Skip to main content

Spot-ul pentru Lay’s, care prezintă stereotipuri feminine, a fost interzis de pe TV

 

Consiliul Naţional al Audiovizualului a interzis, astăzi, difuzarea primei variante a clipului publicitar pentru chips-urie Lay’s. Membrii CNA au decis somarea cu intrare în legalitate a tuturor posturilor care difuzează spot-ul Fii pe fază - Lay’s, care, spun ei, prezintă un stereotip la adresa femeilor.

Publicitate

Spotul făcut de agenţia Graffiti BBDO va putea rula doar în varianta scurtată, care nu face referire la un model de frumuseţe prin acces la chirurgia plastică.

Varianta spotului Lays interzis de CNA

Este o nebunie foarte scârboasă, nu pot să o compar nici cu Sexi Brăileanca, una este să fii pregătit pentru o emisiune şi alta este să fie un spot la mâncare", a spus Cristina Trepcea, mebru CNA. "Este una dintre cele mai urâte reclame pe care le-am văzut. Televiziunea poate nu are rolul de a educa, dar reuşeşte să faca contraeducaţie. La televizor se validaează niste comportamente. Eu n-aş vrea ca femeile şi bărbaţii din România să înţeleagă că aşa se întreţine o relaţie, hai să-mi pun ceva pe afară ca să nu-mi pierd iubitul”, a continuat ea.

  • "Textul este incorect. Din text rezultă că de fiecare dată când cumperi un pachet de chipsuri câştigi 2.000 de euro sau că atunci când ai câştigat vei primi câte 2.000 de euro pe zi", a completat Ioan Onisei.
  • Christian Mititelu le-a recomandat celor de la Star Foods să modifice reclama şi "să o aducă în parametrii normali".

Star Foods se apără: Reclama este o poveste

  • Prezent la şedinţa CNA Gabriel Coşoreanu, de la Star Foods, a precizat că reclama este o poveste şi nu încalcă legislaţia CNA-ului. "Reclama noastră se vrea a fi o poveste ce vrea să comunice un mesaj, ce fac parte dintr-o campanie. Subiectul este temerea tinerilor cum că atenţia lor poate fi acaparată de altcineva. (...) Povestea noastră nu încalcă în niciun fel legislaţia audiovizuală şi se află în zona posibilului", a spus Coşoreanu.
  • „Nu lasa pe altcineva sa castige acesti bani. Acesta este mesajul. Tema pe care am ales-o este relevantă. Meseria unei agenţii este să fie relevantă pentru publicul căruia i se adresează. Pe site-ul nostru cei care au comentat, arată că oamenii au înţeles ce am vrut să le comunicăm” , a declarat Ştefan Chiriţescu, reprezentantul agenţiei Graffiti BBDO.

Spotul, reclamat de ANES şi de Comisia pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi

Discuţia cu privire la spot-ul pentru Lay’s a pornit în urma unor reclamaţii venite din partea a două instituţii ale statului şi a mai multor cetăţeni.

În urmă cu o săptămână, Comisia pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi, din Camera Deputaţilor şi Agenţia Naţională pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, din Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, au reclamat clipul publicitar realizat de BBDO România.

Iată ce spune Preşedintele Comisei pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi

"De curând a apărut o nouă reclamă la un produs marca Lay’s, produs care se adresează în special tinerilor, care inoculează ideea că tinerele fete şi adolescente trebuie să consume acest produs pentru a-şi putea finanţa operaţii estetice, mesajul transmis fiind acela că o femeie se defineşte exclusiv prin atributele sale fizice.

Consider că acest mesaj este deosebit de periculos pentru tinerele fete, de natură să le influenţeze în plan emoţional şi să le determine să se concentreze doar asupra înfăţişării, în detrimentul unei personalităţi armonioase şi, în final, sănătoase", spune Cristina Ancuţa Pocora, într-o scrisoare adresată CNA.

Care este poziţia Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi (ANES) privind spot-ul pentru Lay’s?

  • Reclama în cauză reflectă o concurenţă între femei pentru un bărbat:«Îţi cam place prietenul tău? O vezi pe fata aia? Şi ea îl place!».
  • Promovează un model de frumuseţe prin acces la chirurgie plastică în competiţia pentru un bărbat: «Uită-te, şi-a cumpărat o pungă de Lay’s pentru că îi era poftă şi probabil o să câştige 2.000 de euro la promoţie, apoi o să-şi pună silicoane şi, într-o bună zi, o să dea peste prietenul tău. Din întâmplare, evident!»", se arată în sesizarea primită de CNA din partea ANES.

Ce articole din lege a încălcat spot-ul realizat de Graffiti BBDO?

Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au considerat că reclama pentru Lay’s a încălcat următoarele prevederi din legislaţia audiovizualului:

  • "Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă ori a credulităţii acestora"
  • "Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte”.
  • "Orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori".
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • Gabriel Cosoreanu de la Star Foods trebuie ca este un personaj penibil, daca el chiar crede in povestea lui de autoaparare a imbecilei reclame.
    Si as vrea sa ma lamureasca si pe mine expertul asta de ce exclude publicul feminin cu sinii mari, ha? :) Propun ca urmatorul spot sa fie dedicat barbatilor, cu propunerea de a-si face operatie pe creier, poate n-ar mai fi atitia ca el!
  • Din miile de variante de a face o reclama au ales-o pe cea mai proasta - halal agentie, (tineti minte numele ei si evitat-o pe cat posibil)...imi pare rau, dar CNA are dreptate de aceasta data.
    Regula numarul unul in fabricarea unei reclame: Reclama trebuie focusata spre produs si nu trebuie sa subreclameze altceva, iar in acest spot -prost din toate punctele de vedere - chirurgia plastica are un castig vadit, fara sa contibuie financiar la derularea sau crearea spotului.
    Ar fi fost un castig doar in cazul in care proprietarul Star Foods ar avea si o clinica de chirurgie plastca :)
    La intrebarea: Ce mesaj retine consumatorul din acest spot? -Raspunsuriele sunt multe:
    1.o operatie de marire a sanilor costa 2000 de euro.(publicitate la chirurgia plastica)
    2.barbatii se uita dupa femeile cu sani mari, silicoane.(denegrarea barbatilor, nu toti barbatii gandesc la fel)
    3.daca doresti sa iti pastrezi prietenul, apeleaza la chirurgia plastica.(publicitate la chirurgia plastica)
    Si cel mai prost mesaj:
    4.Lay's te ajuta sa iti pui silicoane.

    Nota 2 pentru echipa de creatie a agentiei.
    Si reclama negativa este o reclama dar nu pentru companiile care au deja o reputatie.

    Ii notam cu nota doi pentru ca ne-au furnizat totusi material pentru rubrica: Exemple cum nu trebuie sa faci un spot publicitar, din cartile de specialitate
  • Draga Hari, daca faci o referire la ce am scris eu, te voi dezamagi : nu lucrez la creatie, servesc in alt departament. La faza cu copiatul insa ai dreptate, suntem in tara lui copy-paste.
    La faza cu mistoul cred ca exagerezi. Mistoul este o forma de umor iar faptul ca poti face misto si de propria persoana dovedeste ca ai un simt al umorului mai dezvoltat...si poate si un IQ pe masura. Nu trebuie insa sa te ratoiesti atat de tare si sa ma ataci. Daca tu ai "actzipild" cu "I love my bike" eu am unul cu "I love my mma gloves"...if you know what I mean.
    Uite ca am dat-o si pe inglish, c-n filmele indiene : 6 cuvinte in limba materna, 4 in engleza.
  • Creativilor, ia fiţi voi creativi fără să faceţi mişto de mamele, iubitele sau soţiile voastre! Eventual fără să copiaţi reclame din străinătate, dacă nu cer prea mult. Arătaţi-ne valoarea voastră, fără reclame de sub curea. Fiţi inteligenţi, creativi şi copy!
  • Si eu lucrez in publicitate, la o agentie "rivala". Deh, asa suntem noi in domeniul asta, mai "rivali". :-)
    Dar nu pot sa nu ma minunez de imbecilitatea celor care nu inteleg ca un clip este facut sa fie exagerat si amuzant...exact ca orice film (mai mult sau mai putin de popcorn) in care poti gasi o sumedenie de stereotipuri si de acre nu se mai sesizeaza nimeni. Probabil domnisoarei Cristina Ancuţa Pocora (pentru ca este cu siguranta o domnisoara) i-a placut mult filmul "Titanic", un film care evidentiaza conditia inferioara a femeii care este obligata sa faca ceva cand de fapt inima ei bla bla bla.
    Acest tam-tam imi aduce aminte de spotul Pepsi, cel cu muncitorii care faceau pase cu o sticla catzaratzi pe schele. S-a invocat protectia muncii si alte aberatii de genul asta. Pentru Dumnezeu, in asemenea conditii nu mai poti face NIMIC pentru ca orice va fi un afront adus oricui si oricarui concept.
    Tovarasi de la CNA si de la alte organizatii cu tenta de inalta moralitate dar cu ochelari de cal (si orb), publicitatea este facuta sa fie amuzanta, sa socheze, sa exagereze pentru a atrage atentia asupra unui produs sau serviciu oarecare.
    Dragi Cristine (Trepcea si Ancuţa Pocora), mie mi se pare ca "este deosebit de periculos pentru tinerele fete" sa permiti comportamente gen Monica Columbeanu (scuzati cacofonia), sa prezinti politicieni la televizor, presedinti de club si fotbalisti care abia leaga 3 vorbe in limba romana dar au bling-bling de o tona pe ei, pitzipoance care stau cu baieti de bani gata pentru ca-i iubesc si se respecta reciproc etc etc...
    Dar asta este doar opinia unui neica nimeni, eu nu fac parte din organizatii in care se aduna toate somitatile moralitatii. Era sa scriu "toti frustratii care nu reusesc sa faca nimic singuri si se aduna in grupuri, pentru ca e mai usor sa zbieri din mijlocul unei multimi la adapostul unei ipocrizii care pute de la o posta si a unei organizatii care iti ofera siguranta de a debita enormitati" dar mi-am dat seama ca as fi judecat gresit situatia. Acolo nu pot exista astfel de oameni. Mea culpa.
  • Foarte buna decizie, prea sunt peste tot femeile obiecte sexuale! E prima decizie cna mediatizata cu care sunt 100% de acord.
  • Asa se castiga audienta. Silicoane si femei. Plus premii in euro, cu un regulament de vis.
    De acord cu CNA-ul. Fetita mea nu se va uita la o asa reclama !
  • Este una dintre cele mai funny si inventive reclame la o punga cu chipsuri prin intermediul careia poti castiga ceva. Iar mesajul nu mi se pare periculos deloc. E doar amuzant. Cred ca, de fapt, s-a razvratit concurenta. :D
  • CNA-ul abereaza. Tragand cu dintii de lege, reclama aia poate fi incadrata, eventual, la 'publicitate inselatoare' pe ideea subliniata de individul Onisei, cum ca daca desfaci o punga de cartofi castigi automat 2000 de euro.
    Am senzatia ca madam Trepcea a receptat spotul ca si cum i s-ar fi adresat personal:)

Trimite un comentariu