Skip to main content

Wikileaks: Ambasada SUA a realizat în 2007 Top 5 oligarhi. Printre nominalizați: Vîntu, Patriciu şi Voiculescu

 

HotNews a publicat ieri o telegramă a Ambasadei SUA, furnizată de Wikileaks, care conţine un top al oligarhilor din România şi a baronilor locali, în care sunt menţionaţi Dinu Patriciu, Dan Voiculescu, Sorin Ovidiu Vântu și frații Micula.

Publicitate

Documentul, clasificat drept “Confidenţial”, este datat 3 august 2007 şi reprezintă o sinteză semnată de însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA la Bucureşti, Mark Taplin.

În articol găsiţi o sinteză a stenogramelor Wikileaks despre patronii de presă citaţi de raportul Ambasadei SUA la Bucureşti.

Raportul intitulat “Bani şi politică: cine deţine, de fapt, România?” a fost realizat de un absolvent al Universităţii Indiana aflat în practică pe perioada verii în cadrul Ambasadei SUA la Bucureşti şi ar fi urmat să fie desecretizată pe 2 august 2017.

 

Potrivit unor surse din mediul diplomatic ale Evenimentului Zilei, una dintre sursele serviciilor americane de informaţii ar putea fi Bogdan Chireac.

Contactat telefonic de EVZ, Chireac a fost evaziv şi nu a infirmat: “Vă pot spune doar atât: am, în mod curent, întâlniri cu diplomaţi străini acreditaţi la Bucureşti. Mai departe, dacă analizele mele politice sunt trimise în afară, asta înseamnă că sunt apreciate!”.

Top 5 "Oligarhi"

1. Dan Costache "Dinu" Patriciu:

  • "Strâns legat de primul ministru Tăriceanu, Patriciu controlează în mod esenţial eşaloanele superioare ale PNL şi are uriaşe pârghii de acţiune asupra actualului guvern. În plus, Patriciu are o relaţie apropiată cu fostul premier Adrian Năstase, cel care era la putere atunci când Patriciu a cumpărat Rompetrol de la stat.
  • Potrivit documentelor oficiale, Patriciu a donat 23.000 de dolari către PNL în 2004, dar suma neoficială este aproape sigur mult mai mare. Oricum, Patriciu şi-a optimizat pariurile privind alegerile, donând cel puţin 60.000 de dolari către PSD prin filialele Rompetrol.
  • În mai 2005, el a fost arestat (dar eliberat imediat) pentru o multitudine de acuzaţii în legătură cu privatizarea rafinăriei Petromidia, incluzând fraudă, spălare de bani şi evaziune fiscală. Aceste acuzaţii ar putea fi găsite inadmisibile după ce o instanţă a decis că SRI tregbuie să-i plătească daune pentru înregistrarea ilegală a telefoanelor sale.

Evenimentul Zilei l-a contactat pe Dinu Patriciu în legătură cu această stenogramă. Iată ce a declarat propietarul trustului Adevărul Holding:

Omul de afaceri Dinu Patriciu susţine că niciodată implicarea sa în politică nu l-a ajutat în afaceri, ba chiar l-a împiedicat. El a declarat la Realitatea TV că este prieten cu fostul premier liberal Călin Popescu Tăriceanu încă din anii 1990 când au fondat împreună Partidul Liberal.

"Asta este o legătură trainică", a spus omul de afaceri despre prietenia lui cu Tăriceanu, subliniind că la începutul anilor '90 a făcut politică din convingere şi nu pentru beneficii în afaceri.

Cât despre sprijinul financiar acordat politicienilor, Patriciu spune că niciodată nu a sprijinit partide, ci oameni politici, dând exemplul candidaturii lui Mircea Geoană la primăria Capitalei, candidatură pe care a susţinut-o.

2. Dan Voiculescu:

  • Senatorul Voiculescu conduce Partidul Conservator (PC), este acţionar majoritar în grupul Grivco şi controlează Intact media Group.
  • În iunie 2006, el a fost oficial declarat colaborator al Securităţii sub numele de cod "Felix", ceea ce i-a blocat numirea ca vice-prim-ministru. Deşi el insistă că fostul său rol în Securitate nu a fost mai mare decât al oricărui român obişnuit şi că şi-a servit patria ca să câştige ceva valută forte, poziţia sa din perioada comunistă, de director al unei companii-paravan al Securităţii sugerează că mai degrabă a avut un rang mai înalt în Securitate decât de simplu colaborator.
  • Voiculescu a fost inculpat în primăvara lui 2007 sub acuzaţia de spălare de bani. Principala motivare a lui Voiculescu, şi adevăratul scop al partidului său, este de a-şi proteja interesele economice. Îi lipseşte un program politic sau o ideologie clară.

Vicepreşedintele Senatului Dan Voiculescu a declarat, astăzi, întrebat despre telegramele Wikileaks, că România nu este deţinută, ci condusă şi că el nu este unul dintre cei care conduc ţara, scrie Mediafax.

"Cine este WikiLeaks?", a răspuns vicepreşedintele Senatului, Dan Voiculescu, unei întrebări cu privire la conţinutul telegramelor prezentate în presă.

