Skip to main content

DILEMA UNEI CAMPANII: Poţi preveni contrabanda cu ţigări altfel decât ...cumpărând ţigări? Două interviuri şi un scurt exerciţiu de logică

 

Publicitatea la ţigări este interzisă de lege. În plină criză, producătorii de tutun revin ca plătitori de reclamă. Se poate?

Publicitate

bat-outdoorCe bine ar fi fără contrabanda cu ţigări! (de parcă altă contrabandă ar fi benefică!) O campanie de outdoor finanţată de producătorul de ţigări British American Tobacco şi realizată de agenţia Graffiti BBDO arată cât de fericit ar fi statul dacă ar încasa banii care se pierd prin contrabanda cu ţigări.

Un scurt exerciţiu de logică: contrabanda cu ţigări privează statul de încasări. Este nocivă. Trebuie stopată! Cum poate un simplu cetăţean să se opună contrabandei? Să nu mai cumpere ţigări de contrabandă! Până aici, realizatorii campaniei sunt de acord.

Să continuăm. Dacă nu cumpără ţigări de contrabandă, înseamnă că, indirect, ar fi mai bine să ia ţigări, dar legale. Realizatorii campaniei nu mai sunt de acord cu această logică. Poţi preveni contrabanda cu ţigări altfel decât ...cumpărând ţigări? Îndeamnă mesajul campaniei, indirect, la fumat? Autorii campaniei susţin cu tărie că NU şi vin cu o serie de argumente (citiţi în interviu). Este normal, publicitatea şi îndemnul fumat sunt interzise prin lege.

Şi atunci ce vrea campania? De ce era nevoie de reclame pentru publicul larg? Cu ce vor să ne convingă mesajele publicitare? Si, mai ales, cine are de câştigat?

Două interviuri, cu agenţia care a realizat campania - Graffiti BBDO şi cu finanţatorul acesteia, producătorul de ţigări BAT, încearcă să lămurească scopul campaniei.

Iată interviurile:

Petrișor Obae: Care este publicul campaniei legate de contrabanda cu țigări?
Bogdan Tomoioagă, PR Graffiti BBDO
: Publicul acestei campanii este unul complex și are mai multe paliere. Odată putem să vorbim despre stakeholderi – fie că sunt organizații interne sau externe care trebuie sensibilizate cu privire la această problemă. Un alt palier este reprezentat de cei care își cumpără produse de la comercianții ilegali și astfel practic participă activ la această ilegalitate.
Nu în ultimul rând, atunci când această campanie a fost construită, publicul cel mai important targetat de mesaje, era reprezentat de autorități, cei care se pot implica cel mai concret în stoparea acestui fenomen.

Ce încearcă să ne convingă această campanie?
În primul rând această campanie nu încearcă să ne convingă de nimic. Această campanie trage niște semnale de alarmă și spune în ce ar putea fi convertită această sumă care se pierde de la bugetul de stat.

"Este un mesaj pozitiv legat nu de fumat, ci de implicaţiile negative ale contrabandei", a spus, în schimb, Nora Marcovici, CEO BBDO Group România.

Cum poate publicul larg, fumator să contracareze contrabanda cu țigări?
Foarte simplu. Nemaicumpărând produse de contrabandă.

Poate contracara un fumător contrabanda cu țigări altfel decât cumpărând țigări?
Nu putem scoate problema din context. Contrabanda este un fenomen de criminalitate economică, care nu se oprește doar la țigări. O societate normală ia atitudine față de orice formă de criminalitate, cu atât mai mult față de cea care golește buzunarele tuturor în vremuri de criză. Există multe modele de atitudine prin care un individ (fie el fumător sau nu) poate lua atitudine și ajută la stoparea criminalității economice: toleranța zero față de fenomen, denunțarea acțiunilor – oricât de mici, implicarea într-un proces de educare a celor din jur, implicare în acțiunile societății civile, susținere publică a inițiativelor instituționale etc.

Dar dincolo de individ, este important să vedem unde ajunge comunitatea să tragă linie între ce este normal și ce nu. Dacă contrabandistul de țigări de la colț de stradă devine o formă naturală de comerț în comunitate, atunci următorul pas ar fi să toleram senini orice formă de furt. Din punctul nostru de vedere, acest tip de norme este inacceptabil.

