Skip to main content

Radioul la sfârşit de an: ZU şi Kiss sunt bară la bară în Bucureşti, radioul Cârcotaşilor tare în oraşe

 

Radio ZU şi Kiss FM sunt bară la bară în Bucureşti. Postul trustului Intact este, în continuare, cel mai ascultat radio din Bucureşti (221 .600 ), urmat, la o distanţă de doar 1.900 de ascultători de postul Carcotaşilor (219.700), conform ultimelor măsurători ale Studiului de Audienţă Radio, realizate în perioada 31 august - 20 decembrie 2009.

Publicitate

După numărul ascultătorilor din Capitală, distanţa dintre cele două posturi de radio s-a micşorat considerabil faţă de măsurătorile anterioare. Astfel, în valul de vară (4 mai – 16 august) 2009, Radio ZU era lider în Bucureşti cu 276.400 de ascultători, în timp ce Kiss FM (2 13.600) avea cu 62.800 mai puţin ascultători decât primul clasat. Potrivit datelor de audienţă din primăvara lui 2009, Kiss FM (186.100) se afla la o distanţă de 75.700 de ascultători faţă de Radio ZU care era ascultat, în medie, de 261.800 de bucureşteni.

La nivel urban, Kiss FM este lider cu aproape un million şi jumătate de ascultători. Este urmat de Radio România Actualităţi ( 1.176.400 ascultători), Europa FM ( 1.124.300 ascultători) şi Radio ZU, care ocupă locul patru, fiind ascultat, în medie, de aproape 1 .100.000 de oameni.

Rezultatele Studiului de Audienţă Radio în Bucureşti pentru intervalul septembrie-decembrie 2009, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a lui 2008:

  1. Radio ZU                       221 .600 (nu era lansat în toamna lui 2008)
  2. Kiss FM                         219.700 ( -26.300 ascultători faţă de septembrie-decembrie 2008)
  3. România Actualititi       202.000 ( -62.000 ascultători)
  4. Radio21                        151.000 (-133.000 ascultători)
  5. Europa FM                    115.000 ( +7.000 ascultători)
  6. ProFM                           103.500 ( -7.000 ascultători)
  7. Magic FM                       82.100 ( +8.000 ascultători)
  8. Vibe FM                         75.300 ( +13.000 ascultători)
  9. Romantic FM                 59.800 (-45.200 ascultători)
  10. RealitateaFM                  40.000 (nu era lansat în toamna lui 2008)
  11. Antena Satelor               39.500 (-6.500 ascultători)
  12. One FM                          29.000 ( +5.000 ascultători)
  13. Guerrilla                        28.000 ( -14.000 ascultători)
  14. Gold FM                        23.000 ( +14.000 ascultători )
  15. City FM                          13.000 ( -1.000 ascultători )
  16. ProFM Dance                 13.000 ( -7.000 ascultători)
  17. InfoPro                          12.000 (-5.000 ascultători)
  18. Cultural                           9.600 ( -7.400 ascultători)
  19. Smart FM                        7.900 (+2.900 ascultători)
  20. RFI Rominia                    3.600 (+2.600 ascultători)

În toamna lui 2008, perioada pe care am luat-o ca reper în comparaţia celor mai recente date ale Studiului de Audienţă Radio , postul Radio ZU nu-şi făcuse încă apariţia pe piaţă. Este de consemnat faptul că la primul val de măsurare în care a intrat, cel din primavara lui 2009 (12 ianuarie – 12 aprilie), postul de radio al trustului Intact avea 262.000 de ascultători în Bucureşti, fapt care îl plasa direct pe prima poziţie a clasamentului radiourilor din Capitală.

Nici postul Realitatea FM nu era lansat în toamna lui 2008, motiv pentru care primul studiu de audienţă în care a intrat a fost tot cel din primăvară. Astfel, postul de radio al trustului Realitatea-Caţavencu intra în valul de audienţă din primăvara lui 2009 cu aproximativ 35.000 de ascultători în Bucureşti. Faţă de acel moment, postul de nişă al lui Sorin Ovidiu Vântu a mai câştigat 5.000 de ascultători.

