Skip to main content

AdePlast: o reclamă de autobază din preistoria publicităţii, care a supărat-o şi pe Daciana Sârbu

 

Pentru amatorii de călătorii în timp, pauzele publicitare oferă, de câteva zile, o călătorie sigură. “Auzi, ţie ţi s-a întărit?”, începe o reclamă ruptă din preistoria publicităţii. Replica zugravului, care urmează unui cadru cu o tânără care se unduieşte lasciv, exploatează, ieftin, un procedeu des întâlnit în publicitate.

Publicitate

Avem să aflăm că este vorba de un glet, la finalul unui spot cu dialoguri de înaltă ţinută intelectuală: “Auzi, ţi s-a întărit? Nu mă, nu mi s-a întărit”, “Nici acum nu ţi s-a întărit, mă? Parcă începe să se întărească”.

Înainte de detalii, iată spotul cu pricina, semnat Media Consulta:

Spotul pentru adezivul AdePlast

Face apel la resorturi pe care publicitatea clasică le ignoră”, spun cei de la Media Consulta despre spotul care trimite cu gândul la epoca reclamelor “Krescova? Crezi c-o va...?”. Explicaţiile detaliate ale creativilor de autobază, în cele ce urmează.

Reclamele au fost remarcate şi de europarlamentarul Daciana Sârbu. În ce fel, vom vedea în continuare.

Înainte de observaţiile Dacianei Sârbu, iată cum justifică Media Consulta conceptul creativ al campaniei.

Media Consulta:

"Înainte de toate, nu este o campanie convenţională, nu funcţionează după regulile publicităţii clasice, face apel la resorturi pe care publicitatea clasică le ignoră sau la care nu are acces şi are ca scop nu doar awarness-ul, ci crearea de word of mouth."

"Mesajul spotului pentru glet este "Gletul Meseriaşului se întăreşte mai greu". Acesta e USP-ul gletului (Unique Selling Point, n. Red), pentru care clientul a investit în producţie."

Din acelaşi registru, creativii AdePlast şi-au mai pus imaginaţia întărită la treabă. Iată un al doilea spot, de data aceasta pentru vopsea.

Spotul pentru vopseaua AdePlast

[flashvideo filename=video/adeplast.flv /]

Cum îl justifică Media Consulta?

"Mesajul spotului pentru vopsea este "Vopseaua noastră se întinde bine" (acesta este si USP-ul produsului)."

"Conceptul ambelor este similar. Un Qui pro quo cu efect comic, menit să atragă atenţia asupra produselor respective. Am vrut să executăm un spot simplu, chiar extrem de simplu, care să iasă în evidenţă mai ales prin acest qui pro quo."

"Execuţia aleasă a depins strict de buget. Am compensat lipsa unui buget semnificativ cu un clou de conţinut. Execuţia şi conţinutul spoturilor reflectă exact ce a dorit această campanie."

daciana-sarbuUmorul invocat de cei de la Media Consulta nu a fost pe aceeaşi lungime de undă cu europarlamentarul Daciana Sârbu.

Daciana Sârbu este revoltată de campania AdePlast, care “face o confuzie voită între produsul promovat şi o femeie prezentată într-o ipostază sexuală”. La capătul unei scurte argumentaţii, europarlamentarul cere la CNA mutarea reclamei după ora zece seara şi aşteaptă de la AdePlast un mesaj de scuze.

Iată scrisoarea Dacianei Sârbu:

Către conducerea Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Către managementul posturilor TV comerciale,
Către conducerea firmei AdePlast,

Vă scriu în legătură cu o campanie publicitară transmisă frecvent la TV, fără restricţii pentru intervale orare specifice. Mă refer la spoturile AdePlast în care se face o confuzie voită între produsul promovat şi o femeie prezentată într-o ipostază sexuală. Realizatorii clipului ne propun, în mod explicit, o suprapunere între două obiecte: o vopsea şi o femeie, fiindcă veţi fi de acord cu mine că în acest produs publicitar femeia este portretizată, direct şi neechivoc, drept un obiect sexual.

Nu voi face o pledoarie pentru drepturile femeii, fiindcă o fac deja alţii, mai aplicat şi mai consistent. Dar vreau să subliniez trei aspecte pe care le consider foarte importante, şi să vă rog să luaţi act de ele.

1. Potrivit unei cercetări realizate la comanda CNA, peste două treimi din copiii cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani urmăresc publicitatea la televizor. Dintre aceştia, cei în vârstă de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de reclame tv (75%). Faptul că spotul menţionat este prezentat în timpul zilei şi nu după ora 22 înseamnă că el este vizionat fără restricţii de către copii. Nuditatea şi limbajul prezentate nu intră în categoria pe care eu sau orice alt părinte să o considere potrivită pentru copii.

2. Conform unor concluzii CNA, copiii tind să se expună la publicitate ca la orice alte emisiuni de televiziune, privindu-le cu aceiaşi ochi şi nediferenţiindu-le. Acest segment de public îşi formează reprezentările sociale şi comportamentale inclusiv în funcţie de informaţiile sau sugestiile oferite de astfel de clipuri publicitare. Drept urmare, din asemenea clipuri în care femeile sunt portretizate ca simple obiecte de uz sexual ei pot desprinde concluzii generale referitoare la rolul femeii în societate.

3. Conform statisticilor UNFPA, femeile între 15 şi 44 de ani sunt mai predispuse la riscul de viol sau violenţă în familie decât la riscul de a contracta orice formă de cancer sau de a fi implicate într-un accident rutier. De asemenea, între 40 şi 70% dintre femeile care au fost supuse violului sau violenţei în familie au fost victimele propriilor soţi. Prin reducerea femeii la statutul de accesoriu sexual, la care contribuie inclusiv clipul citat, astfel de comportamente sunt încurajate în mod aproape direct.

Din toate aceste considerente, vă adresez solicitarea fermă să remediaţi această situaţie în cel mai scurt timp, pentru a putea evita efectele negative ce s-ar putea genera pe termen mediu şi lung. În acest sens, adresez un apel:

  • Televiziunilor, să înceteze difuzarea clipului publicitar în cauză, cel puţin înaintea orei 22, şi să emită mesaje de sancţionare a comportamentului discriminator faţă de femei
  • Companiei AdePlast, să retragă în cel mai scurt timp acest clip din spaţiul public şi să transmită un mesaj de scuze
  • Consiliului Naţional al Audiovizualului, să sancţioneze televiziunile care refuză suspendarea difuzării acestui clip publicitar.
  • Consumatorilor, să boicoteze achiziţionarea produsului promovat în acest clip până la rezolvarea situaţiei.

Cu toată consideraţia,
Daciana Sârbu, europarlamentar

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Lucrez in market research si consider ca:
    - gluma este una de maidan
    - meseriasii sunt oameni simpli si gusta glumele de maidan
    - femeia aia nu este considerata obiect sexual (sau nu mai mult decat in reclamele in care vezi ca un barbat se uita dupa o dama buna si calca intr-o balta)
    - reclama realizeaza ceea ce multe altele nu au realizat (cresterea notorietatii si a vanzarilor pe termen scurt)
    - nu prea e ok reclama pentru promovarea valorilor marcii pe termen lung

    Consider ca reactia d-nei Sarbu este exagerata si nepotrivita.
  • Domnule Barbut,
    Eu vad ca ALESII nostri, cei care stau bine-mersi pe banii NOSTRI in pozitii banoase si caldute si in RO si in UE , nu catadicsesc sa raspunda unor intrebari si interpelari decente.
    Sigur ati inteles ca este vorba SI de persoana ce a declansat toata aceasta "tevatura".
    Caci fiind interpelata pe blog-ul personal, dansa raspunde doar celor care o "aduleaza" si nu lasa alte opinii sa apara acolo, poate ca ii deranjeaza imaginea, parul !!!

