicat urmărirea consumului de ştiri pe telefoanele mobile, redactarea de jurnale şi interviuri aprofundate.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • mihai ionut mihai ionut
    Pt ca le spune oamenilor ce vor sa auda,publicul nu vrea adevar vrea sa-i spui ce vrea sa auda
  • Mircea_T. Mircea_T.
    Vai de capul studiului respectiv. Cum sa fie Digi 24 un brand puternic cand Digi24 TV are o audienta in prime-time de cel putin 3 ori mai mica decat Antena 3 sau Romania TV? Sau cum sa fie Hotnews brand puternic? Ha ha.. nu cunoasteti romanii si preferintele lor in ce priveste sursele de informare

Trimite un comentariu

sus