Pierderi semnificative de ascultători în Bucureşti**

  • Radio 21 minus 133.000 ascultători
  • Romantic FM minus 45.200 ascultători
  • Kiss FM minus 26.300 ascultători

** La aceste cifre s-a ajuns prin compararea ultimelor rezultate ale Studiului de Audientă Radio (intervalul 31 august - 20 decembrie 2009) cu datele intervalului septembrie-decembrie din 2008.

La capitolul creşteri de audienţă, radiourile nu au reuşit performanţe remarcabile în Bucureşti. Singura evoluţie demnă de menţionat este cea a postului Gold FM, care a reuşit să-şi crească numărul de ascultători de la 9.000, cât avea în intervalul septembrie-decembrie 2008, la 23.000 ascultători, cât a înregistrat la cea mai recentă măsurătoare.

Rezultatele Studiului de Audientă Radio la nivel urban (31 august - 20 decembrie 2009), în comparaţie datele aceluiaşi interval din 2008 **  :

  1. Kiss FM 1.472.000 (-23.000 ascultători)
  2. România Actualităti           1.176.000 (-19.000 ascultători)
  3. Europa FM                       1.124.300 ( -230.000 ascultători)
  4. Radio ZU                          1.094.000(nu era lansat în toamna lui 2008)
  5. Radio România Regional   609.700 (- 610.000 ascultători)
  6. Radio 21                            600.000 (-444.000 ascultători)
  7. Pro FM                                 523.000 (-148.000 ascultători)
  8. Antena Satelor                    219.000 ( -25.000 ascultători)
  9. Magic FM                            243.000 ( +45.000 ascultătoti)
  10. InfoPro                                209.400 ( +6.000 ascultători)
  11. Cultural                              51.100 (-25.000 ascultători)
  12. RFI România                          39.000 (+6.000 ascultători)

Pierderi de ascultători la nivel urban ***

  • Radio 21 minus 444.000 ascultători
  • Europa FM minus 230.000 ascultători
  • România Actualităţi minus 199.000 ascultători
  • Pro FM minus 148.000 ascultători

*** La aceste cifre s-a ajuns prin compararea ultimelor rezultate ale Studiului de Audientă Radio (intervalul 31 august - 20 decembrie 2009) cu datele intervalului septembrie-decembrie din 2008.

Cea mai mare creştere la nivel urban a fost înregistrată de Magic FM, care a urcat de la 198.000 ascultători, cât avea la sfârşitul lui 2008, la aproape 243.000 ascultătorii, potrivit celor mai recente date privind audienţa radiourilor.