    Eu va doresc domnule Barbut sa aveti taria, si interioara si exterioara, sa sustineti pe mai departe produsele ADEPLAST MADE in ROMANIA 100% si sa luptati sa fiti fair si in cadrul organizatiilor pe care le patronati, din vorba si scris presupun ca sunteti corect cu toti cu care colaborati si ar fi trist sa fie altfel.

    Cu sinceritate si dorinta curata,

    Un Decembrie 2009 fericit si linistit tuturor !

    CMD-Berater
  • Oameni buni,
    Mai multe conotatii sexuale ati plantat aici , decat au cele doua reclame.
    Nu activez in lumea creatorilor de spot-uri insa le urmaresc, le analizez si invat pentru lumea vanzarilor - asta e.
    Domnule Emil Budau - felicitari pentru ce ati realizat, fiecare reclama are un public tinta chiar daca inevitabil il vizioneaza categorii diferite.
    Oameni buni, se pare ca nu ati avut ocazia inca sa constatati cum MESERIASUL ce va executa lucrarea, va recomanda calduros anumite produse - in primul rand ca pentru el a fost cumva un avantaj sa il foloseasca in trecut. Pentru el e vad ca este mesajul prioritar.
    Si daca a aparut si pe Money Chanel inseamna ca si acolo sunt sanse de "repondenti" la provocare - si oamenii de afaceri isi mai construiesc, renoveaza,etc.
    Problema RAMANE cum ne educam copii , NOI.
    Nu lasandu-l in fata calculatorului sau tv-ului si noi doar fiind prin preajma, este vorba de a comunica cu el, cu copilul TAU! Acorda-i atentie si chiar respect!
    Si sa nu facem atata victimizare, doamnelor
    Si mai bine sa ii FORTAM pe cei alesi si platiti din banii nostrii, sa FACA CEVA PENTRU TARA si sa nu le mai acceptam sa "scotoceasca" prin diverse ..... subiecte de polemica.
    "doamna sarbu daciana - ponta" ar fi bine sa VREA sa scuture toata clasa politica pentru a indrepta legile strambe, si sa nu dea legi DOAR PENTRU EI (!!!!) ci pentru tara asta, din care tot mai multi tineri vor sa plece, cand vad cata murdarie umana este la varf, si cata nimicnicie salasuiste in majoritatea clasei politice.
    Felicitari celor care se lupta in continuare cu SISTEMUL TIC...SIT ca sa reziste si sa realizeze MADE in ROMANIA !
    Daca reusiti sa fiti si fair-play in cadrul organizatiei Dumneavoastra, felicitari si bafta pe mai departe Domnule Barbut!
    Decembrie frumos si cu sanatate si cele bune TUTUROR!
    CMD
  • Da, publicitatea a murit.
    Daca ar fi fost catusi de putin vie, astfel de penibilitati de doi bani n-ar fi aparut niciodata.
    Cred ca a murit si creativitatea. E asa de cheap clipul, incat nu-mi vine sa cred ca e real.
    Ma bucur ca am aflat cine l-a facut, ca sa evit si firma si omul.
  • pai, daca intri la ea pe blog, sau pe pagina Parlamentului European, o sa vezi ca are treaba... face o gramada de lucruri, de la interpelari catre CE pana la amendamente la legi europene... dar si-a gasit timp si pt o chestie legata de educatie. cum, ce e aia educatie?... ceva despre care nu citesti in libertatea... si nici nu se discuta la otv...
  • Buna ziua.
    As dori sa-i pun o intrebare europarlamentarei Daciana Sarbu "nu aveti altceva de facut pentru tara asta decat sa urmariti reclamele? aveti atat de mult timp liber ? de cand ne dati lectii de moralitate? oare in spatele acestei "doamne" nu sta concurenta? eu zic ca da.....ganditi-va bine oameni buni......
    Este o reclama super buna si nu vad nimic cu conotatii sexuale ......hai sa fim seriosi oare aceasta "doamna" nu a vazut pana acum cate spoturi sunt la tv cu conatatii sexuale directe sau indirecte? mie chiar imi place reclama ....felicitari producatorului.....
    Iar pentru AdePlast mult succes. Sunteti o firma de renume.
  • ce porcarie...
    de unde pana unde te justifica vanzarile sa intaresti stereotipuri/reprezentari reductioniste/atitudini discriminatori etc etc?

