Skip to main content

VIDEO. Dragoș Stanca, un interviu în care pune degetul pe rană: "A fost nevoie de o pandemie să ne dăm seama de mizeria și de nebunia din spațiul digital"

 
VIDEO. Dragoș Stanca, un interviu în care pune degetul pe rană: "A fost nevoie de o pandemie să ne dăm seama de mizeria și de nebunia din spațiul digital"

VIDEO. Unul dintre cei mai cunoscuți oameni de online și digital, Dragoș Stanca, într-un interviu în care pune degetul pe rană și vorbește deschis despre problemele din digital.

“Nu este în regulă să recompensăm exclusiv cantitatea”, spune Stanca. “Cum se face cantitatea, mult și ieftin? Prin zero filtre etice, prin clickbait și fake-news sau alte bazaconii.”

"Văd acum branduri respectabile care se plâng că sunt victima dezinformării. Au ajuns și brandurile să vadă că își sapă singure groapa", punctează Stanca.

Publicitate

Vorbește apăsat și direct despre clickurile făcute “la kilogram”, despre nevoia de calitate, despre ecosistemul digital defect și despre nevoia de măsuri. Și despre "noua specie de speculanți de afișări la kilogram și de hackeri virali de conținut care nu au nicio legătură cu jurnalismul": "Ei spun că prin cifre fac performanță. Pe acest principiu putem spune că și dealerii de droguri fac performanță, dar nu înseamnă că fac un lucru bun".

Dragoș Stanca:

“E timpul să spunem lucrurilor pe nume. A fost nevoie de o pandemie să ne dăm seama de mizeria și de nebunia din spațiul digital. Acum conștientizăm cât de mult rău poate face această practică”.

“Ne plângem că avem oameni iresponsabili, păi iresponsabilă e întreaga industrie care a acceptat atâta timp goana după afișări foarte ieftine”, spune Stanca în interviul acordat Paginademedia.ro

Candidează la președinția BRAT “cu mandatul pe masă”. Condiția: organizația să nu măsoare doar cifre seci, ci să se uite și la etică.

“Eu, Dragoș Stanca, nu voi mai candida la un nou mandat de președinte BRAT, dacă organizația nu acceptă că nu poate fi doar un arbitru neutru care măsoară doar cifre seci”

Trebuie să își adauge și un filtru etic. Trebuie să stabilească și niște criterii calitative site-urilor pe care le măsoară.

Acestea pot fi: Există sau nu există, respectă anumite standarde, a avut abateri de tipul fake news din care a făcut un anumit număr de afișări?

Dacă nu se încadrează în aceste criterii, să nu fie măsurat.

VIDEO. Dragoș Stanca, un interviu în care pune degetul pe rană:

Câteva idei din interviul telefonic cu Dragoș Stanca - fondator Upgrade100, președinte BRAT și partener ThinkDigital:

  • Eu unul salut că au apărut niște prevederi ceva mai serioase, inclusiv legal, pentru a reglementa nebunia care există în spațiul media. Există pericole și știu că ar fi fost de preferat să nu se ajungă aici, dar eu vorbesc despre asta de cinci ani de zile.
  • Spuneam mereu că a apărut această nouă specie de speculanți de afișări la kilogram și de hackeri virali de conținut care nu au nicio legătură cu jurnalismul.

Nu au nicio legătură cu informarea. Au legătură cu un singur lucru: să producă mai multe afișări pe care să le vândă platformelor globale de tip Google și Facebook.

Ei sunt activi mereu, indiferent că vorbim despre fetele de la Caracal, că vorbim de alegeri sau de pandemie. Acesta e modelul lor de business: Să facă cât mai multe afișări, fără scrupule.

  • Ei spun că prin cifre fac performanță. Pe acest principiu putem spune că și dealerii de droguri fac performanță, dar nu înseamnă că fac un lucru bun.
  • Cumva cinic, mă bucur că a ajuns în atenția publicului această problemă pentru că acum se vede efectul direct asupra sănătății și a siguranței noastre.
  • Lucrul acesta durează de ani de zile, dar acum vedem cât e important ar fi să dispară această practică.
  • Da, există și vina, pe de-o parte, a unor publisheri digitali care fac această mizerie, să producă afișări cu orice preț, dar pe de altă parte nu e vina lor în totalitate. E vina ecosistemului general care asta încurajează, asta este marfa care se cere.

E ca și cum ai spune „continuă să faci tu mancare vegană și mâncare sănătoasă, când toată lumea vrea fast food, mici și bere”

  • Problema este de a rezolva cauzele acestui fenomen, nu de a ne plânge mereu de efectele lui. Cauza este că întreaga industrie de digital a acceptat această treabă, a alergat după cele mai ieftine afișări și click-uri.
  • Acum ne plângem că avem oameni iresponsabili, păi iresponsabilă e întreaga industrie care a acceptat atâta timp goana după afișări foarte ieftine.
  • Agențiile de publicitate alocă minim 80% din bugetele clienților către platforme care încurajează doar factorul cantitativ.
  • Văd acum branduri respectabile care se plâng că sunt victima dezinformării. Au ajuns și brandurile să vadă că își sapă singure groapa.
  • Este o discuție care trebuie purtată deschis: Nu este în regulă să recompensăm exclusiv cantitatea.

Cum se face cantitatea, mult și ieftin? Prin zero filtre etice, prin clickbait și fake-news sau alte bazaconii.

  • E timpul să spunem lucrurilor pe nume. A fost nevoie de o pandemie să ne dăm seama de mizeria și de nebunia din spațiul digital. Acum conștientizăm cât de mult rău poate face această practică.
  • Autoritățile pot chema cei cinci-șase jucători mari care funcționează pe acest sistem, să-i pună la o masă și să le ceară să ia măsuri.
  • Acum alergăm după cai-verzi pe pereți. Eu nu cred în totalitate în această măsură. Va da rezultate la paștele cailor. Poate fi o variantă de blocare a unui domeniu, dar e un cadru de forță majoră care ne îndeamnă să luăm măsuri pompieristice. E riscant să blochezi acum domenii de internet.
  • Totuși, dacă este singura soluție să punem frâu acestei nebunii, eu unul nu voi sării în apărarea acestor jucători din sistem, chiar dacă mi se pare o măsură radicală. În aceeași situație sunt si televiziunile, nu doar mediul digital.
  • Este și responsabilitatea celor care dau bani către aceste platforme, idiferent că te numești Google sau Facebook.
  • Google poate face ceva, dar mai trebuie să vrea. Google ar putea să le ceară oamenilor acte, documente, când vrei să deschizi un cont de reclame. La fel și Facebook.
  • Cele două nu ar mai trebui să accepte în ecosistem orice mizerie de site. Trebuie să afle cine e omul care pretinde că face știri. Un lucru pe care-l poate face industria este să aplice și filtre etice, nu doar cantitative.

Hai să încurajăm și oamenii care produc conținut corect și care plătesc salarii, taxe și impozite.

  • Nu putem să mergem înainte în această paradigmă complet imbecilă.
  • Eu am propus să se organizeze la nivelul BRAT (Biroul Român de Audit Transmedia) un departament care să stabilească standarde pe baza cărora să se pună un soi de patalama, de tip „de încredere”, site-urilor pe care le auditează.
  • În sistem actual nu se mai poate și eu, Dragoș Stanca, nu voi mai candida la un nou mandat de președinte BRAT, dacă organizația nu acceptă că nu poate fi doar un arbitru neutru care măsoară doar cifre seci.
  • Trebuie să își adauge și un filtru etic. Trebuie să stabilească și niște criterii calitative site-urilor pe care le măsoară.
  • Acestea pot fi: Există sau nu există, respectă anumite standarde, a avut abateri de tipul fake news din care a făcut un anumit număr de afișări?
  • Dacă nu se încadrează în aceste criterii, să nu fie măsurat. Trebuie să avansăm într-o direcție constructivă și normală.

 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Discutie din categoria „oul si gaina” cu trash content si fake news. Cu cat ai populatie mai educata, cu atat va cauta informatii de calitate si va plati pentru ele. Restul sunt utopii care suna bine si cam atat.
  • Ce nesimtire sa faci interviu cu un personaj direct responsabil de starea infecta a presei. Cat tupeu sa ai sa vorbesti de etica, cand toti alergati exclusiv dupa trafic, iar pregatirea voastra in jurnalism e zero?
  • "Trebuie să stabilească și niște criterii calitative site-urilor pe care le măsoară. Dacă nu se încadrează în aceste criterii, să nu fie măsurat."

    cine si cu ce calificare ar trebui sa decida cine are voie sa fie masurat sau nu?
    el ? partidul? un vegan? Greta?

Trimite un comentariu