Studiul deAudientă Radio pentru intervalul  31 august - 20 decembrie 2009 a fost realizat de IMAS şi Mercury Research, la nivel urban şi în Bucureşti, pe baza unui esantion de 8.437 de persoane.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • prietene Petrisor e adevarat ca in Brasov nimeni nu misca in fata lui Kiss FM care practic nu exista.
    Faceti cumva altfel sondajele astea fiindca or avea ei pe urban in total ( am inteles ideea ) mai multi ca radio brasov care emite doar in acest oras si in tot judetul dar in judetul Brasov sunt la genunchiul broastei fata de radio brasov. pe total or fi smecheri la urban dar se imbata cu apoa rece fiindca e vorba de retele de radio aici iar daca intram in detalii pe fiecare oras in parte de fapt nu cionteaza nici unii.
  • am si eu o intrebare. a verificat cineva datele de mai sus de audienta comparate 2009/2008, alea cu plusuri si minusuri, pe Bucuresti? "profesionistul" care face analize "complexe" nu stie operatiile de baza adunare/ scadere sau are alte scopuri. exp.: ProFM 2008 = 109.600, 2009 = 103.500 diferenta = -6.100 si nu - 7.000. alt exemplu: EuropaFM 2008 = 108.500, 2009 = 115.000 diferenta = +6.500 si nu +7.000, CityFM 2008 = 12.000, 2009 = 13.300 diferenta = +1.300 si nu -1.000. alt exemplu SmartFM 2008 = 4.900, 2009 = 7.900 diferenta = +3.000 si nu +2.900. mai sint si alte exemple.
  • "eu" - spun scurt si obiectiv - ai perfecta dreptate. esti singurul care a reactionat in aceast aspect. cum compari doua posturi de radio cand unul din ele ARE DUBLU FRECVENTELOR PE TARA. e o idiotenie. ce inseamna asta? evident, Radio ZU este lider INCONTESTABIL pe urban cu cel putin 25% inaintea Kiss-ului, daca aplicam regula de 3 simpla ... mai spun doar atat: veridicitatea aparenta a acestui studiu NU ma intereseaza ... pentru ca ar trebui sa ne gandim la asta - WHAT DIFFERENCE WILL IT MAKE ?! oricum devenim usor, dar sigur, un popor de paranoici ;))
  • E in regula, la nivelul asta de detaliu sunt intr-adevar probleme. Din acelasi motiv as sfatui analiza cu atentie si a CATI-urilor interne (pe ce baze se fac, de fix/mobil, de numere ale ascultatorilor din diverse promotii, evenimente etc, selectia respondentilor, structura de esantionare etc etc).
    Apreciez timpul dedicat lamuririi, toate cele bune!
  • Statisticianule, pari a fi in bransa dar, imi cer scuze, o sa evit limbajul de specialitate ca sa inteleaga si cei de alte meserii:
    ARA isi face panelul cu datele de la evidenta populatiei. Adica doar din persoane cu rezidenta oficiala in Bucuresti. Aici apare prima problema: structura demografica pe educatie, statut social, obiceiuri de consumator etc care va reiesi din sondaj va fi cea a acestor persoane. Gandeste-te numai: cateva sute de mii de studenti din provincie, care asculta radio si care sunt in Bucuresti, ar modifica simtitor structura graficelor de varsta, de exexmplu.
    Asta nu e tot. Ei isi intervieveaza panelul la domiciliu, ei zic pana la opt seara, dar practic, doar cateva procente din interviuri mai sunt facute seara. Majoritatea se fac dupa-amiaza, daca nu crezi poti cere la ARA tabelul oficial. Si uite problema:
    ARA evita deja din concept persoanele active educate(in Bucuresti nu prea se ajunge inainte de 7-8 seara daca lucrezi in multinationala), intervieveaza persoanele mai casnice si, neponderand datele decat pe sex si varsta, deci NU pe indicatori socio-profesionali sau de educatie, RAPORTEAZA STRUCTURA PE CARE AU GASIT O ACASA. Adica, mai simplu:
    Ma duc la 1000 de oameni la ora patru, aia imi spun ca asculta ZU si ca sunt pensionati pe caz de boala, si mie imi apar in sondaj 20% ascultatori de ZU pensionati pe caz de boala din ascultatorii de radio din Bucuresti. Dar realitatea e ca multi nepensionati care asculta altceva erau LA LUCRU! Si daca ii luai si pe-aia in calcul, iti apareau poate 7% ascultatori de ZU pensionati pe caz de boala.
    CATI-urile interne ale radiourilor arata alte cifre pentru radiourile de oameni ocupati. Ne batem joc si sufocam niste radiouri de nisa de calitate, prin treaba asta.
    Si repet pentru cei din media si publicitate, oameni tineri veniti de peste tot: DACA NU AVETI BULETIN DE BUCURESTI SI AJUNGETI DUPA SASE ACASA, NU AVETI SANSE SA VA INTREBE CINEVA CE RADIO ASCULTATI.
    Statisticianule, nu vreau polemica de dragul polemicii. Daca mai ai nevoie de amanunte, intreaba-ma.
  • draga marius, spune-mi si mie, te rog, de unde ai luat informatiile astea. eu am citit aici (http://www.audienta-radio.ro/default.aspx?id=6) ca datele se culeg si la nivel national (adica urban + rural) si nu apare nicaieri ceva de vreo limitare de ora.
    plus ca esantionarea descrisa este una extrem de riguroasa, cum rar ai ocazia sa vezi in cercetarea de piata din RO.
    ultimul val este intr-adevar doar urban, dar nu toate sunt asa.

