Skip to main content

OPINIE. Eu sunt Andreea Esca! Eu sunt Pro TV!

 
OPINIE. Eu sunt Andreea Esca! Eu sunt Pro TV!

OPINIE. Ce diferenţă între discursul Andreei Esca şi discursul instituţiei Pro TV! Între povestea de o încărcătură emoţională uriaşă, care îţi lăsa un nod în gât, spusă deschis şi sincer de Esca şi intimidările tăioase din notificarea Pro TV de acum câteva săptămâni.

Publicitate

Este diferenţa între omul Andreea Esca de la Pro TV şi “maşinăria” Pro TV. Andreea Esca a reparat în 20 de minute ceea ce scăpase de sub control de aproape două săptămâni. Nici nu a fost nevoie să vină în platou.

Pro TV s-a purtat ca o maşinărie rece, Andreea Esca a fost omul cald care a “dres” hardughia. Un mecanism funcţionează de multe ori impecabil, pe reţete, pe formule (şi de asta este Pro TV unde este, să fie clar!). Când intervin însă uragane de emoţii, “aparatul” intră în vrie. Iar atunci tot un om vine la “butoane” şi îl reporneşte.

Povestea Andreei nu are nevoie de niciun comentariu. Ce să mai spui după asta? Vorbeşte de la sine. Te îngheaţă. Te şochează. Îţi arată că oricine e vulnerabil. Nu despre asta vorbesc mai jos. Ci despre diferenţele dintre om şi “maşină”. Dintre om şi instituţie.

Aşadar, omul Andreea Esca sau maşinăria Pro TV?

Omul cară după el un geamantan de emoţii. “nu mi se părea normal să dau declaraţii într-un moment în care eram panicată. Nu am fost în stare”. Cine nu ar înţelege? Maşinăria este rece. Lucrează cu algoritmi. Input şi output. Arăţi legea: stai cuminte, scrii ceva, vine procesul.

Omul este o fiinţă socială. Familia e mai presus de orice. “Soţul îmi spunea: Nu mai pot. Aşa arată iadul!” Te lasă mut. Îţi simţi nodul din gât şi îl simţi şi pe al Escăi. Maşinăria este solitară. Este orientată către propria funcţionalitate: să nu ne fie asociată imaginea cu COVID. Ameninţăm, lumea nu mai scrie, dacă mişcă lumea în front şi scrie de cineva de la noi, o păţeşte.

Omul e imprevizibil: mai “lasă garda jos”. E cineva fără pată? Maşinăria, în schimb, e precisă: funcţionează întotdeauna la fel. Cauză şi efect. Nu are cum altfel.

Omul poate călca strâmb. “Sunt şi eu om! Am purtat măşti, dar şi noi am avut momente în care am lăsat garda jos”. Maşinăria nu are voie să greşească. Maşinăria se defectează. Credem că schimbăm piesele şi totul este “brand new”.

Omul înţelege. Andreea Esca nu a sărit la colegii de breaslă care au scris despre ea în ultima săptămână. Ştie ce înseamnă această meserie. O respectă şi îşi respectă confraţii. Chiar dacă a spus un “de la spital şi de la înmormântare nu e nimic de spus”. Maşinăria nu admite erori. Vede “tabere”.

Omul are credinţă. “Le mulţumesc medicilor şi lui Dumnezeu”. Pentru o maşinărie, lipsa articolelor de lege şi a “codurilor de programare” înseamnă haos. Credinţa înseamnă vulnerabilitate. E “eroare de sistem”.

Şi cel mai important: omul poate cere - şi poate oferi - clemenţă. Poate recunoaşte că a greşit. “Nu mă simt extrem de vinovată pentru că ştiu ce am făcut lucruri să mă protejez, dar mă simt vinovată pentru că s-a întâmplat să nu fac mai mult, că nu am atins perfecţiunea”. Maşinăria îşi dă un reset şi funcţionează şi a doua zi, fără resentimente, fix în aceiaşi parametri.

Totuşi, trebuie să recunoaştem: regulile maşinăriei au făcut din Pro TV Pro TV! Dar, şi aici e un mare DAR, regulile au fost dublate de “atingerea” umană. De un fel de a fi. De un “spirit Pro TV”. (în paranteză fie spus, e unul dintre motivele pentru care Antena 1 nu va fi niciodată Pro TV. Şi ei au reguli, dar partea de “human touch” e un pic diferită. Dar asta e altă poveste.)