3. Sorin Ovidiu Vîntu:

  • Deşi se pretinde un tip de dreapta, Sorin Ovidiu Vîntu nu are legături directe cu nici un partid politic, preferând în schimb să le influenţeze pe toate.
  • Vîntu şi-a construit iniţial averea traficând cupoane de privatizare, bazându-se pe o reţea de foşti ofiţeri de Securitate care îi furnizau informaţii din interiorul principalelor companii. Practicile sale de afaceri au devenit controversate, probabil şi criminale.
  • Vîntu îşi păstrează influenţa asupra politicii româneşti prin intermediul unor diverse legături cu personalităţi din eşalonul superior al guvernării.
  • Vîntu are o veche şi puternică relaţie, public asumată, cu fostul director al SRI, Radu Timofte, care pare să-i fi oferit un oarecare acces la lumea serviciilor de informaţii.
  • Influenţa sa provine şi din legăturile cu liderul sindical Liviu Luca şi cu influenţa acestuia asupra lumii sindicale, dar şi din faptul că deţine Realitatea TV, versiunea românească a CNN.

Pe locul 4 s-a clasat Ioan Niculae, patronul Interagro. În stenogramele Wikileaks, miliardarul nu este descris ca o persoană cu afaceri sau cu influență în media.

5. George "Gigi" Becali:

  • "Se pare ca sursa averii lui Becali ar putea fi identificata in comertul cu oi facut de tatal sau pe piata neagra, dandu-le beneficii agentilor de securitate responsabili de monitorizarea sa pe cand se afla in exil din cauza asocierii sale cu Garda de Fier.
  • Becali insusi s-a legat de dreapta nationalista romana. In trecut a cerut canonizarea liderului legionar din Romania din anii 1930 Corneliu Zelea Codreanu; este liderul partidului nationalist Noua Generatie (PNG), pe care l-ar fi cumparat de la primarul Bucurestiului Viorel Lis in 2004 (conform telegramei de referinta C).
  • In plus, Becali are unele legaturi cu presedintele Basescu, sustinandu-i campania de referendum si, lucru foarte cunoscut, sarbatorind public o victorie a Steaua tarziu in noapte, alaturi de presedinte.
  • El l-ar mai fi platit pe mogulul media Adrian Sarbu pentru o acoperire favorabila pe canalele sale de televiziune. Averea lui este evaluata la 950 milioane de dolari in 2006.

Reacția lui Gigi Becali, redată de Ziarul Financiar:

"Acolo nu se menţionează că eu sunt oligarh, ci că sunt printre cei mai influenţi cinci oameni din România. Sunt onorat de această postură (...) înseamnă că sunt super-geniu. Mă mândresc cu ce a apărut".

Viorel şi Ioan Micula intră în categoria baronilor locali:

  • Deseori numiţi ”fraţii din Bihor”, Viorel şi Ioan Micula sunt de departe cei mai bogaţi dintre cei numiţi ”baroni regionali”. Fraţii Micula au interese în presă prin Centrul Naţional Media, un conglomerat estimat la 150 de milioane de dolari, cu trei posturi de televiziune (Naţional TV, N24 şi Favorit TV) şi o staţie radio (Naţional FM).
  • Deşi activi în afaceri de presă şi în industria hotelieră, ei sunt mai ales identificaţi cu firma European Drinks & Food Group, o companie cu o îndelungată reputaţie pentru practici de business dubioase, folosită în trecut pentru manipulări politice şi economice menite a câştiga poziţii de piaţă.
  • Numeroşi consilieri locali din PD, PSD şi PNL lucrează pentru companiile fraţilor Micula.

Stenogramele Wikileaks despre România erau programate să apară miercuri

"Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație (CRJI) deține telegramele trimise între diverse ambasade ale SUA și Departamentul de Stat, telegrame pe care le-a obținut de la organizatia Wikileaks. 1027 de telegrame care se refera la Romania au fost obtinute in urma unui protocol intre CRJI si Wikileaks", se arată într-un comunicat publicat, în această diminiață, pe site-ul crji.ro.

În aceași informare se mai spune să CRJI va publica, în umtătoarele săptămâni, articole legate de continutul telegramelor exclusiv prin membri săi Liviu Avram (Adevărul), Adrian Mogoș (Jurnalul Naţional) și Cătălin Prisăcariu (Kamikaze).

"CRJI nu a transferat telegramele nici unei institutii media din Romania. CRJI va redacta numele persoanelor a caror viata ar putea fi pusa in pericol iar intreaga baza de date a telegramelor va fi facuta publica", se mai spune în comunicat.

Între publicațiile la care lucrează cei trei membri CRJI (Adevărul, Jurnalul Național și Kamikaze) a existat o înțelegere ca publicațiile ca stenogramele Wikileaks să fie prezentate simultan, începând de miercuri (30 martie).

Însă, HotNews și Realitatea TV au intrat în posesia acestor informații și au început să le facă publice, încă de ieri seară.

Cătălin Prisăcariu despre publicarea mai devreme a telegramelor

Într-o ediție specială a emisiunii Evenimentele Zilei, realizată de Robert Turcescu, Cătălin Prisăcariu (Kamikaze) a avut o intervenție telefonică în care și-a exprimat regretul faţă de lipsa de transparenţă a unor colegi de a începe publicarea telegramelor, susţinând totodată că din ce există la ora actuală în presă lipsesc multe fragmente.

"Noi am decis să publicăm zi cu zi în origianl şi în integralitatea lor, pentru ca toţi cei care vor să le vadă să aibă acces la o bază de date. (...) Câtă vreme nişte oameni le-au dat înainte, îi felicit profesional că le-au dat înainte, cu excepţia unor mici sincope de transparenţă. Noi am ales să le dăm în original", a declarat Cătălin Prisăcariu, la B1 TV.

"Nu ştiu câte s-au dat, poate a fost o decizie editorială, poate că mâine vor veni cu altele. Traducerile publicate astăzi sunt fragmentare, lipsesc în traducere multe paragrafe", a mai spus jurnalistul.

 

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu