Skip to main content

STUDIU IAB. În România: Piaţa de publicitate online a trecut de 80 de milioane de euro, dar suntem departe „scorurile” din Europa

 
Foto | Pexels
Foto | Pexels

STUDIU. Valoarea pieţei de publicitate online din ţara noastră a sărit de 80 de milioane de euro, dar e totuşi departe de „scorurile” înregistrate de ţările din Occident. Piaţa de publicitate online din Europa, în 2019, a sărit de cifra de 64,8 de miliarde de euro.

Publicitate

Piaţa românească de digital s-a plasat (ca rată de creştere) printre primele zece ţări europene cu o creştere susţinută, peste medie, arată un studiu publicat derulat de de IAB Romania si PWC.

Valoarea pieţei de publicitate online din România a depăşit, în 2019, 80 de milioane de euro (420 de milioane de lei), spune studiul IAB. Cifra a crescut de zece ori, comparativ cu anul 2007, când valora 42 de milioane (Vezi în graficul de mai jos evoluţia din 2017, în 2019).

Dacă IAB a estimat piaţa digitală la 80 de milioane de euro în 2019, o altă estimare, făcută de Mediafact Book, plasa advertisingul din această zonă la 99 de milioane de euro anul trecut. Studiul Mediafact Book, aici.

Citeşte şi: Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro "gaura" în piaţa de publicitate. Raportul Media Fact Book

Citeşte şi: Mărunţiş. Cum a afectat COVID publisherii români? Localul a scăzut de cinci ori mai mult decât Google şi Facebook din cauza pandemiei

Cele mai importante concluzii:

  • Industria Telecom nu mai e liderul investiţiilor în digital, aşa cum a fost în ultimii zece ani
  • Industriile cu cele mai mari investiţii în publicitatea online sunt Cosmetics & toiletries (categorie de produse care a urcat pe primul loc dupa ce in ultimii trei ani a fost pe pozitia trei), Retail şi Motor, urmate de Telecom (liderii investitiilor in digital in ultimii 10 ani) şi Bauturi. Aceste 5 industrii reprezinta 39% din valoarea totala a pietei de publicitate online.
  • Zona de canale digitale: Mobile atrage cea mai mare parte a veniturilor din publicitatea online (60%), în timp ce Programaticul îşi alocă 18% din veniturile totale
  • Mediul audio este în creştere. Se estimează că în perioada următoare va fi adoptat de cât mai mulţi advertiseri
  • Contextul european: Piaţa românească de digital s-a plasat printre primele zece ţări europene cu o creştere susţinută, peste medie. De notat că pieţele din Occident sunt deja stabile, cu o valoare ridicată.

Cele mai mari pieţe rămân cele din Occident (cifrele mai jos): Marea Britanie (21,4 miliarde), Germania (9,4 miliarde) şi Franţa (6,1 miliarde) conduc topul, după cum arată un alt studiu publicat de IAB Europe la începutul lunii iunie.

Piaţa de publicitate online din Europa era, în 2006, la valoarea de 7,6 miliarde de euro. În medie, de atunci, pe piaţa publicităţii digitale s-au adăugat în fiecare an aproximativ 4 miliarde de euro.

Mai mult, din 2013 până în 2019, valoarea pieţei s-a dublat.

Un aspect foarte importat: Se preconizează scăderi din cauza pandemiei pentru anul 2020. Potrivit IAB Europe, se preconizeaza o scăderede 5,5% a pietei Europene de digital, pentru 2020, per ansamblu.

Bianca Vlaston (Country Manager, Httpool), despre trenduri în publicitatea online:

„Dincolo de cresterea in cifre absolute a investitiilor in publicitatea digitala, noi am constatat o modificare a focusului advertiserului de pe colectarea de date la construirea de relatii pe termen lung, mai pline de substanta, cu consumatorul.

Cred ca aceasta directie a impulsionat foarte mult bugetele investite in H2 2019. Atat in Romania cat si in CEE in 2019 a aparut un nou star non-display: formatul digital audio.

Acesta este sustinut si de cresterea mobile demonstrata in ROADS 2019.

Ad-urile de digital audio creaza inventar aditional pretios pentru industria noastra: ajungem la consumatori in acele pretioase momente “screenless”. Audio + mobile = comunicare one-to-one la scara larga, o tactica testata cu succes de multe branduri in 2019, implementata si in 2020. As mai sublinia si cresterea exponentiala a audientei podcasturilor in H2, oportunitate pe care au mizat multe branduri si au investit in continut de calitate”, a spus aceasta.

Dragos Andronache (Head of Digital - United Media Services), despre canale şi comportamentul utilizatorilor:

„Din punct de vedere canale digitale, vedem cresteri constante in zona de video, programmatic si foarte important catre mediul audio. Fie ca discutam despre programmatic audio, Spotify sau podcast-uri, canalul este in crestere si estimam ca in urmatoarea perioada, va fi adoptat de cat mai multi advertisers.

Cat despre video, comportamentul userilor se schimba si analizand campaniile derulate pe platforma YouTube, inregistram cresteri exponentiale ale numarului de vizualizari livrate pe smart tv din total vizualizari. De la 3% in 2018, la 11% in 2019, respectiv 20% in 2020 (Ianuarie – Iunie)”, notează Andronache.

Despre studiul ROADS

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piaţa în funcţie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet şi lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalităţii.

Citeşte şi: Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro "gaura" în piaţa de publicitate. Raportul Media Fact Book


Citeşte şi: Mărunţiş. Cum a afectat COVID publisherii români? Localul a scăzut de cinci ori mai mult decât Google şi Facebook din cauza pandemiei

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • mihai mihai
    publicitatea online e egala cu 0,nimeni nu-i da atentie

Trimite un comentariu

sus