Acum, omul a câştigat. Esca a câştigat. Autentică, deschisă, sub imperiul sincer al emoţiilor (iar, de înţeles), a lăsat maşinăria Pro TV mult în urmă.

Un singur lucru nu a clarificat Andreea Esca. Bine, nici Cosmin Stan nu a întrebat: "A avut sau nu vreo implicare în notificarea dată de Pro TV colegilor ei de breaslă? A ştiut de ea? Este sau nu de acord?"

Pe vremuri, pe când l-a construit Adrian Sârbu, Pro TV era o împletire inteligent construită a umanului cu maşinăria. Un “cyborg” care a combinat emoţiile şi matematica televiziunii într-un mod care a câştigat inimile românilor. Calităţi umane lipite unui produs. Era, cum se spune, un brand adevărat (şi încă trăieşte din asta!).

Iar Andreea Esca este exponentul perfect al acelui brand, al “golden age”-ului Pro TV.

Cazul Esca lasă însă să se (între)vadă o fisură în ceea ce însemna brandul Pro TV: avem un Pro TV al jurnaliştilor, al oamenilor (care muncesc cu pasiune, care greşesc, care recunosc, care au realizări jurnalistice uluitoare, care mobilizează mase şi catalizează emoţii uriaşe) şi un Pro TV al birocraţilor, al avocaţilor, al “maşinilor” (care nu se dau la o parte să ameninţe jurnaliştii, care pun pe TV, pentru rating, ceea ce altădată nici nu se pomenea, atenţi la cifre, care fac profituri de zeci de milioane, dar cer bani de la Guvern).

Când maşinăria se gripează însă, tot oamenii sunt cei care o urnesc. Iar de această dată, Andreea Esca a scos-o din deriva de imagine în care derapa Pro TV direct pe autostradă. La loc, pe făgaş.

Asta pentru că - şi este atât de simplu! - oamenii îi înţeleg pe oameni. Iar Andreea Esca a arătat, încă odată, de ce este Andreea Esca. Cum am mai spus, cu o imagine fără pată până acum, va fi înţeleasă mult mai uşor. Un “sunt şi eu om” sincer a făcut mai mult decât 100 de ameninţări reci ale “maşinăriei”.

Andreea Esca nu a “reparat-o” doar pe Andreea Esca (nici nu era nimic de reparat acolo, de fapt!). A “clătit” însă straşnic întregul Pro TV.

Citeşte şi: OPINIE. Când tăcerea creează gălăgia

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Mefisto Mefisto
    "avem un Pro TV al jurnaliștilor, al oamenilor (care muncesc cu pasiune, care greșesc, care recunosc, care au realizări jurnalistice uluitoare, care mobilizează mase și catalizează emoții uriașe) și un Pro TV al birocraților, al avocaților, al “mașinilor” (care nu se dau la o parte să amenințe jurnaliștii" - acest text putea fi spus in trei cuvinte astfel: vechiul Pro si noul Pro. De fapt, de vreo 6 ani Pro-ul nu mai "mobilizeaza mase" si nu mai "catalizeaza emotii uriase", pentruca nu stie cum, nu mai are cu cine. A devenit un cyborg pentruca piesele din metale pretioase au fost inlocuite rand pe rand cu unele din plastic. Astfel a devenit doar o afacere ca oricare alta. Vinde castraveti cui vrea sa-i cumpere. Atat. Nu mai vinde emotie. Trebuie sa ai cultura si rafinament pentru a fi capabil de emotie, pentruca mai apoi, sa o poti vinde. Iar daca nu o detii, nu te poti preface ca o ai. Simplu. Se vede ca este fake. Esca a incercat sa salveze ce se mai poate din imaginea mototolita a cyborg-ului Pro...
  • Pro Cooltura Pro Cooltura
    @Max - Incontestabil, ProTv-ul se adresează categoriei pe care o reprezinţi şi tu aici, cea a intelectualilor. De fapt, publicul Seratelor de odinioară ale lui Iosif Sava s-a mutat pe Happylica lui Măruţă.
  • Marian Marian
    Iuli dovedeste ca a luat bani si atunci te cred pana atunci ciocu mic si nu mai comentati aiurea , poate se uita dupa tine sa vezi ce are in tricou , treci la izolare ca numai prosti iti debiteaza mintea de conspirator .
  • Iuli Iuli
    Destul de ciudata mimica Andreei Esca atunci când dădea acel interviu “prin Skype”, deoarece își arunca privirea în alte direcții pentru un om care este zi de zi la TV și privește direct în cameră, de obicei oamenii când mint își duc privirea spre alte locuri față de interlocutor