Mesajul secundar al campaniei nu îndeamnă, astfel, la consumul de țigări?
Aceasta campanie nu are un mesaj secundar. Ea adresează direct o problemă la care fiecare dintre noi poate răspunde, sau poate lua atitudine.

BAT: Am vrut să luăm atitudine

Carmen Andronache: Care este participarea Ministerului Administraţiei si Internelor?
Valentin Canură, corporate and regulatory affairs manager BAT: MAI a semnat un acord de parteneriat cu British American Tobacco pentru susţinerea acestei campanii. În cadrul prezentării publice susţinute în faţa CNA, Alina Ienciu, Director al Direcţiei de Informare şi Relaţii Publice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor a declarat:

'Până în acest moment, apreciem că MAI s-a implicat în mod deosebit în ceea ce priveşte activitatea de combatere a acestor acţiuni infracţionale şi mai puţin pe cea de prevenire, de aceea am considerat important să demarăm o campanie la nivel naţional, să-i informăm pe cetăţeni despre prejudiciile importante aduse bugetului de stat urmare a contrabandei, precum şi despre implicaţiile sociale'

Ați încercat să atrageți și alte companii producatoare de țigări în această luptă împotriva contrabandei? Dacă da, care sunt acestea? Dacă nu, de ce?
Deşi această campanie este o inițiativă a BAT în parteneriat cu MAI, lupta împotriva contrabandei are mult mai mulţi actori, printre care se numără autorităţi ale statului, alţi producători precum şi membrii ai publicul larg. Un exemplu de colaborare cu alţi „actori” implicaţi în această luptă este un studiu lansat de BAT și JTI, care, pe lângă măsurarea nivelului contrabandei, urmăreşte comportamentul consumatorului precum şi atitudinea faţă de fenomenul contrabandei de ţigări.

De ce ați ales să finanțați o astfel de campanie? De ce acum în 2010?
În momentul in care, pe lânga scăderea drastică a volumului de vânzări am primit și rezultatele cercetarii de piață desfășurată în ianuarie care confirmă creșterea contrabandei la 36.2% din piaţă, devenind astfel cel mai important jucător, am considerat că este momentul să luăm atitudine. Am vrut să luăm atitudine deoarece suntem în fața unui fenomen din ce în ce mai extins și totodată tot mai uşor acceptat de publicul larg. S-a optat pentru o campanie de informare care să atragă atenţia asupra unei infracţiuni ce pare să devină din ce în ce mai uşor de integrat de publicul consumator în viaţa de zi cu zi.

Ce urmărește compania British American Tabacco (BAT) de la aceasta campanie?
Asa cum am menţionat mai sus, să atragă atenţia asupra unei infracţiuni ce devine deja un fapt comun şi tot mai prezent în viaţa consumatorilor, fără niciun filtru moral ori legal. În cazul ţigărilor de contrabandă, anormalul devine normal, consumatorul nu vrea să accepte taxele şi alege pur şi simplu o variantă ilegală şi nesigură. Nu putem vorbi de răzvrătire inocentă împotriva sistemului, nici de exercitarea dreptului de liberă alegere, ci de o încălcare a legii, de furt.

În acelaşi fel putem decide să furăm din magazine, să cumpărăm produse furate, să nu ne plătim îndatoririle către stat sau către partenerii noştri de afaceri. Este vorba de o infracţiune care intră tot mai mult în viaţa consumatorului fără ca acesta să îşi dea seama. Exact aici intervine această campanie: îi spune consumatorului că produce o infracţiune, care pe lângă urmările morale şi legale, are consecinţe economice directe.

Cum crede BAT că omul obișnuit poate contracara contrabanda de țigări, atfel decât fumând tigări legale (cu timbrul statului român)?
Nemaicumpărând țigări sau reducând numărul acestora, discutând în grupurile sociale din care fac parte despre implicaţiile fenomenului de contrabandă, susţinând public iniţiative de contracarare a fenomenului de contrabandă.