    copiii astia din publicitate habar n-au de constiinta personala, pentru un salariu o vand si pe mama!
  • Pentru stimata doamna Anne.
    Cred ca aveti multe probleme acasa cu partenerul .Cred ati gresit adresa de refulare a problemelor familiale.
    Noi am avut 2 spoturi ce a descretit fruntea incretita de suparari,probleme si criza nenorocita ce nu mai pleaca nu e nici pe departe vorba despre ce dumneavoastra bateti campii pur si simplu !!Si sincer nu inteleg de ce o exprimare mai vulgara ca la ,,Dorel este afisata !!!"
    Oamenii sunt rai,toti ati ras cu gura pina la urechi la packshot-ul „se intareste greu” .Sunt sigur ca multe comentarii au fost scrise de concurenta care este ingrozita de preturile si constanta calitatii produselor ADEPLAST.SI CE M-A DERANJAT CEL MAI MULT este faptul CA MULTI FAC REMARCI RAUTACIOSE LA ADRESA MESERIASILOR.Acesti ,,Meseriasi” nu profesionisti de la multinationale sunt romani de ai nostrii care ne pun faianta ,ne zugravesc casa si ei sunt oameni de multe ori calificati din mers,pe santier dar fac totul cu suflet si de multe ori reusesc sa satisfaca exigentele persoanelor mega-pregatite si mega-inteligente.Acestor ,,Meseriasi” dar si voua domnilor si doamnelor va place gluma si de multe ori gluma fara perdea si nu va dati seama ca linga dumneavoastra sunt copii care rad si ei si pun intrebari nevinovate.Eu sunt tata a 4 copii si vreau sa cred ca sunt un tata bun dar uneori sever cu toate ca eu Marcel Barbut si multi din dumneavoastra nu am fost niste copii surprinzatori de buni .
    Doamnelor amintiti-va cand sunteti impreuna cu vecina sau vechea colega de scoala ce coate va dati sau ochiade va aruncati
    la reclamele cu barbati super muschiulosi sau domnii cu MBA ce sunete scot cand vad in strada o super bunaciune !!!Nu numai (Dorel !!!),,Meseriasi de pe santier fluiera !!
    Sa uitam povestea sau continuati dumneavoastra,eu m-am retras de aici si revin in scurt timp cu o surpriza mai placuta
    Marcel Barbut
  • Este incredibil ce comentarii pot aparea aici. Dincolo de calitatea produsului, si de faptul ca, in termenii exprimati mai sus de comentatori, scopul scuza mijloacele (formula machiaveliana), problema este ca, atata vreme cat vom avea astfel de reclame, femeile vor continua sa fie batute ("o bati chiar daca nu stii de ce, ca stie EA de ce"), sa nu fie acceptate in posturi "de barbati", sa fie tratate ca cetateni de mana a doua.

    Copiii care se uita la astfel de reclame vor intelege, fara a mai fi nevoie de explicatii, care e rolul femeii pe lume: sa se intinda bine pe plapuma. Daca asta vreti si nu va pasa, va doresc din tot sufletul s-aveti copii, sa fie fete, sa vedem unde le angajati fara pile si fara sa se culce cu sefii si sa nu v-aud ca plangeti cand or fi violate, stiti vorba aia, daca se-mbraca ca o curva, cum sa n-o violeze lumea? E, fix asa.

    Targetul reclamei este fix targetu ala care bate muierile de le-nvineteste. Nu va pasa? Va doresc s-aveti fete, ca Dorel are uneori si studii superioare, dar muierea tot o bate.

    Chestia cu atinsul scopului (ca reclama si-a atins scopul, si ca orice alt comentariu este irelevant) este o deturnare a subiectului, subiectul fiind: ASA VRETI SA FIE TRATATE MAMELE, SURORILE, SOTIILE SI FIICELE VOASTRE, domnilor care va faceti firme si faceti reclame, ca obiecte sexuale care nu reprezinta decat un mare vagin, tocma bun de penetrat? Daca da, continuati.