    Citat: se pierde mirosul pentru că banii nu au miros
  • Nicoleta Nicoleta
    Parca aveati o problema cu publicitatea nemarcata. Scrieti si vorbiti despre asta aproapr in fiecare zi. Cu campaniile de PR nemarcate nu aveti o problema? Nu este tot o colaborare nemarcata?
  • didi didi
    mie mi-ar fi scarba sa ma identific cu un om care nu respecta regulile sanitare in pandemie, incalca recomandarile sii ii pune pe ceilalti in pericol.
  • Mirelu Bugetaru Mirelu Bugetaru
    Vai, ce se zbat de pe margine latrinistii anteniști ca să o facă pe Esca in toate felurile, însă nu se lipesc injuriile de ea. O să treacă cu bine și de hopul ăsta pentru că are o imagine mai curată și neimplicată în mizerii politice ca propagandiștii pesedezi de la latrine care spun proștilor care se uită în gura lor că virusul nu există. Diferența ca de la cer la pământ intre Pro TV și ***
  • ana ana
    omul esca n-are greturi sa prezinte vomele de stiri de la pro. si aia de la acces direct e umana. ambele inchid ochii, ca, de, pe bani multi
  • Max Max
    Ma uimește gradul de cultura al antecomentatorilor mei. Am înțeles în sfârșit diferența între publicul țintă al antenelor și cel al. ProTV. @Petrisor, apreciez OP-edul acesta, ca și cel de zilele trecute, arata diferența între om și corporație. Și Da, omul va face întotdeauna diferența (acolo unde este cazul)
  • Marian Marian
    Iuli ,Tristan si Izoleta ,gata va-ti spus oful acum puteti intra inapoi la izolare deoarece a-ti iesit cu dureri de cap, stirile erau in picaj pe national din cauza degradari umane de la antenuta cea curata , pro a gresit si acum toata lumea o ataca ca sacalii nu vad ca si antenuta 1 3 si rom.tv si canalul aceleasi stiri dau
  • Biz Biz
    :) pare usor naiv textul..pai esca este fatza protv, asa cum corect ai sesizat in titlu. dar, in povestea astal, esca si protv sunt doua fetze ale aceluiasi protv, cand taios, cand mieros. esca a punctat enorm la oameni, iar pro a dat asa un final maret intregului story. esca a castigat, pro a castigat! pe vremea luoi sarbu parea un brand mai cald protv ca avea mai multe fetze calde pt public - calinescu, teo trandafir, stefan banica jr in epoca dansez pt tine, dar are o singura constanta de la aparitia pro tv - esca.
    mie cel mai inteligent lucru de departe prin care pro e peste celelalte branduri media este ca in 30 de ani nu a schimbat niciodata rolul lui esca de ancora a stirilor, desi puteau sa ii dea n roluri in trust. de aici esca = pro tv. Keep it simple!
  • Tristan şi Izoleta Tristan şi Izoleta
    Vai, ce frumos... Cyborg-ul ProTV, umanizat de serafica Andreea Covidesca... Ce mai, un basm post-modern, Frumoasa Covidată şi Bestia Corporatistă.

    Ce au difuzat aseară proteveii a fost o punere în scenă menită tocmai să-i mărească aura Covidescăi şi să revigoreze audienţele în picaj ale ştirilor lor.

    Au transformat-o pe duduie într-un fel de Fefeleaga feat. Ecaterina Teodoroiu, femeia-eroină care, de dragul familiei, se luptă ca un bărbat cu vicisitudinile vieţii. O spălare a imaginii de care numai una ca ea se poate bucura, în virtutea importanţei pe care o are în cadrul aparatului de propagandă al Sistemului.

    Cât despre textul de faţă, autorul lui ar fi fost foarte fericit să se fi născut în Epoca de Aur. O ducea garantat mai bine ca acum.
  • Bipbip Bipbip
    @ Radu F Gabrea: ti-ai pus problema ca e stirista numarul unu tocmai pentru ca nu e doar o prompterista? "maestrul Radu Banciu"? Really? Mitocanul ala plin de fumuri e "maestru"? Ma rog, as avea rezerve in a-l numi chiar jurnalist, dar fie.
  • Shally Shally
    Ce e paginademedia? Nu mai intra lumea la voi pe site si dati stiri cu Covid la Pro TV si Esca are Covid in fiecare zi?
    Vai de site-ul vostru...
  • ex ex
    un postac ***...

Trimite un comentariu

sus