    si care-i problema cu ponderarea datelor dupa structura populatiei? nu asta inseamna de fapt un studiu reprezentativ national? daca se vroia un studiu reprezentativ pentru populatia ascultatoare de radio sau pentru populatia de someri atunci da, datele ar fi trebuit ponderate dupa structura populatiei respective.
    deci hai sa nu facem pe statisticienii dupa ureche, dati-va cu parerea pe lucruri la care chiar va pricepeti.
  • Vaz ca scrie un baiat EU, care contesta rezultatul ca unul care are 50 de statii nu poate fi comparat cu unul care are 27 de statii! Iata prostia romaneasca in toata splendoarea ei! Pai sa-si faca si ala 50 de statii, ca sa fie pe primul loc, ce sa facem, sa impartim la numarul de statii sau cum? Fa tu un clasament cu aia care asculta la casti, aia din automobile si aia pe pajiste, poate iti da zu pe primul loc! Mare e gradina! Deci, dupa mintea astuia america nici nu se compara cu romania, ca e mai mare si mai populata!
  • Din pacate acolo sunt 3 radiouri cand ar trebui sa fie unul singur. Cu muzica de gold, stirile de realitatea si imaginea de guerrilla. Ar avea asa o sansa. Dar ei au reusit sa-si dea singuri la gioale. Au muscat zdravan cu gold din guerrilla si s-au mai risipit putin si in realitatea. Care, cu toata cresterea, nu conteaza pe piata. Si nici nu pare sa aiba vreo strategie de dezvoltare. Eu as paria pe o vanzare sau cedare a radiourilor din trustul realitatea in viitorul apropiat.
  • guerrilla cade si poate o sa mai cada daca nu se face ceva acolo. cam varza copiii. asa e cand crezi ca tu ai inventat radioul si esti suficient. din fericire pentru ei si nefericire pentru noi, oamenii aia nu au inca concurenta, iar ei sunt destul de isteti sa-si dea seama de asta. si uite asa...ne pacalesc ;-) eu una, trec destul de des pe gold. mult mai maturi si coerenti oamenii de acolo.
  • popa, las-o mai moale cu laudarosenia. tu chiar lucrezi la RRA, pe banii nostrii, ai cetatenilor care nu prea ascultam postul public de radio dar suntem obligati sa platim abonament lunar. nu e corect sa platim ceva care nu ne trebuie!!!
  • Bravo Romania Actualitati!!! Este un radio superior celorlalte: ofera informatii foarte bune, muzica este buna si ea. Celelalte posturi au devenit plictisitoare:mereu repeta muzica si stirile. Romania Actualitatii numai este postul care era acum cativa ani, s-a schimbat mult, ar mai fi ceva de schimbat la el dar sa speram ca va deveni si mai bun.
  • Audientele ARA sunt o gluma. Puteti vedea pe site-ul lor ca panelul se face doar din oamenii cu buletin de Bucuresti. Din start nu intra in panel cateva sute de mii de studenti din provincie si alte cateva sute de mii de tineri care nu au buletin de Bucuresti. Nu intra nici cartierele rezidentiale de nord, cele din Baneasa, Corbeanca etc.
    Dar marea problema este modul de colectare al datelor. Tot de pe site-ul ARA aflam ca datele se culeg prin interviuri la domiciliu, fata in fata. Cine a facut vreodata sondaje pe teren stie cum se petrec. Desi ele se fac, teoretic pana pe la sapte seara, intervievatorii isi completeaza caietele cam pana la lasatul intunericului.
    Ce sansa au oamenii care chiar lucreaza sa apara in panel? Aproape zero. Adica, ganditi-va: daca voi ajungeti dupa sapte seara acasa, nu intrati in panel. Fair?
    Inca ceva: singurele criterii cu care se pondereaza datele sunt de sex si varsta. Iar astea vin de la Evidenta Populatiei. Deci structura demografica raportata e plina de pensionari si casnice.
    Toate CATI-urile, adica sondajele prin telefon care prind si populatia activa, arata o cu totul alta situatie. Iar radiourile pierd si pentru ca raporteaza doar cifrele celor cu buletin de capitala, adica vreo jumatate din ascultatorii reali de radio.
    Cele de mai sus sunt verificabile.
  • in afara de romania actualitati care chiar face presa de calitate, restul sunt varza. niste papagali frustrati urla in microfoanele alea de dimineata pana seara, fiind intrerupti permanent de muzica de mai buna sau mai slaba calitate, dupa cum are mogulu' bani. radioul romanesc este eact ca restul presei: penibil, extrem de slab calitativ.
  • Petrisor, cred ca ar trebui sa faci si un grafic al scaderii totale de audienta pe ultimii ani. Eu nu am datele dar cred ca ar fi sugestiv sa vedem asa ceva deoarece putem trage concluzia cat s-a deprofesionalizat radioul.
    Din avion eu am socotit ca in ultimii 5 ani e mai mult de 20%, adica peste 2.000.000.

Trimite un comentariu