Citeşte şi:

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • IN MAJORITATEA TARILOR DIN UNIUNEA EUROPEANA CEL MAI IEFTIN PACHET DE TIG VARIAZA INTRE 2-3 E LA UN SALAR MINIM DE 600 130O E NOI AVEM PRETUL LA TIG APROPIAT CU AL LOR MINCARE DE MULTE ORI MAI SCUMPA LA UN SAL MINIM DE 180 DE E LA.. un pret al energiei electice ca si in italia ba pe deasupra iti mai si taie de pe unde pot salari, pensi, patroni ...intirzie cu bani ... SI ATUNCI CARE E INFRACTIUNE :SA VINZI NEVOIASULUI MAI IEFTIN SAU"SA TAI"DIN AVUTU OMULUI ....SI IN FINAL DE CE NU FAC TIGARILE CU 5 LEI SI SIGUR NU VA MAI FI CONTRABANDA...
  • Ce nu înteleg eu este de ce se mai vînd tigari daca tot sînt atît de nocive? Si eu sînt fumator… Am auzit o poveste care nu stiu cît este de adevarata dar are mari sanse sa fie asa. Se spune ca Taraful de la Clejani, fiind invitat în SUA pentru o serie de concerte, a ajuns si la New York. Evident, într-una din zile, s-au dus sa ia masa la un restaurant. Cîtiva membri ai tarafului si-au aprins tigarile. Brusc toti ospatarii împreuna cu seful de sala s-au repezit sa le explice ca exista o lege care interzice fumatul în spatiile publice. Atunci, unul dintre lautari l-a întrebat pe seful de sala, cum de exista o asemenea lege cînd pe pachet scrie „Made in USA"?

    Ce vreau sa spun cu asta este ca toate guvernele statelor care interzic fumatul traiesc într-o maxima ipocrizie.

    Înteleg ca este nociv si ca nimeni nu este dator sa inspire fumul tigarii mele dar daca si atunci cînd o campanie care îndeamna la respectarea legii este banuita de interese oculte atunci înseamna ca ne-am pierdut cu totul bunul simt.

    Pîna sa faca nea Vasile calculul asta, ca vezi Doamne, ma îndeamna sa cumpar mai multe tigari sau chiar anumite branduri, o sa curga foarte multa apa pe Dîmbovita.
  • BAT arunca cu banii. In disperare(?) Agentia executa fara cap. In disperare?
    Sa vedem cati bani mai sunt aruncati si jucati cand apare si spot TV.
    Mesajul: Dragi fumatori, fumati legal!

    De ce n-ar mai cumpara un fumator de pe piata neagra?! Ca sa mearga banii la Stat! zice BAT...total gresit.
    Problema e alta: piata neagra e sustinuta de 'afaceristi', de vamesi si alte retele. MAI nu are competente (?) si bani sa le anihileze.
    Stimati BATisti, aici e de investit, de facut campanii! S-ar mai baga MAI si aici?
    Fumatorii pot fi constransi, nu informati ca nu dau bani la stat!
    Asteptam o revenire a campaniei scrum dupa acest inceput cu stangul in dreptul.
  • E foarte frumos mesajul:
    dragi romani, nu cumparati tigari mai ieftine de la tigani, cumparati accizate, mai sumpe.

    Mai departe insa, cei de la Graffiti sunt total lipsiti de inspiratie.

    Eu as fi pus urmatoarea chestie comparativa: cati kilometri de borduri se puteau pune pe dumurile forestiere din tarisoara asta?

    Eu cred ca asta s-ar fi facut cu miliardu'.

    Daca puneati mesajul asta, nu doar ca mi-as fi luat doar tigari timbrate, dar m-as fi si apucat de fumat.

    4 pachete pe zi, ca sa avem si noi paduri civilizate!
  • Si ce daca s-au apucat sa faca ceva astia? In tara asta, daca o firma privata se lupta sa supravietuiasca orice face are ceva rau in spate, nu? daca e contrabanda in floare si toti golanii isi cumpara Q7 nu mai e o problema,asa e? asta da jurnalism de calitate...poate voua va merge bine...mie nu. O sa ne fie si frica sa iesim din casa in curand...

Trimite un comentariu