    Dorel e aci p-aproape, si-a cumparat vopseaua, i s-a cam intarit si cine stie pe care din mamele voastre o targeteaza acum.
  • Nu si nu,aici se exagereaza mult...doamna (lehamite mi-e de ea) Monta a ajuns sa manance bani ca europarlamentar prin forte propii fara ajutorul lu' tata sau a lu' Titulescu al mic!
    Buna caterinca asta,NU?!
  • da, reclama este vulgara, asta s-a si dorit... atinge targetul (pe dorel). si eu cred ca trebuie difuzata la alt palier orar.

    am o mare problema cu daciana sarbu: de cand ne da o beizadea tinuta in puf de tati (care este cunoscut pentru ajutorul dat la devalizarea tarii) lectii de moralitate?
  • Este o reclama de prost gust si ma simt de-a dreptul jenata cand sunt la televizor impreuna cu familia si aceasta este difuzata fara nici un avertisment. Sunt jenata atat fata de copii mei cat si fata de parintii mei!
  • Sunt o doamna cu un oarecare simt al umorului, proprietara unei firme de constructii.
    Am ajuns ajuns pe site-ul http://www.220.ro/cauta/gletul%20meseriasului/video si de acolo la scrisoarea europarlamentarei Daciana Sarbu, care in loc sa-si faca treaba pentru care a fost trimisa la Bruxelles vizioneaza reclame TV. Am revazut de 2-3 ori spotul si nu am vazut nimic cu conotatii sexuale. Se prea poate ca eu nu sunt atat de inteligenta ca doamna europarlamentar, si de aceea va rog explicati-mi ce este grosolan sau grobian in acest spot? In loc sa ma revolte, am ras cu multa pofta. Vedem spoturi cu conotatii sexuale in fiecare zi, mai directe si mai fara perdea, cu mult peste acest spot distractiv si mai mult, nimeni nu le interzice, probabil pentru ca vin de la firme multinationale cu renume.
    Am constatat cu uimire ca acest spot, in numai 3 saptamini a fost vizionat 79.869 de ori si are 83 de comentarii (unele pro altele contra) in comparatie cu spoturi expuse de multe luni de zile care au maxim 20.000 de accesari. Felicitari din partea mea pentru cel ce a avut ideea spotului. Am intrebat cunostinte daca retin spoturi de la CERESIT, concurentul multinational al ADEPLAST-ului, cu o vechime de 100 ani pe piata, ce a investit in reclama, in ultimii 4 ani, peste 20 milioane de Euro. Nimeni nu-si aminteste nimic de aceste spoturi. Sunt curioasa cat a platit "monstrul" de Barbut pe acele 2 spoturi?
    Inca o data felicitari producatorului, reclama si-a atins scopul, a atras atentia multora. Cred ca dl Barbut ar trebui sa o intrebe pe doamna Sarbu daca nu cumva chiar concurenta a indemnat-o sa faca aceasta sesizare la CNA. Chestia cu boicotarea produselor romanesti in favoarea celor multinationale e grava. Sub masca bunelor intentii se ascund de obicei marsavii inimaginabile. Daca spotul va fi intezis eu as da-o in judecta pe d-na europarlamentar si as cere despagubiri pe masura pagubelor cauzate.
  • domnilor,

    despre ce vorbim aici? despre alonja de politician a dacianei sarbu-ponta, sau despre spoturile alea jalnice, imbracate acu in texte poetic-aiuritoare?

    sunt chestii diferite, iar cine vrea sa-si apere spoturile le amesteca degeaba.

    dl patron a facut o alegere; aici a primit niste indicii despre cum putea sa-si cheltuiasca mai bine banii.

    creativii pot sa inventeze orice, poate chiar si alte spoturi, poate alea o sa fie macar onorabile.

    insa craii au o problema in continuare, cand incearca sa apere o strategie evident dubioasa. nu se pune problema de prostie aici, ci de prostire in fata. si nu tine.

Trimite un comentariu